432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Här är ett scenario på temat "omkörning på insidan" som jag undrar vad tråden anser om.
Det är 2+1-väg, du kör där det är 1-filigt och du kommer ikapp en lång kö av bilar som ligger efter en långtradare. När det väl blir 2-filigt går samtliga bilar framför dig över i vänstra filen för, optimistiska som de är, så tänker de alla att de ska köra om långtradaren. Du inser att bara en bråkdel av dem kommer hinna innan det blir 1-filigt igen.
Nu kör du i högerfilen och har bara långtradaren långt framför dig, och det är köbildning i vänsterfilen. Ok att köra om på insidan? Genom att köra om på insidan kommer du "först i kön" efter långtradaren inför nästa gång det blir 2-filigt, och kommer då garanterat att hinna om innan nästa gång det blir 1-filigt.
Jag tror att det är ok, rent juridiskt, men det är avhängigt vad lagstiftaren egentligen menar med "köbildning". Jag skulle hävda att det i detta scenario råder köbildning, och därför ok att köra om till höger. Men jag tror också att det skulle väcka irritation hos mina medtrafikanter.
Det är 2+1-väg, du kör där det är 1-filigt och du kommer ikapp en lång kö av bilar som ligger efter en långtradare. När det väl blir 2-filigt går samtliga bilar framför dig över i vänstra filen för, optimistiska som de är, så tänker de alla att de ska köra om långtradaren. Du inser att bara en bråkdel av dem kommer hinna innan det blir 1-filigt igen.
Nu kör du i högerfilen och har bara långtradaren långt framför dig, och det är köbildning i vänsterfilen. Ok att köra om på insidan? Genom att köra om på insidan kommer du "först i kön" efter långtradaren inför nästa gång det blir 2-filigt, och kommer då garanterat att hinna om innan nästa gång det blir 1-filigt.
Jag tror att det är ok, rent juridiskt, men det är avhängigt vad lagstiftaren egentligen menar med "köbildning". Jag skulle hävda att det i detta scenario råder köbildning, och därför ok att köra om till höger. Men jag tror också att det skulle väcka irritation hos mina medtrafikanter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Nej, det är inte ok, du kör ju om på insidan i kanske 90 på en 100-väg. Att någon gör så för att sen pressa sig ut i vänsterfil är inte heller ovanligt, och lika olagligt.
Det är först när det är kö i båda filerna det är ok att ligga kvar i högerfil och köra om i det läget, och den typen av trafik passar 2+1 väldigt dåligt för. Om jag förstått det rätt stängs rent av omkörningsfilerna på sådana vägar av ibland när det är för mycket trafik, som till och från Öland i midsommartid.
Det är först när det är kö i båda filerna det är ok att ligga kvar i högerfil och köra om i det läget, och den typen av trafik passar 2+1 väldigt dåligt för. Om jag förstått det rätt stängs rent av omkörningsfilerna på sådana vägar av ibland när det är för mycket trafik, som till och från Öland i midsommartid.
Du menar såklart "en till som förstår matematik och klarar av att se att olika tal kan vara olika stora, och dessutom förstår att det kan finnas andra hänsyn att ta än bara bilägarens önskan att köra på gränsen av sin förmåga på allmän väg".F fsn skrev:
Tack!
Senast jag körde på E4/E20 norrut i högerfilen (låg snett bakom mittfilscamparen före bilen beskriven nedan i stort sett hela vägen) stötte jag på en kaxig mittfilscampare som minsann inte skulle släppa ut mig i mittfilen när högerfilen svängde av trots att jag blinkade vänster och placerade mig lite till vänster i min fil. Eftersom jag är van att köra i Stockholm såg jag att hela hans bil syntes i min vänstra ytterbackspegel och svängde ut. Men jag kan förstå att det är svårt att ligga i höger om folk beter sig som svin när man behöver byta fil för att fortsätta sin färdväg...
Han höll avståndet efter den manövern..
Min tolkning är att stockholmstrafiken är på väg mot att den som ska byta fil ska göra det så nära (det som blir) framförvarande bil som möjligt, försöker man byta med rimligt avstånd, accellererar (det som blir) bakomvarande bil gör att täppa till luckan och tvinga fram att man lägger sig nära framförvarande.S Sackaros skrev:Senast jag körde på E4/E20 norrut i högerfilen (låg snett bakom mittfilscamparen före bilen beskriven nedan i stort sett hela vägen) stötte jag på en kaxig mittfilscampare som minsann inte skulle släppa ut mig i mittfilen när högerfilen svängde av trots att jag blinkade vänster och placerade mig lite till vänster i min fil. Eftersom jag är van att köra i Stockholm såg jag att hela hans bil syntes i min vänstra ytterbackspegel och svängde ut. Men jag kan förstå att det är svårt att ligga i höger om folk beter sig som svin när man behöver byta fil för att fortsätta sin färdväg...
När kan väl gjort filbytet är det ok att öka avståndet till framförvarande
Ja, fast nu fanns det inte så mycket marginaler varken framåt eller bakåt..S sunqan skrev:Min tolkning är att stockholmstrafiken är på väg mot att den som ska byta fil ska göra det så nära (det som blir) framförvarande bil som möjligt, försöker man byta med rimligt avstånd, accellererar (det som blir) bakomvarande bil gör att täppa till luckan och tvinga fram att man lägger sig nära framförvarande.
När kan väl gjort filbytet är det ok att öka avståndet till framförvarande
Jag har ägnat många timmar av mitt liv till att bråka i Stockholmstrafiken och känner mig hyfsat bekväm med det, men jag har full respekt efter denna idiot för att det kan upplevas svårt att ta sig tillbaka i mittenfilen.
Såg exakt en sån manöver för någon månad sedan. Någon som kan gissa vilket fabrikat det var på bilen?B bakterie skrev:Här är ett scenario på temat "omkörning på insidan" som jag undrar vad tråden anser om.
Men om jag har en svans av bilar efter mig så är det ju köbildning i båda filerna. Jag ligger bara först i kön. Nåväl, jag har inte gjort denna manöver själv, även om jag varit sugen på det. Och 2+1 är ingen bra vägform för tät trafik, som du noterar. Rätt sätt att köra i denna situation skulle jag säga är att ligga kvar i högerfilen till dess att man är tillräckligt nära långtradaren för att vara säker på att hinna om innan det blir 1 igen. Jag tror de som går ut för tidigt i vänsterfilen är nära släkt med mittfils-camparna.Nötegårdsgubben skrev:
Är det alltid fritt att svänga då?S Sackaros skrev:
I övrigt är det ju så det funkar i Stockholm. Man får ta sin plats och ingen kommer protestera mot det om man har "rätt" och inte tränger sig. Men man får inte fler millimeter än man behöver...
I det fallet är det ju rätt uppenbart att alla som går ut i vänsterfilen har en plan att ta sig om lastbilen. Hur bedömer du att din tid är viktigare än deras?B bakterie skrev:Här är ett scenario på temat "omkörning på insidan" som jag undrar vad tråden anser om.
Sen såklart väldigt frustrerande i sådana lägen när den som ligger först i det repet inte har hyfs att gasa på lite utan sitter och sover i vänsterfilen så att det bara är 1-2 bilar som hinner om tradaren innan det går ihop igen.