F fsn skrev:
gör din omkörning i 112km/h i mätarfart eller kanske på sin höjd 105km/h i verklig fart så blockerar ni tillsammans hela vägen.
Nej, det är 118 i mätarfart, 112 enligt GPSen.

Men jag gör ju som sagt var inte såna omkörningar om jag ser att det kommer fortkörare bakifrån. Då ligger jag snällt kvar i högerfilen snett bakom mittenfilskön tills jag ser att det är nästintill tomt i backspegeln.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
B b8q skrev:
Som ett litet sidospår här kan jag meddela att vi nyligen skaffat GPS till bilen, och jag slås av hur ofta den skyltade hastigheten inte stämmer med den som GPS:en uppger gäller för vägpartiet (jag uppdaterade kartan det första jag gjorde, så felet ligger i databasen).
En annan besserwisser-aktig notering jag gjorde var att rösten säger "korsa rondellen" (och ta andra avfarten). Alla vet väl att "rondell" är den lilla runda plätten i mitten där man inte kan köra, det man kör i heter "cirkulationsplats". Så skulle jag följa GPS:ens anvisning bokstavligt skulle jag alltså mörsa rakt igenom mittcirkeln...
Nja... rondellen är där man kör. En rondell kan även vara en cirkulationsplats, men då ska den vara skyltad som det... (not: i en rondell som bara är en rondell, gäller högerregeln...)

S sunqan skrev:
Nja... rondellen är där man kör. En rondell kan även vara en cirkulationsplats, men då ska den vara skyltad som det... (not: i en rondell som bara är en rondell, gäller högerregeln...)
Liten pudel - rondellen är grejrn i mittrn, däremot behöver inte vägen runt rondellen vsra en cirkulationsplats. Vete 17 om den har nåt namn...

Ja det finns "rondeller" där t.ex. en huvudled går igenom, och då är det ju inte en cirkulationsplats eftersom den som kommer på huvudleden inte har väjningsplikt in i "rondellen".

Men jag kan inte komma på nån sån som finns kvar av de som fanns förr, troligen byggs de bort eftersom det lätt blir stopp.

Där Kungsgatan möter Fleminggatan i Stockholm är det nästan en sådan situation. Det ser ut som en (halv) rondell men är det inte, vilket verkar skapa förvirring för vissa som är inne i ”rondellen” men helt plötsligt märker att de har väjningsplikt. Eller kanske än mer för dem som stannar för ”rondelltrafiken” och får tutande bilar bakom sig.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag vet att Turebergsleden i Sollentuna hade en sån rondell förut, men idag är den omgjord till cirkulationsplats.

Men Turebergsleden var alltså huvudled för många år sen och då hade den korsande trafiken från Love Almqvists väg och Kanalvägen väjningsplikt. Om man då kom på Turebergsleden och skulle "svänga vänster" så hade man alltså väjningsplikt mot den "mötande" trafiken så att säga.

Cirkulationsplatser är ju annars (i mina ögon) i princip en implementering av "vänsterregeln". Det är nästan helt ombytta roller kontra en korsning med högerregeln.

N Nerre skrev:
Jag vet att Turebergsleden i Sollentuna hade en sån rondell förut, men idag är den omgjord till cirkulationsplats.

Men Turebergsleden var alltså huvudled för många år sen och då hade den korsande trafiken från Love Almqvists väg och Kanalvägen väjningsplikt. Om man då kom på Turebergsleden och skulle "svänga vänster" så hade man alltså väjningsplikt mot den "mötande" trafiken så att säga.

Cirkulationsplatser är ju annars (i mina ögon) i princip en implementering av "vänsterregeln". Det är nästan helt ombytta roller kontra en korsning med högerregeln.
Jag brukar tänka att cirkulationsplatsen är huvudled, det känns enklare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Men poängen är ju att när du kör in en cirkulationsplats så behöver du i princip inte bry dig om trafik som kommer från höger (om de inte tänker göra en "U-sväng" så ska de ju åka ut senast på den vägen du kommer från, så de kommer aldrig korsa din väg).

De som kommer från vänster behöver du lämna företräde för (om de inte ska svänga höger), de som kommer rakt framifrån behöver du lämna företräde för om de ska svänga vänster (men inte om de ska höger eller rakt fram).

I en korsning med högerregeln är det trafik från vänster som du inte behöver bry dig om. De som kommer från höger ska du lämna företräde för. Enda likheten är de som kommer rakt framifrån, där är det samma som gäller oavsett högerregeln eller cirkulationsplats, ska de svänga vänster måste du lämna företräde men inte annars.

I en cirkulationsplats behöver du nästan inte titta åt höger alls, det är åt vänster du måste titta.

• Wow
Maria T
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men poängen är ju att när du kör in en cirkulationsplats så behöver du i princip inte bry dig om trafik som kommer från höger (om de inte tänker göra en "U-sväng" så ska de ju åka ut senast på den vägen du kommer från, så de kommer aldrig korsa din väg).

De som kommer från vänster behöver du lämna företräde för (om de inte ska svänga höger), de som kommer rakt framifrån behöver du lämna företräde för om de ska svänga vänster (men inte om de ska höger eller rakt fram).

I en korsning med högerregeln är det trafik från vänster som du inte behöver bry dig om. De som kommer från höger ska du lämna företräde för. Enda likheten är de som kommer rakt framifrån, där är det samma som gäller oavsett högerregeln eller cirkulationsplats, ska de svänga vänster måste du lämna företräde men inte annars.

I en cirkulationsplats behöver du nästan inte titta åt höger alls, det är åt vänster du måste titta.
Tycker du har uttryckt dig lite "opedagogiskt" :thinking:
När jag kör in i en cirkulationsplats kommer väl ingen trafik från höger, det är ju enkelriktat i cirkulationsplatsen.
Svänga vänster går inte i en cirkulationsplats.
Alla svänger höger, förr eller senare (oavsett om de ska höger, rakt fram, vänster eller gör usväng)
I cirkulationsplatsen (alltså när jag väl är inne) finns inget att se till vänster, alla anslutande vägar är till höger.

Alltså en huvudled som svänger och biter sig själv i svansen.

Nu är vi OT från mittfilsåkarna :oops:

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ok, ändra "från höger" till "den väg som kommer från höger" och "svänga vänster" till "köra ut på den väg som går åt vänster".

Men jag tycker ju ändå att en bil som kommer på vägen som kommer från höger, kommer från höger in mot cirkulationsplatsen. Eller kommer den framifrån? Bakifrån? Nerifrån?

N Nerre skrev:
Ok, ändra "från höger" till "den väg som kommer från höger" och "svänga vänster" till "köra ut på den väg som går åt vänster".

Men jag tycker ju ändå att en bil som kommer på vägen som kommer från höger, kommer från höger in mot cirkulationsplatsen. Eller kommer den framifrån? Bakifrån? Nerifrån?
Det låter fortfarande lika virrigt. Du kör inte ut på en väg som går åt vänster, den är enkelriktad åt höger. Att den svänger åt vänster har egentligen ingen betydelse.

Du får skilja på innan du kör in i cirkulationsplatsen och när du redan är inne i den. Samma som innan du svänger höger ut på en huvudled och när du redan är på huvudleden.

Men som sagt väldigt OT.

Den stora fördelen med rondeller är väl annars att få propsar på att köra i mittfil på dem varv efter varv.

• Haha
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den stora fördelen med rondeller är väl annars att få propsar på att köra i mittfil på dem varv efter varv.
Nej där är det i stället högerfilskörarna som är problemet. :cool:

Åh, då kan vi tycka olika! Själv stör jag mig mest på dem som från innerfil kör av i högerfil på avfarter med flera filer.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Åh, då kan vi tycka olika! Själv stör jag mig mest på dem som från innerfil kör av i högerfil på avfarter med flera filer.
Nu kör jag iofs som du tycker att man ska men jag fick ganska nyligen lära mig att om det är två utfarten från rondellen så ska man alltid åka ut i den högra (bortsett från när det är skyltat med dubbla piller ut).

Disclaimer: Skjut inte budbäraren.

Edit: Efter att ha Googlat lite får jag pudla på den här.

Edit 2: Är det inte ironi att "Rondellen" i Upplands Väsby inte har någon rondell!

Redigerat:
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.