411 212 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Om man hade behållit gamla E3, som gick mellan Stockholm och Lissabon tror jag, så kunde ju E3 ha gått mellan Göteborg och Jönköping, och från Jönköping parallellt med E4 mot Stockholm. På så vis kunde man ju ha skyltat att E3 går till Göteborg (via Jönköping) och E20 till Göteborg (via Hallsberg). Riks-40 hade i detta fall gått enbart mellan Jönköping och Västervik.K karlmb skrev:
Det var kanske ett misstag att införa ett helt nytt E-vägnät med helt nya Europavägsnummer, eftersom vissa Europavägar som E3 och E4 mellan Spanien och Sverige försvann helt, när de hellre kunde ha behållits för att fungera som vägvisare för svenskar som vill köra från Sverige till södra/sydvästra Europa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Meningen är knepigt att förstå.B Björn He Bergman skrev:Man får såvitt jag vet köra om närmast vägkanten mellan en avfartsvisare och avfarten, eftersom vänstra och högra körfältet då leder till olika färdmål - för vänstra körfältet kan leda mot motorvägens färdmål medan högra körfältet kan leda antingen mot motorvögens färdmål eller avfartens färdmål, men efter avfarten är det däremot inte tillåtet att köra om på sidan närmast vägkanten.
Om jag förstod dig rätt tidigare så ansåg du att det är lagligt att i högerfil passera bilar i mittfil vid avfarten mot Salem/Rönninge för att det finns en skylt om att man kan svänga av mot Salem/Rönninge från högerfil. Det skulle jag säga är fel. Högerfil fortsätter där rakt fram.
Det anser inte jag.B Björn He Bergman skrev:
Säg detta fall:
2-filigt, som om 10 mil delar upp sig i olika färdmål
Är det rimligt att skylta så tidigt som möjligt, dvs 10 mil innan?
Ett extremfall ja, men du ville ju skylta om delning långt för tidigt där E4 och E18 separerade innan.
I så fall skulle man väl ha skyltat att E3:an går till "Lissabon"? Möjligtvis "Lissabon via Jönköping"?B Björn He Bergman skrev:Om man hade behållit gamla E3, som gick mellan Stockholm och Lissabon tror jag, så kunde ju E3 ha gått mellan Göteborg och Jönköping, och från Jönköping parallellt med E4 mot Stockholm. På så vis kunde man ju ha skyltat att E3 går till Göteborg (via Jönköping) och E20 till Göteborg (via Hallsberg). Riks-40 hade i detta fall gått enbart mellan Jönköping och Västervik.
Det var kanske ett misstag att införa ett helt nytt E-vägnät med helt nya Europavägsnummer, eftersom vissa Europavägar som E3 och E4 mellan Spanien och Sverige försvann helt, när de hellre kunde ha behållits för att fungera som vägvisare för svenskar som vill köra från Sverige till södra/sydvästra Europa.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Nja, E4 skulle i det fallet helst vara skyltad med ex. Hamburg som färdmål söderut, eller säg kanske hellre Köpenhamn. E3 inom Sverige borde hellre ha skyltats med Göteborg som färdmål från Stockholm.Guzzi skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Baserat på en bil så drar du slutsatsen att alla visar lika?B Björn He Bergman skrev:Jag har kört främst Ford Mondeo årsmodell 2001-2004, ibland med GPS-navigator, och då noterat att navigatormätaren visar cirka 107 km/tim när jag kör med visaren exakt på 110-strecket på bilens mätare, och det visar ju att bilens mätare som jag sa är konstruerad för att visa cirka 3-4 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i.
Varför bilens mätare inte är konstruerad för att visa hastigheten så exakt är eventuellt för att föraren skall ha en viss marginal till maxgränsen.
För X år sen inträffade följande:
Bil A och Bil B skulle köras till en plats för att hämta saker. Förarna kom överens om att hålla laglig hastighet hela vägen. Bil A kör först på väg skyltat 90 km/h. Föraren i bil B ringer efter ett tag föraren i bil A och frågar "varför kör du i 80 km/h?".
Hastighetsmätaren i bil A visade 90 km/h, hastighetsmätaren i bil B visade 80 km/h. GPS sa 78 km/h.
Fundera på vad som händer:
Man kalibrerar mätaren att visa korrekt hastighet med en eller två decimalers noggrannhet om däcken är helt nya.
Däcken slits efter X år på bilens. Visar mätaren rätt fortfarande?
Visar mätaren rätt om lufttrycket förändras?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Ja, men vi talar med någon som tror att han kör i 110,0 eller 110,00 km/h.K Kane skrev:
Kör ner till 1 mm och ha 1,0 i däcktryck så ska mätaren fortfarande visa rätt på 1 eller 2 decimaler?
Och föraren skall bli av med kortet......Fairlane skrev:
Min Audi visar typ 4-5 km/h för mkt så när jag tycker det är dags för däckbyte så visar den då i stället 3-4km/h för mycket vilket är OK med regelverket.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Jag skrev väl ",0" bara för att förtydliga att jag menar exakt 110. Om hastighetsbegränsningen är just 110 på en motorväg så får man väl inte köra ens en tusendels km/tim över 110-gränsen?Fairlane skrev:
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
En trafikpolis sa någon gång i en diskussion om körning på motorväg att det är undantagsvis tillåtet att köra om på höger sida när det är skyltat att en avfart kommer. Det är väl då antagligen tillåtet för fordon i högra filen att köra om fordon som färdas i körfältet till vänster - eftersom körfältet till vänster fortsätter rakt fram på motorvägen medan körfältet närmast höger vägkant kan antingen fortsätta eller leda av motorvägen vid avfarten. Eftersom vänstra filen kan leda mot motorvägens färdmål medan högra filen kan leda antingen mot motorvägens färdmål ELLER mot avfartens färdmål så har ju körfälten OLIKA färdmål och olika färdmål = tillåtet att köra om på höger sida och tillåtet att köra i vänstra körfältet om det är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.Fairlane skrev:
Meningen är knepigt att förstå.
Om jag förstod dig rätt tidigare så ansåg du att det är lagligt att i högerfil passera bilar i mittfil vid avfarten mot Salem/Rönninge för att det finns en skylt om att man kan svänga av mot Salem/Rönninge från högerfil. Det skulle jag säga är fel. Högerfil fortsätter där rakt fram.
Det anser inte jag.
Säg detta fall:
2-filigt, som om 10 mil delar upp sig i olika färdmål
Är det rimligt att skylta så tidigt som möjligt, dvs 10 mil innan?
Ett extremfall ja, men du ville ju skylta om delning långt för tidigt där E4 och E18 separerade innan.
Sen angående Järva krog, bara någon kilometer efter påfarten från Trafikplats Järva krog norrut kommer ju en avfart mot Sörentorp - men avfarten mot Kista och E18 kommer ju någon kilometer efter avfarten mot Sörentorp, och under såna omständigheter är det fel och tokigt att skylta efter påfarten från Järva krog att alla fyra körfälten leder mot Sundsvall och Oslo. Man skulle ha skyltat "E4 Sundsvall" mellan första och tredje körfältet från mitträcket eftersom de tre körfälten leder mot Sundsvall och "E18 Oslo" mellan de två högra körfälten, eftersom det är de två högra körfälten som kommer leda mot Oslo. Om man skyltar mellan Järva krog och avfarten mot Sörentorp att alla fyra körfälten leder mot Sundsvall och Oslo så kan det vilseleda en som vill köra mot Sundsvall, som tror att högra körfältet leder mot Sundsvall; hade E4:s avfart mot E18 varit belägen en längre sträcka ifrån Järva krog så kunde det ha varit rimligt att skylta "samma färdmål" för alla fyra körfälten, men nu är ju avfarten mot E18 belägen relativt nära Sörentorpsavfarten som ju är avfarten direkt efter Trafikplats Järva krog.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Ja Nynäsvägens trefiliga sträcka mellan Trångsund och Handen är ju en kaosdrabbad motorvägssträcka. Jag kör nästan alltid 110 där, eller kanske 100 nu; hastighetsbegränsningen där blev sänkt från 110 till 100 km/tim år 2020 någon gång.Fairlane skrev:
Att omkörning i högerfil är tillåten om hastighetsbegränsningen är satt till 70 km/h eller lägre är inget nytt, utan det har varit så i många år. Det verkar ungefär lika många känna till som att det inte är tillåtet att ligga i mittfil om högerfil är tom...
Jag kör nästan dagligen sträckan som nämnts ovan, dvs Södertälje-Kungens Kurva (om än inte hela). Det är illa där, men prova Nynäsvägen från Trångsund och ut mot Handen. Där är hastighetsbegränsningen satt till 110 km/h och folk packar igen mittfilen och vänsterfilen och kör 80-90 km/h....
Jag har dock upplevt att inte så många bilister kör i 110 eller ens 100 där, utan nästan alla kör enbart 80-90 km/tim precis som du säger, men de kör nästan alltid i mellersta körfältet trots att det inte är tillåtet att köra i ett körfält till vänster, utan man skall köra i högra filen. Om man vill köra 110 där så går det inte att välja mittersta eller högra filen, eftersom de flesta kör i mittersta filen i enbart cirka 90 km/tim, och enligt trafikreglerna får man ju inte köra om dem i högra filen (även om vissa bilister säkert gör det ändå men man blir ju kuggad om man gör det på uppkörningen), man är tvungen att köra om dem i vänstra filen. Jag har oftast varit tvungen att köra i vänstra filen nästan hela vägen från Farsta/Trångsund till Handen, just för att andra bilister inte följer trafikregler som kör i mittersta körfältet trots att det är påbjudet att köra i höger körfält, och de kör inte ens 110 eller knappast ens 95 km/tim; när jag körde 110 så kunde jag köra om dem nästan snabbt som en blixt.
Varför de flesta inte kör i höger körfält på den trefiliga motorvägssträckan kan ju vara för att högra filen blir ett avfartsfält strax före avfarten mot Handen, men det är ändå påbjudet att köra i högra körfältet fram till avfartsvisaren som visar mot Handen. Om man väljer att köra i mittfilen, trots att man påbjuds köra i höger körfält, så skall man ändå se till att hålla en hastighet av 110 km/tim, eller 100 km/tim nu när 110-gränsen är sänkt till 100; man ligger INTE i ett körfält till vänster på en 100-väg om man kör saktare än 100,0 km/tim.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Om du körde 110 km/tim på E4 mellan Alby och Moraberg, där det är 2x3 körfält, så körde du för fort, de som körde i mittersta filen i exakt 100 km/tim körde däremot i exakt rätt hastighet, för hastighetsbegränsningen där är 100 km/tim - men du måste ha trott av misstag att det var 110 där, tydligen för att du inte var tillräckligt uppmärksam på 100-skylten; det är en 100-skylt uppsatt direkt efter påfarten från Trafikplats Alby och det måste man vara uppmärksam på!S Swebfn skrev:Fick syn på denna tråd och bara måste flika in hur störande det är när folk ligger i vänsterfil eller mittfil helt i onödan.
I förra veckan körde jag söderut på E20/E4, där det var 3-rolig väg.
Har för mig att hastighetsbegränsningen var satt till 110km/h och jag låg på exakt det (enligt GPS), i högra filen. I mittenfilen låg den största delen av mina medtrafikanter, med alldeles för kort mellanrum såklart, och i den vänstra filen låg de som hade bråttom hem i allt mellan 120-180km/h.
Rätt skönt att ligga i högra filen, helt själv, men problemet var att de i mittenfilen höll ca 100km/h. Dvs 10 km/h för långsamt.
Jag har då flera alternativ, sakta ner, eller byta till mittenfilen och få lite extra stenskott samt riskera en kollision om någon tvärnitar, eller lägga mig i den vänstra filen men då bli ikappkörd på nolltid om jag håller den lagliga hastigheten och då behöva klämma mig in i mittenfilen titt som tätt.
Jag valde till slut att ligga kvar på min farthållare i 110km/h i den högra filen. Körde sakta med säkert om ett antal fordon på fel sida. Några insåg vad de sysslade med och bytte fil och la sig bakom mig.
Folk borde förflytta sig till höger oftare, istället för att ligga kvar till vänster eller mitten.
Du gjorde fel både som körde 110 km/tim på en 100-väg OCH körde om andra bilister som körde i ett av körfälten till vänster i högra filen. När du såg att andra bilister körde i mellersta filen i 100 km/tim så borde du ha saktat ned och kört lika fort som dem, sida vid sida vid dem, och inte försökt köra om dem (på fel sida).
Förresten är det juridiskt sett inte tillåtet att köra fortare än 100 km/tim ens om man kör i körfältet närmast mittbarriären; det är faktiskt ett stort nybörjarfel att köra fortare än 100 på en 100-väg, 80 på en 80-väg, etc. när man kör i "omkörningsfilen", som om man har uppfattat att man har "fri fart vid omkörning", någon "fri fart" existerar inte.
Tack för påpekandet om att jag gjorde fel, det visste jag redan.B Björn He Bergman skrev:Om du körde 110 km/tim på E4 mellan Alby och Moraberg, där det är 2x3 körfält, så körde du för fort, de som körde i mittersta filen i exakt 100 km/tim körde däremot i exakt rätt hastighet, för hastighetsbegränsningen där är 100 km/tim - men du måste ha trott av misstag att det var 110 där, tydligen för att du inte var tillräckligt uppmärksam på 100-skylten; det är en 100-skylt uppsatt direkt efter påfarten från Trafikplats Alby och det måste man vara uppmärksam på!
Du gjorde fel både som körde 110 km/tim på en 100-väg OCH körde om andra bilister som körde i ett av körfälten till vänster i högra filen. När du såg att andra bilister körde i mellersta filen i 100 km/tim så borde du ha saktat ned och kört lika fort som dem, sida vid sida vid dem, och inte försökt köra om dem (på fel sida).
Förresten är det juridiskt sett inte tillåtet att köra fortare än 100 km/tim ens om man kör i körfältet närmast mittbarriären; det är faktiskt ett stort nybörjarfel att köra fortare än 100 på en 100-väg, 80 på en 80-väg, etc. när man kör i "omkörningsfilen", som om man har uppfattat att man har "fri fart vid omkörning", någon "fri fart" existerar inte.
Jag mindes fel angående hastighetsbegränsningen, om det är 100 så låg jag i 100. Både bilen och min gps visar även den aktuella hastighetsbegränsningen på sträckan, men eftersom det var ett tag sedan förväxlade jag nog hastighetsbegränsningen med en annan sträcka.
Kontentan var dock att jag låg i den aktuella hastighetsbegränsningen, men stötte då på problemet att ”bromsklossarna” i mittenkörfältet skapade ett problem. Jag får inte köra om på insidan. Och jag hade svårt att ens ta mig ut, och om jag tvingade mig ut, i vänster körfält så var jag tvungen att sota ur motorn och då också bryta mot lagen. Annars får man ett lämmeltåg av bilar bakom som blinkar, tutar eller ligger såpass nära bakom att man tror de fastnat på dragkroken.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Exakt så. Det är det vi diskuterat hela tiden.B Björn He Bergman skrev:Jag har dock upplevt att inte så många bilister kör i 110 eller ens 100 där, utan nästan alla kör enbart 80-90 km/tim precis som du säger, men de kör nästan alltid i mellersta körfältet trots att det inte är tillåtet att köra i ett körfält till vänster, utan man skall köra i högra filen. Om man vill köra 110 där så går det inte att välja mittersta eller högra filen, eftersom de flesta kör i mittersta filen i enbart cirka 90 km/tim, och enligt trafikreglerna får man ju inte köra om dem i högra filen (även om vissa bilister säkert gör det ändå men man blir ju kuggad om man gör det på uppkörningen), man är tvungen att köra om dem i vänstra filen. Jag har oftast varit tvungen att köra i vänstra filen nästan hela vägen från Farsta/Trångsund till Handen, just för att andra bilister inte följer trafikregler som kör i mittersta körfältet trots att det är påbjudet att köra i höger körfält, och de kör inte ens 110 eller knappast ens 95 km/tim; när jag körde 110 så kunde jag köra om dem nästan snabbt som en blixt.
Sen ska man hålla till höger oavsett om man kör 85 km/h, 100,0 km/h eller 120 km/h på sträckan.
Jag tror faktiskt inte att det är orsaken. Folk som ska av i Handen ligger också i mittfil och byter sent.B Björn He Bergman skrev:
Det beror på omständigheterna. Gör man en omkörning så måste man inte köra i 100 km/h. Gör man inte en omkörning spelar det ingen roll vilken hastighet man kör i, man ska inte ligga i mitten eller till vänster.B Björn He Bergman skrev:
NejB Björn He Bergman skrev:Ett problem med E4 är som jag påpekat att det inte är 2×3 körfält hela vägen genom Stockholm norrut från Södertälje/Moraberg. Strax före avfarten mot Alby blir ju högra körfältet ett avfartsfält medan motorvägsavsnittet förbi Albymotet har enbart två påbjudna körfält norrut, och alltså är det inte tre påbjudna körfält hela vägen norrut mot stan från Södertälje som det skulle ha varit då motorvägsavsnittet Moraberg-Alby byggdes ut från 2×2 till 2×3 körfält runt decennieskiftet 2010.
Orsaken till att avsnittet förbi Trafikplats Alby fortsatt enbart har två påbjudna körfält norrut är att man hittills aldrig byggt körbanan bredare till tre körfält.
Den största bidragande orsaken till detta problem är väl att Hallundavägens viadukt står delvis i vägen.
Således måste man riva ned viadukten (och under tiden leda om trafiken) för att ge plats för en bredare motorväg med 2×3 körfält (eller hellre 2×4 körfält), och viadukten är säkert ändå rivfärdig; när en bredare motorvägskörbana är färdigbyggd så bygger man bara upp en ny viadukt.