D Dick Ekenberg skrev:
Men sluta det är höger trafik, håll till höger! Tre filer, två OMKÖRNINGS FILER! Svårt? Trafik regler kan det vara ett alternativ? Följ dom!
Grattis alla bilskollärare, 100% misslyckade 🇸🇪

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D Dick Ekenberg skrev:
Grattis alla bilskollärare, 100% misslyckade 🇸🇪
Intressant att du citerar dig själv..

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Man kanske borde måla om linjerna så att högerfilen försvinner sådär varannan kilometer och en ny vänsterfil uppstår? Då tvingas de som envisas med att ligga i mittenfilen att aktivt byta fil.
Det skulle också innebära att folk tvingas att öva på filbyten, något som många verkar ogilla starkt.
Eller nu vet jag! Mittenfilen går regelbundet ner i en tunnel som sen dyker upp som ny högerfil!
Någon på Trafikverket verkar läsa tråden, för det här är faktiskt exakt vad man har gjort E4 Häggvik södergående.

Och ja. Folk byter fil till mitten för att inte råka köra omkring i högerfilen. 🙄

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Någon på Trafikverket verkar läsa tråden, för det här är faktiskt exakt vad man har gjort E4 Häggvik södergående.

Och ja. Folk byter fil till mitten för att inte råka köra omkring i högerfilen. 🙄
Förstår inte har Trv gjort det ännu värre?

Attitudeswe
Om högerfilen försvinner regelbundet så vore det bra om man ritade med breda streck 1.5km inför, så att det blir tydligt att man inte behöver lämna högerfilen föränn 1.5km innan avfart...

F fsn skrev:
Se där, en till som historiskt i tråden inte förstår hur man kör i en vänstefil och inte kan ta in sin egen totala inkompetens på området.
Jag kör nästan aldrig i vänsterfil, så du hugger verkligen mot fel person. Jag ligger ofta kvar i högerfil 20-30 km/h under gällande hastighetsbegränsning om det är så sakta det går i mittenfilen.

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om högerfilen försvinner regelbundet så vore det bra om man ritade med breda streck 1.5km inför, så att det blir tydligt att man inte behöver lämna högerfilen föränn 1.5km innan avfart...
Det är alltid skyltat minst 1 km i förväg innan högerfilen försvinner (i de fall den gör det). Problemet är att alla de som bytt till mittenfil 1 mil tidigare gör det svårare för de som ligger i högerfil att byta fil när det kommer skylt att högerfilen upphör.

Vi har exemplet om man kommer E4 norrgående, efter Akalla-motet (eller Turebergs-motet om man vill) så blir det ju en ny fil till höger, men den försvinner vid Häggvik. Men det är inte skyltat direkt.

Jag tycker tvärtom att det borde vara så att högerfil aldrig försvinner. Den som inte vill köra fort ska kunna ligga kvar i högerfil tills man ska av. Nya filer ska alltid vara vänsterfiler, och om antalet körfält behöver minskas ska det vara vänsterfil som försvinner. Då behöver ingen vara rädd för att ligga i högerfil längre (vilket troligen är främst orsaken till att folk ligger där).

Det värsta är ju dock de som ligger i mittenfil i en mil, för att sen byta till högerfil när högerfilen blir avfart... (Jag ser det ofta just folk som åker E4 norrgående och ska av i Väsby, jag ska också av där så jag ligger högerfil hela vägen från Häggvik och ser då de som legat snett framför mig i mittenfil hela vägen byta till högerfilen vid Bredden.)

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nya filer ska alltid vara vänsterfiler, och om antalet körfält behöver minskas ska det vara vänsterfil som försvinner.
En otroligt bra idé.

• Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Förstår inte har Trv gjort det ännu värre?
Nej, det har de inte. Vid avfarten så tillkommer ytterligare en vänsterfil, och en bit efter avfarten så försvinner högerfoten. Så de som tidigare låg i mitten kör nu simsalabim i högerfil.

(Men, folk som nu ligger i hägerfil byter till mitten igen. Dvs idén fungerar bara på pappret.)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, det har de inte. Vid avfarten så tillkommer ytterligare en vänsterfil, och en bit efter avfarten så försvinner högerfoten. Så de som tidigare låg i mitten kör nu simsalabim i högerfil.

(Men, folk som nu ligger i hägerfil byter till mitten igen. Dvs idén fungerar bara på pappret.)
Så inget blev bättre?

K karlmb skrev:
Så inget blev bättre?
Nej.

• Arg
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:

Ja underbart, såg ett inlägg om detta ämne från en dam. Jag känner mej klämd om jag ligger till höger! Känner du lika vid två filer frågade jag! Inget svar, svar nog! 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Nu gör du det väl enkelt för dig.

Trafikförordningen säger:
[bild]

Sen gäller detta antagligen inte generellt de som kör 55 på 70-väg men hur långsam och hindrande som helst får man faktiskt inte vara.
Jo jag gör det nog enkelt för mig genom att inte specificera varenda tänkbar hastighet och hastighetsbegränsning, och huruvida det är den långsammes problem eller den upphinnandes vid alla dessa olika alternativ att den långsamme kör långsamt. Tror inte det skulle vara så intressant läsning, eller...?

Nu tror jag inte någon rättsinstans kommer anse att 55 är en "överdrivet låg hastighet" på en 70-väg. Speciellt inte med tanke på att vägarna numer kryllar av betydligt långsammare epor.

Redigerat:
Min bild är att den där paragrafen om överdrivet långsamt är mest riktad mot cruising.

Om vi bortser från motorväg så får ju som sagt var även traktorer åka på de flesta andra vägar. Visst, finns det en vägren så ska de använda den, men det är ju inte alltid det finns så mycket vägren.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jo jag gör det nog enkelt för mig genom att inte specificera varenda tänkbar hastighet och hastighetsbegränsning, och huruvida det är den långsammes problem eller den upphinnandes vid alla dessa olika alternativ att den långsamme kör långsamt. Tror inte det skulle vara så intressant läsning, eller...?

Nu tror jag inte någon rättsinstans kommer anse att 55 är en "överdrivet låg hastighet" på en 70-väg. Speciellt inte med tanke på att vägarna numer kryllar av betydligt långsammare epor.
Vill det sig illa får du böter för att köra för långsamt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.