Cirkulationsplats (CP), plåtverkstadens påfund?
Här i stan är 3 liknade CP efter varandra skyltade på 3 olika sätt, inte att undra på att det sker olyckor!

Edit, inte skyltade utan målade. Skyltning saknas.

P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är väl det rekommenderade sättet att köra ur en rondell?

[bild]
När det är två filer ut ur rondellen, ska inte den som ligger i vänster fil åka ut i vänster fil, oavsett i vilket väderstreck man kom in i?

Och sen det där med att blinka vänster när man ska in i en rondell.. Vad för dumheter är det? :)

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Det är väl det rekommenderade sättet att köra ur en rondell?
Då byter du fil i rondellen, vilket är ok. Jag avsåg dem som kör enligt rött snarare än grönt nedan.
Illustration av korrekta körfilsväxlingar i en rondell med färgade pilar som visar olika rutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Eskes och 5 till
  • Laddar…
Vid vänstersväng är meningen att man ska byta till högerfilen ca 180 grader in i rondellen för att sedan köra ur rondellen i höger fil precis enligt bilden jag postade ovan.

Edit: men det verkar vara väldigt delade meningar om det ute i trafiken givet hur folk kör.
Det beror som sagt helt på hur det är skyltat. Sen tycker jag att det är ganska riskabelt att byta mitt i en rondell när det uppenbarligen kan komma bilar snett bakom dig i högerfilen som absolut inte gör något fel.

En rekommendation är just en rekommendation
Ett krav är ett krav, och ett sånt är att du inte får byta fil utan att förevisa dig om att det kan ske utan fara för andra och du har väjningsplikt.
Så om nån inte kör efter rekommendationen, är det trots allt du som har krav på dig, som få vänta, väja eller anpassa dig.

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
När det är två filer ut ur rondellen, ska inte den som ligger i vänster fil åka ut i vänster fil, oavsett i vilket väderstreck man kom in i?
Finns en stor fara, i många cirkulationsplatser är det tillåtet att fortsätta runt i höger körfält. Den som då åker i vänster fil och ut byter då fil och är orsakande till ev krock.

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
P
tttomten TomasJor skrev:
Finns en stor fara, i många cirkulationsplatser är det tillåtet att fortsätta runt i höger körfält. Den som då åker i vänster fil och ut byter då fil och är orsakande till ev krock.
Jag rycker att @Isakare förklarar bra i #35

• Gilla
Pin
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det fick då inte jag lära mig när jag tog körkort, det låter ju dessutom helt livsfarligt(vilket det ofta är när liknande händelser sker i trafiken).
Eftersom personen i högerfil ska ut i högerfilen, så känns det konstigt om också personen i vänsterfilen ska det.

Givetvis beror det på hur det är skyltat, men det absolut vanligaste är ju att om man bara kan svänga vänster i vänsterfilen så är det bara en fil åt vänster. Kör visserligen bara i södra Sverige, men torde ju vara så på andra ställen också.
som bilden visar har man lärt ut åtminstone sedan 1995. det man ändrat är det rekommenderade sättet att blinka - man blinkar när man ska byta fil och när man ska köra ut ur rondellen. då vet alla att han som kommer där till vänster och som inte blinkar han ska inte heller köra ut där...

det som är horribelt och som jag reagerar på är de lite darriga rutterna i denna bild:

Illustration av rondell med markerade körbanor i rött och blått som visar felaktiga vägval vid filbyte.
Skapa konto

den blå och den röda är den vanligaste - byter inte fil till ytterfilen i god tid i rondellen, utan kör direkt ut i högerfilen från innerfilen i rondellen.
ligger man i innerfilen ska man antingen byta fil i god tid, eller köra ut i vänsterfilen.

sen har vi brommaplan, där alla får hjärnsläpp totalt. visa en karta, då tycker "alla" att rakt fram från spångavägen, det är den lilla utfarten mellan drottningholmsvägen och drottningholmsvägen. väl på plats så är rakt fram = drottningholmsvägen in mot stockholm c. (det är sex in/utfarter med väldigt jämn spridning mellan dem)

• Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det farligaste i sådana är väl folk som ligger i vänsterfil i rondellen ock kör av i högerfil på tvåfiliga avfarter? Eller menar du med rakt igenom någon som kör in från höger, tar apex i rondellen och sen ut höger igen. Dem är jag inte heller kompis med.
Exakt!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
JanneJanne123
Kul att du nämner Brommaplan, det är min ”hemmarondell” och där gäller inga gängse regler och överenskommelser angående rondellkörning. Där är folk så stressade av att de behöver köa in i rondellen, så när de väl är inne i den är det plattan i mattan som gäller och noll hänsyn till sina medtrafikanter.

• Gilla
  • Haha
lynx_se och 6 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
som bilden visar har man lärt ut åtminstone sedan 1995. det man ändrat är det rekommenderade sättet att blinka - man blinkar när man ska byta fil och när man ska köra ut ur rondellen. då vet alla att han som kommer där till vänster och som inte blinkar han ska inte heller köra ut där...

det som är horribelt och som jag reagerar på är de lite darriga rutterna i denna bild:

[bild]

den blå och den röda är den vanligaste - byter inte fil till ytterfilen i god tid i rondellen, utan kör direkt ut i högerfilen från innerfilen i rondellen.
ligger man i innerfilen ska man antingen byta fil i god tid, eller köra ut i vänsterfilen.

sen har vi brommaplan, där alla får hjärnsläpp totalt. visa en karta, då tycker "alla" att rakt fram från spångavägen, det är den lilla utfarten mellan drottningholmsvägen och drottningholmsvägen. väl på plats så är rakt fram = drottningholmsvägen in mot stockholm c. (det är sex in/utfarter med väldigt jämn spridning mellan dem)
Spännande, var som sagt ingenting jag fick ta del av och jag har tagit körkort efter -95.
I princip så var det "följ skyltning och håll uppsikt" som var aktuellt.

På tal om Stockholm så måste jag ändå säga att man kan säga mycket om Stockholmare, men att det är ovanligt smidigt att köra bil där. Både p.g.a. medtrafikanter och hur staden är planerad.
Nu är min erfarenhet av Stockholm begränsad, men ändå att jag märker stor skillnad jämfört med andra av Sveriges större städer.

Sunqan: som bilden visar har man lärt ut åtminstone sedan 1995.

Reglerna ändrades år 2000, så vad men lärde ut år 1995 är inte intressant idag.

JanneJanne123
Då ska jag bjuda på en till godbit gällande rondellkörning som få respekterar:
Illustration av två bilar i en rondell med pil som visar rätt väg för bilen som har företräde.
Skapa konto

Dvs att väjningsplikten gäller också mot bilen i innerfil.

• Gilla
  • Wow
HSP och 8 till
  • Laddar…
Jag har sammanstött i Brommaplansrondellen 4 gånger i mitt liv, 2 ggr före år 2000 då jag körde enligt då gällande regel, och 2 ggr efter, då jag följde de nya reglerna.
I samtliga fall tyckte motparten att jag var en idiot, men deras försäkringsbolag har i samtliga fall bekostat reparation av min bil.

Eller faktisk 5 gånger, men i det 5e fallet kom motparten på att han inte hade bilen försäkrad, så jag fick kontant ersättning på plats.

• Gilla
  • Wow
blackarrow och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har sammanstött i Brommaplansrondellen 4 gånger i mitt liv, 2 ggr före år 2000 då jag körde enligt då gällande regel, och 2 ggr efter, då jag följde de nya reglerna.
I samtliga fall tyckte motparten att jag var en idiot, men deras försäkringsbolag har i samtliga fall bekostat reparation av min bil.

Eller faktisk 5 gånger, men i det 5e fallet kom motparten på att han inte hade bilen försäkrad, så jag fick kontant ersättning på plats.
Hmm, hålla lite bättre avstånd kanske? Även om motparten felat är 5 sammanstötningar i samma cirkulationsplats nog att betrakta som ofta.

• Gilla
andreascarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.