410 913 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det är inte samma sak som att man får köra om på höger sida.
Åh en egen tråd om mitt favoritämne att hata

Men faktiskt, speciellt vintertid, är det bara några saker som jagar upp mig mer än detta. Att köra upp på motorvägen i alldeles för låg hastighet (typ 70-80 på 110-väg) samt dom som kör om och kör in precis framför nosen när det är sandat på vägarna så att man får hela bilen med stenskott
Men faktiskt, speciellt vintertid, är det bara några saker som jagar upp mig mer än detta. Att köra upp på motorvägen i alldeles för låg hastighet (typ 70-80 på 110-väg) samt dom som kör om och kör in precis framför nosen när det är sandat på vägarna så att man får hela bilen med stenskott
”Omkörning” till höger när det är 70km/h eller lägre började gälla oktober/november 1999.Stefan Bengtsson skrev:
Det började gälla samtidigt som det blev tillåtet att ligga kvar i vänster körfält om det är 70km/h eller lägre.
Omkörning till höger får bara ske om man själv kommit på vägen via högerfilen eller tidigare valt höger körfält för fortsatt färdväg.
Man får INTE gå till höger körfält för att köra om för att senare gå till vänster körfält för att köra om fler.
Fast det är ju en lite extrem tolkning av det som står?Demmpa skrev:
"... får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
Om jag tycker att det är lämpligt att ligga till höger en kort stund och sen i vänster, och sen i höger är det väl OK?
Som med mycket annat i trafiken blir det en gråzon där polisman och domstol avgör. Om någon ser dig sicksacka mellan bilarna åker du nog dit. Byter du fil en eller två gånger med lite avstånd i tid så klarar man sig. Och om ingen ser kan man göra hur man vill.......
Hursomhelst, de flesta svenskar kan inte köra trefiligt. Det är fakta.
Kör man på kontinenten då är det en helt annan sak. Där ser man ingen ligga sovandes i mittfilen. Gör man det blir man fort varse..
Borde kanske starta en liknande tråd om körning i tvåfiliga rondeller. Där snackar vi!!! Älskar när man får någon till höger om sig som får för sig att köra rakt igenom..
Kör man på kontinenten då är det en helt annan sak. Där ser man ingen ligga sovandes i mittfilen. Gör man det blir man fort varse..
Borde kanske starta en liknande tråd om körning i tvåfiliga rondeller. Där snackar vi!!! Älskar när man får någon till höger om sig som får för sig att köra rakt igenom..
Jag fick lära mig att en omkörning är när man byter fil för att ta sig förbi ett framförvarande fordon. Kör man i en egen fil så passerar man fordon i filen bredvid. Och att passera någon på höger sida var inte olagligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
Jag kan rekommendera högerfilen på Essingeleden. Tre långsammare filer till vänster om en normalt. Och helt lagligt att köra om där till skillnad från exempelvis E4 mellan Sö’tälje och Kungens kurva.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
Fast det farligaste i sådana är väl folk som ligger i vänsterfil i rondellen ock kör av i högerfil på tvåfiliga avfarter? Eller menar du med rakt igenom någon som kör in från höger, tar apex i rondellen och sen ut höger igen. Dem är jag inte heller kompis med.S StevieGee skrev:
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Jag måste få fråga, det måste ju finnas någon på Bygga Hus-forumet som ÄR en sån där mittenfilsåkare...
Hur tänker du? Just mellan Södertälje och Alby, ett praktexempel....
En annan frågeställning när jag ändå håller på: 2+1-vägar... Tränger man sig när man använder den vänstra filen ända fram till "the bitter end"?
Hur tänker du? Just mellan Södertälje och Alby, ett praktexempel....
En annan frågeställning när jag ändå håller på: 2+1-vägar... Tränger man sig när man använder den vänstra filen ända fram till "the bitter end"?
Det fick då inte jag lära mig när jag tog körkort, det låter ju dessutom helt livsfarligt(vilket det ofta är när liknande händelser sker i trafiken).JanneJanne123 skrev:
Eftersom personen i högerfil ska ut i högerfilen, så känns det konstigt om också personen i vänsterfilen ska det.
Givetvis beror det på hur det är skyltat, men det absolut vanligaste är ju att om man bara kan svänga vänster i vänsterfilen så är det bara en fil åt vänster. Kör visserligen bara i södra Sverige, men torde ju vara så på andra ställen också.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Vid vänstersväng är meningen att man ska byta till högerfilen ca 180 grader in i rondellen för att sedan köra ur rondellen i höger fil precis enligt bilden jag postade ovan.C C.Lundin skrev:Det fick då inte jag lära mig när jag tog körkort, det låter ju dessutom helt livsfarligt(vilket det ofta är när liknande händelser sker i trafiken).
Eftersom personen i högerfil ska ut i högerfilen, så känns det konstigt om också personen i vänsterfilen ska det.
Givetvis beror det på hur det är skyltat, men det absolut vanligaste är ju att om man bara kan svänga vänster i vänsterfilen så är det bara en fil åt vänster. Kör visserligen bara i södra Sverige, men torde ju vara så på andra ställen också.
Edit: men det verkar vara väldigt delade meningar om det ute i trafiken givet hur folk kör.