A
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Joo, faktiskt himla irriterande att folk kör i mittenfilen även om de inbyte kör om. Mellan Södertälje och Kungens Kurva kan det vara helt tjockt med bilar i mitten- och i vänsterfil och ingen i högerfilen.
 
  • Gilla
  • Arg
hulten och 8 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Joo, faktiskt himla irriterande att folk kör i mittenfilen även om de inbyte kör om. Mellan Södertälje och Kungens Kurva kan det vara helt tjockt med bilar i mitten- och i vänsterfil och ingen i högerfilen.
Perfekt, man har alltid en egen fil och fri fart där
 
  • Gilla
  • Haha
Tillbyggare 165 och 8 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Perfekt, man har alltid en egen fil och fri fart där
Ja det finns inget annat sätt att hantera det på än just på det viset. Tyvärr åker man dit på det om man inte kan hävda att det är kö.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns inget annat sätt att hantera det på än just på det viset. Tyvärr åker man dit på det om man inte kan hävda att det är kö.
Jamen det är ju det det är, ni säger att det är helt tjockt i mitten- och vänsterfilerna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns inget annat sätt att hantera det på än just på det viset. Tyvärr åker man dit på det om man inte kan hävda att det är kö.
Det är ju lika olagligt att ligga kvar i mittenfilen om det inte är kö.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju lika olagligt att ligga kvar i mittenfilen om det inte är kö.
Ja det är förstås omkörningen till höger som ör problemet.
 
På 70-sträcka får man köra om på höger sida. Så retar man sig på att de bara kör 75 i mittfilen...
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
På 70-sträcka får man köra om på höger sida. Så retar man sig på att de bara kör 75 i mittfilen...
Mvh Findus
Var har du fått det ifrån?
 
findus42 findus42 skrev:
På 70-sträcka får man köra om på höger sida. Så retar man sig på att de bara kör 75 i mittfilen...
Mvh Findus
Japp, men där detta problem är som störst är det inte 70 tyvärr.....
 
useless useless skrev:
[länk]
Hmm.

Jag hade för mig att det ska vara tät trafik och att trafiken i höger körfält går fortare än trafiken i vänster, för att omkörning på höger sida ska vara tillåten. Men i länken verkar det som att det helt enkelt är tillåtet där max hastighet är 70. Nytt för mig.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag hade för mig att det ska vara tät trafik och att trafiken i höger körfält går fortare än trafiken i vänster, för att omkörning på höger sida ska vara tillåten. Men i länken verkar det som att det helt enkelt är tillåtet där max hastighet är 70. Nytt för mig.
Jag hittar inget stöd för det i gällande vägtrafikkungörelsen heller... Däremot står det att det måste vara tät köbildning i alla körfält - Det räcker inte att det är kö i de två vänstra fälten.

53 § I följande fall anses det inte som omkörning att fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält.
1. Om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält.
2. Om körbanan är indelad i körfält som är utmärkta med körfältsvägvisare.
3. Om fordon har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning. Förordning (1985:380).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Att omkörning i högerfil är tillåten om hastighetsbegränsningen är satt till 70 km/h eller lägre är inget nytt, utan det har varit så i många år. Det verkar ungefär lika många känna till som att det inte är tillåtet att ligga i mittfil om högerfil är tom...

Jag kör nästan dagligen sträckan som nämnts ovan, dvs Södertälje-Kungens Kurva (om än inte hela). Det är illa där, men prova Nynäsvägen från Trångsund och ut mot Handen. Där är hastighetsbegränsningen satt till 110 km/h och folk packar igen mittfilen och vänsterfilen och kör 80-90 km/h....

Nu är ju detta humortråden, så jag får väl bidra med en liten bild från parkeringsplatsen på Ikea i helgen.

Parkeringsplats på Ikea utan släpkärror i markerade rutor för bilsläp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parkering för bilar med släpkärra. Jag ser ingen släpkärra bakom någon av bilarna till vänster...
Av 16 rutor för bilar med släp så hade vanliga bilister tagit 11 när jag var där. När jag lastat mitt släp och åkte kunde en annan bilist med släp som stått och väntat på en ruta ta över. Om det är humor eller bara hopplöst att folk inte begriper vet jag dock inte.
 
  • Gilla
iipa och 7 till
  • Laddar…
Nu hittade jag det. Vägtrafikkungörelsen tredje kapitels sjunde paragraf innehåller både förbudet mot omotiverad vänsterkörning och ett undantag som skulle kunna tolkas som att man får köra om till höger om hastighetsbegränsningen är max 70.


7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Jag hittar inget stöd för det i gällande vägtrafikkungörelsen heller... Däremot står det att det måste vara tät köbildning i alla körfält - Det räcker inte att det är kö i de två vänstra fälten.

53 § I följande fall anses det inte som omkörning att fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält.
1. Om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält.
2. Om körbanan är indelad i körfält som är utmärkta med körfältsvägvisare.
3. Om fordon har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning. Förordning (1985:380).
Gammal lag ;)

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

7 § På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Hade faktiskt inte hört talas om denna ändring från 1998. Varför har man gjort så? Kanske för att underlätta i stadstrafik?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.