410 882 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Jag hittar inget stöd för det i gällande vägtrafikkungörelsen heller... Däremot står det att det måste vara tät köbildning i alla körfält - Det räcker inte att det är kö i de två vänstra fälten.Stefan Bengtsson skrev:
53 § I följande fall anses det inte som omkörning att fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält.
1. Om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält.
2. Om körbanan är indelad i körfält som är utmärkta med körfältsvägvisare.
3. Om fordon har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning. Förordning (1985:380).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Att omkörning i högerfil är tillåten om hastighetsbegränsningen är satt till 70 km/h eller lägre är inget nytt, utan det har varit så i många år. Det verkar ungefär lika många känna till som att det inte är tillåtet att ligga i mittfil om högerfil är tom...
Jag kör nästan dagligen sträckan som nämnts ovan, dvs Södertälje-Kungens Kurva (om än inte hela). Det är illa där, men prova Nynäsvägen från Trångsund och ut mot Handen. Där är hastighetsbegränsningen satt till 110 km/h och folk packar igen mittfilen och vänsterfilen och kör 80-90 km/h....
Nu är ju detta humortråden, så jag får väl bidra med en liten bild från parkeringsplatsen på Ikea i helgen.
Parkering för bilar med släpkärra. Jag ser ingen släpkärra bakom någon av bilarna till vänster...
Av 16 rutor för bilar med släp så hade vanliga bilister tagit 11 när jag var där. När jag lastat mitt släp och åkte kunde en annan bilist med släp som stått och väntat på en ruta ta över. Om det är humor eller bara hopplöst att folk inte begriper vet jag dock inte.
Jag kör nästan dagligen sträckan som nämnts ovan, dvs Södertälje-Kungens Kurva (om än inte hela). Det är illa där, men prova Nynäsvägen från Trångsund och ut mot Handen. Där är hastighetsbegränsningen satt till 110 km/h och folk packar igen mittfilen och vänsterfilen och kör 80-90 km/h....
Nu är ju detta humortråden, så jag får väl bidra med en liten bild från parkeringsplatsen på Ikea i helgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkering för bilar med släpkärra. Jag ser ingen släpkärra bakom någon av bilarna till vänster...
Av 16 rutor för bilar med släp så hade vanliga bilister tagit 11 när jag var där. När jag lastat mitt släp och åkte kunde en annan bilist med släp som stått och väntat på en ruta ta över. Om det är humor eller bara hopplöst att folk inte begriper vet jag dock inte.
Nu hittade jag det. Vägtrafikkungörelsen tredje kapitels sjunde paragraf innehåller både förbudet mot omotiverad vänsterkörning och ett undantag som skulle kunna tolkas som att man får köra om till höger om hastighetsbegränsningen är max 70.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Gammal laguseless skrev:
Jag hittar inget stöd för det i gällande vägtrafikkungörelsen heller... Däremot står det att det måste vara tät köbildning i alla körfält - Det räcker inte att det är kö i de två vänstra fälten.
53 § I följande fall anses det inte som omkörning att fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält.
1. Om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält.
2. Om körbanan är indelad i körfält som är utmärkta med körfältsvägvisare.
3. Om fordon har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning. Förordning (1985:380).
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
Hade faktiskt inte hört talas om denna ändring från 1998. Varför har man gjort så? Kanske för att underlätta i stadstrafik?