Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

10k läst  257 svar

1. E
    Medlem · Nivå 10
    Joo, faktiskt himla irriterande att folk kör i mittenfilen även om de inbyte kör om. Mellan Södertälje och Kungens Kurva kan det vara helt tjockt med bilar i mitten- och i vänsterfil och ingen i högerfilen.

2. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    Perfekt, man har alltid en egen fil och fri fart där

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ja det finns inget annat sätt att hantera det på än just på det viset. Tyvärr åker man dit på det om man inte kan hävda att det är kö.

4. B
    Allvetare · Nivå 14
    Jamen det är ju det det är, ni säger att det är helt tjockt i mitten- och vänsterfilerna.

• Laddar…
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Det är ju lika olagligt att ligga kvar i mittenfilen om det inte är kö.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ja det är förstås omkörningen till höger som ör problemet.

7. findus42
    Medlem · Nivå 18
    På 70-sträcka får man köra om på höger sida. Så retar man sig på att de bara kör 75 i mittfilen...
    Mvh Findus

8. D
    Medlem · Nivå 18
    Var har du fått det ifrån?

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Japp, men där detta problem är som störst är det inte 70 tyvärr.....

10. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    • Laddar…
  11. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 8
  12. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Jag hittar inget stöd för det i gällande vägtrafikkungörelsen heller... Däremot står det att det måste vara tät köbildning i alla körfält - Det räcker inte att det är kö i de två vänstra fälten.

53 § I följande fall anses det inte som omkörning att fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält.
    1. Om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält.
    2. Om körbanan är indelad i körfält som är utmärkta med körfältsvägvisare.
    3. Om fordon har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning. Förordning (1985:380).

• Laddar…
  13. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Att omkörning i högerfil är tillåten om hastighetsbegränsningen är satt till 70 km/h eller lägre är inget nytt, utan det har varit så i många år. Det verkar ungefär lika många känna till som att det inte är tillåtet att ligga i mittfil om högerfil är tom...

Jag kör nästan dagligen sträckan som nämnts ovan, dvs Södertälje-Kungens Kurva (om än inte hela). Det är illa där, men prova Nynäsvägen från Trångsund och ut mot Handen. Där är hastighetsbegränsningen satt till 110 km/h och folk packar igen mittfilen och vänsterfilen och kör 80-90 km/h....

Nu är ju detta humortråden, så jag får väl bidra med en liten bild från parkeringsplatsen på Ikea i helgen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190504_141010770.jpg

Parkering för bilar med släpkärra. Jag ser ingen släpkärra bakom någon av bilarna till vänster...
    Av 16 rutor för bilar med släp så hade vanliga bilister tagit 11 när jag var där. När jag lastat mitt släp och åkte kunde en annan bilist med släp som stått och väntat på en ruta ta över. Om det är humor eller bara hopplöst att folk inte begriper vet jag dock inte.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Nu hittade jag det. Vägtrafikkungörelsen tredje kapitels sjunde paragraf innehåller både förbudet mot omotiverad vänsterkörning och ett undantag som skulle kunna tolkas som att man får köra om till höger om hastighetsbegränsningen är max 70.

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

• Laddar…
  15. E
    Medlem · Nivå 10
    Gammal lag ;)

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Hade faktiskt inte hört talas om denna ändring från 1998. Varför har man gjort så? Kanske för att underlätta i stadstrafik?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: