P
Gamla gårdar med väg över gårdsplan ,så är inte all mark som är ens tomt automatiskt hemfridzon utan vägen gör hemfridzonen mindre.. Att man inte tycker eller vill att folk ska åka där är irrelevant. enda man kan göra är att förbjuda motortrafik OM vägen underhålles utan stadsbidrag och inte är byggd med nån form av bidrag. Dom många vägföreningar som nu för tiden har nån form av bidrag från kommuner osv skall hållas öppen för allmänheten.
Men gå rida och cykla får man göra på all mark som inte är hemfridzon så i vissa lägen kan föreslagen grind ändå passeras lagligt även om det kanske är färre som passerar den..
Skyltar med privat mark och liknande har noll juridisk betydelse och allemansrätten gäller allt som inte är hemfridzon . vem som äger marken spelar ingen roll

Att få nån fälld för hemfridsbrott som följer en väg och hamnar på en gård är knappast möjligt om dom inte är där och bråkar eller liknande Och ja dina hundar bör hållas under uppsikt eller kopplade även på din tomt om du har vägar som går över din gårdsplan , så ser lagen ut

Rätten att färdas på nåt som ser ut som en väg är stark och begränsar till viss del hemfridzonen nära vägen

Vad som är "privat" är inte upp till markägaren utan det är frågan vad som är hemfridzon på den aktuella platsen som avgör.. och det är till på det svårt att fällas för hemfridsbrott för att man följer en väg som går vidare. för att fällas för hemfridsbrott krävs lite mer än så grovt förenklat
 
Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
Jag brukar ta allén ut när det är någon som parkerat på den riktiga vägen in.
Den riktiga vägen som är för tre andra villor och vi är som sista hus där.
Dessa tre villor har ibland besökare/leveranser som bara ställer sig mitt i vägen!
Istället för att köra in på deras infart och frikostiga parkeringsoch vändningsmöjligheter.
Det har varit hantverkare och besökare med husbilar til dessa och de ställer sig mitt i och drar i parkbromsen!
Då tar jag allén ut.

Har tänkt sätta någon slags grind i allén, men en fattigpension räcker inte långt.
Funderar på att försöka bygga något men mycket ork och tid har gått åt till sjuka äldre anhöriga under senaste 2-3 åren.
Om man då pratar fint med den som rider med grupper av ryttare så borde det ju räcka, tycker jag, men denne tjatar på om rätten att rida var man vill.
Alltså måste jag sätta en grind eller färist.
Ni borde försöka polisanmäla parkeringsmarodörerna.
 
P polaris78 skrev:
Gamla gårdar med väg över gårdsplan ,så är inte all mark som är ens tomt automatiskt hemfridzon utan vägen gör hemfridzonen mindre.. Att man inte tycker eller vill att folk ska åka där är irrelevant. enda man kan göra är att förbjuda motortrafik OM vägen underhålles utan stadsbidrag och inte är byggd med nån form av bidrag. Dom många vägföreningar som nu för tiden har nån form av bidrag från kommuner osv skall hållas öppen för allmänheten.
Men gå rida och cykla får man göra på all mark som inte är hemfridzon så i vissa lägen kan föreslagen grind ändå passeras lagligt även om det kanske är färre som passerar den..
Skyltar med privat mark och liknande har noll juridisk betydelse och allemansrätten gäller allt som inte är hemfridzon . vem som äger marken spelar ingen roll

Att få nån fälld för hemfridsbrott som följer en väg och hamnar på en gård är knappast möjligt om dom inte är där och bråkar eller liknande Och ja dina hundar bör hållas under uppsikt eller kopplade även på din tomt om du har vägar som går över din gårdsplan , så ser lagen ut

Rätten att färdas på nåt som ser ut som en väg är stark och begränsar till viss del hemfridzonen nära vägen

Vad som är "privat" är inte upp till markägaren utan det är frågan vad som är hemfridzon på den aktuella platsen som avgör.. och det är till på det svårt att fällas för hemfridsbrott för att man följer en väg som går vidare. för att fällas för hemfridsbrott krävs lite mer än så grovt förenklat
Rimligen bör det som beskattas som tomtmark också skyddas av staten när det kommer till hemfridsbrott!
 
P
F FGLIN skrev:
Rimligen bör det som beskattas som tomtmark också skyddas av staten när det kommer till hemfridsbrott!
Funkar inte så i praktiken även om många önskar att det vore så...

Hemfridsbrott gäller inom hemfridzon och många gånger så är INTE allt innanför tomtrören hemfridzon

Finns oändligt med ställen där vägarna går över folks gårdar och tomter och där man haft det så sen hundratals år tillbaka i tiden. har själv sommarstuga där väg passerar 3m från ytterdörren. Men väg är väg och där passerar det folk ogillar jag det får jag sälja och köpa hus utan väg över tomten.

Hemfridsbrott kräver precis som många andra saker i brottsbalken att vad du gjorde där har betydelse.. det är inte svart eller vitt utan det finns stora gråzoner mellan där det är brottsligt och när det är uttryckligen lovligt i lagen..
Står jag på grannens tomt och målar mitt hus i tomtgränsen så är det få som kommer dömma mig för hemfridsbrott. men är jag på grannens gård och bråkar så är det det betydligt större chans att dömmas för tilltaget.. går jag på väg som passerar över någons gårdsplan vidare så är risken att nån dömmer dig för hemfridsbrott låg även om frun solar naken på trappen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
Jag brukar ta allén ut när det är någon som parkerat på den riktiga vägen in.
Den riktiga vägen som är för tre andra villor och vi är som sista hus där.
Dessa tre villor har ibland besökare/leveranser som bara ställer sig mitt i vägen!
Istället för att köra in på deras infart och frikostiga parkeringsoch vändningsmöjligheter.
Det har varit hantverkare och besökare med husbilar til dessa och de ställer sig mitt i och drar i parkbromsen!
Då tar jag allén ut.

Har tänkt sätta någon slags grind i allén, men en fattigpension räcker inte långt.
Funderar på att försöka bygga något men mycket ork och tid har gått åt till sjuka äldre anhöriga under senaste 2-3 åren.
Om man då pratar fint med den som rider med grupper av ryttare så borde det ju räcka, tycker jag, men denne tjatar på om rätten att rida var man vill.
Alltså måste jag sätta en grind eller färist.
Är väl bara ha en kätting över vägen som du låser med ett lås så du kan öppna och köra där när du vill. Behöver inte vara dyrt. Märk ut kättingen bara så ingen råkar köra in i den.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
P
D dthompa skrev:
Är väl bara ha en kätting över vägen som du låser med ett lås så du kan öppna och köra där när du vill. Behöver inte vara dyrt. Märk ut kättingen bara så ingen råkar köra in i den.
Kom bara ihåg att ridning om det inte ger skador på vägen ingår i allemansrätten precis som gå eller cykla och att med olika anordning försöka förhindra det kan vara olovligt ..

Enda som är lagligt är att förbjuda motortrafik , OM vägen inte har bidrag eller är byggd med bidrag och då skall hållas öppen för allmänheten.

Så kuggfrågan är om det verkligen finns bevisbar skada på vägen från ridning..
då kan ev skyltning om vägen är mjuk och inte får skadas ha betydelse och i längden leda till att det är tagande av olovlig väg.. Men dethär är OM det verkligen finns bevisbara skador och inte bara att man ogillar att folk rider där..

Dessutom brukar det vara enkelt att ta sig runt ev kedjor till häst eller om man cyklar eller går och då är ju kedjan inte ett problem, men för dom fall där man verkligen lyckas spärra av helt så kan man bli straffad för tilltaget

Det är som sagt inte upp till markägaren att avgöra om folk får rida på vägen eller inte däremot får hästfolket inte skada vägen med ridning
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
En grupp ryttare som anleds av en stallägare sa häromdagen att de rider var de vill och at vi ska ha hundar kopplade!! På vår tomt!
Med största sannolikhet har de rätt och du fel. De får rida på en väg även om den är privat, och ni har ett strikt ansvar över era hundar.

För övrigt är det inte er tomt. Det må vara er mark, men är inte er tomt om det är en väg eller gårdsplan. Har ni tio meter från huset till gårdsplanen är ju det heller inte så illa, det finns de som bara har någon enstaka meter. Och samma sak gäller dem: där vägen börjar slutar tomten.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
B
Ny lag ger förbättrat skydd vid hemfridsbrott och olaga intrång.
Lagen har nu gått igenom:
https://www.regeringen.se/informationsm ... t-2022/Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång
Ändringar: Brottsbalken
Beslutsunderlag: Prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång
SFS: 2022:661
Ikraftträdande: 1 juli 2022
Brottet olaga intrång utvidgas till att även gälla gårdsplaner för jord- & skogs- bruk.
Med detta avses anlagda gårdsytor som omgärdar typ ekonomibyggnader eller fabrik.
gårdsplanen behöver inte vara inhägnad eller försedd med skyltar som förbjuder tillträde.
Syftet är att bättre skydda lantbrukare och djurhållare vilket framgår i klartext på flera ställen.

Minst 6 månaders fängelse riskerar aktivister som begår dessa brott.
Våld behöver ej ha orsakat smärta.
Att brotten skärpts gör att polisen kan prioritera bevakning och bekämpning bättre.
Straffbestämmelserna om hemfridsbrott och olaga intrång moderniseras och det klargörs att tillämpningsområdet för olaga intrång även omfattar gårdsplaner. Maximistraffet för brott av normalgraden skärps från böter till fängelse i högst ett år. De grova svårhetsgraderna av brotten ska betecknas grovt hemfridsbrott respektive grovt olaga intrång.
Straffskalan för dessa brott ändras från fängelse i högst två år till fängelse i lägst sex månader och högst tre år. I lagen införs också omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömningen av om ett brott är grovt. Vidare straffbeläggs försök, förberedelse och stämpling till grovt hemfridsbrott och grovt olaga intrång.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B
Straffansvaret ska även gälla för den som olovligen tränger in eller stannar kvar i en trädgård, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats som tillhör bostaden eller boendet.
Inom det område som utgör hemfridszon gäller inte allemansrätten. Allemansrättens innehåll är inte definierad i lagtext, men vissa bestämmelser som begränsar allemansrätten i olika avseenden kan motsatsvis sägas ge allemansrätten sitt innehåll, t.ex. brottsbestämmelserna om hemfridsbrott, olaga intrång och tagande av olovlig väg.
Det klargörs att tillämpningsområdet även omfattar gårdsplaner
Beroende på förhållandena på platsen kan t.ex. även en naturtomt eller strand omfattas av hemfridszonen
Rättssäkerheten kräver också att var och en kan förstå vad straffbestämmelser betyder och därmed vilka gärningar som är förbjudna. För att undvika utredningssvårigheter är det även viktigt att bestämmelserna är tydliga och enkla att tillämpa för rättsväsendets aktörer och att oklarheter och gränsdragningsproblem mellan straffbestämmelserna undviks i så stor utsträckning som möjligt
Möjligheten att leva ett tryggt liv utan att utsättas för brott ska inte vara beroende av vem man är. Det straffrättsliga skyddet bör därför vara utformat så att det effektivt kan motverka hot och kränkningar oavsett vem de riktar sig mot.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Och vad är din poäng, @Bror9? Menar du att någon som tar väg genom en gårdsplan skulle begå ett brott? Det är i så fall en uppfattning du nog är rätt ensam om.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
P
B Bror9 skrev:
Ny lag ger förbättrat skydd vid hemfridsbrott och olaga intrång.
Lagen har nu gått igenom:
[länk] ... t-2022/Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång
Ändringar: Brottsbalken
Beslutsunderlag: Prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång
SFS: 2022:661
Ikraftträdande: 1 juli 2022
Brottet olaga intrång utvidgas till att även gälla gårdsplaner för jord- & skogs- bruk.
Med detta avses anlagda gårdsytor som omgärdar typ ekonomibyggnader eller fabrik.
gårdsplanen behöver inte vara inhägnad eller försedd med skyltar som förbjuder tillträde.
Syftet är att bättre skydda lantbrukare och djurhållare vilket framgår i klartext på flera ställen.

Minst 6 månaders fängelse riskerar aktivister som begår dessa brott.
Våld behöver ej ha orsakat smärta.
Att brotten skärpts gör att polisen kan prioritera bevakning och bekämpning bättre.
Straffbestämmelserna om hemfridsbrott och olaga intrång moderniseras och det klargörs att tillämpningsområdet för olaga intrång även omfattar gårdsplaner. Maximistraffet för brott av normalgraden skärps från böter till fängelse i högst ett år. De grova svårhetsgraderna av brotten ska betecknas grovt hemfridsbrott respektive grovt olaga intrång.
Straffskalan för dessa brott ändras från fängelse i högst två år till fängelse i lägst sex månader och högst tre år. I lagen införs också omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömningen av om ett brott är grovt. Vidare straffbeläggs försök, förberedelse och stämpling till grovt hemfridsbrott och grovt olaga intrång.
Dock så gör det egentligen vad jag kan förstå av det hela ingen skillnad i det här fallet.. syftet är att skydda lantbruk mot sabotage och djurrättsaktivister och liknande händelser.. inte att bråka med folk som rider ,går eller cyklar på en väg som går över någons gårdsplan..

såvida man inte ska försöka med nån kreativ tolkning om att du är djurhållare om du fick katten överkörd av nån cyklist som minsann haft aktivist liknande verksamhet för sig... :)

Nej återigen så har syftet med vad man gör på plats stor betydelse..
rätten att färdas på allt som är väg på en karta eller ser ut som väg är stark och särskillt om det är riktigt gammal väg.. att den inte går till nån utan bara vidare upp på skogen eller liknande spelar ingen roll , det är inte den som äger gårdsplanen som avgör vad som är vettig orsak att passera.. nån kan vilja kolla på träd eller fåglar,ekorrar eller vad som helst bara det finns väg som inte slutar på gårdsplanen så är det fritt fram att passera med stöd av allemansrätten..

Gillar man inte att folk får färdas på vägar så bör man leta på ett boende utan väg över gårdsplanen


Att färdas på väg som fortsätter vidare men passerar över en gårdsplan är inte straffbart och att gå cykla eller rida ingår i allemansrätten. Har man väg över gårdsplan så upphäver den hemfridszonen så mycket som krävs för att kunna färdas på vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vad är din poäng, @Bror9? Menar du att någon som tar väg genom en gårdsplan skulle begå ett brott? Det är i så fall en uppfattning du nog är rätt ensam om.
Jag har inte sagt eller påstått att nyttja bef väg genom gårdsplan är ett brott.
Det jag säger är att det i den nya lagstiftningen så är hemfridzonen även gårdsplanen, med ekonomibyggnader mm. Även strandskyddad mark kan ingå i gårdsplan.
Och om man uppträder olämpligt störande hindrande så kan det innebära lagbrott...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Straffansvaret ska även gälla för den som olovligen tränger in eller stannar kvar i en trädgård, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats som tillhör bostaden eller boendet.
Inom det område som utgör hemfridszon gäller inte allemansrätten. Allemansrättens innehåll är inte definierad i lagtext, men vissa bestämmelser som begränsar allemansrätten i olika avseenden kan motsatsvis sägas ge allemansrätten sitt innehåll, t.ex. brottsbestämmelserna om hemfridsbrott, olaga intrång och tagande av olovlig väg.
Det klargörs att tillämpningsområdet även omfattar gårdsplaner
Beroende på förhållandena på platsen kan t.ex. även en naturtomt eller strand omfattas av hemfridszonen
Rättssäkerheten kräver också att var och en kan förstå vad straffbestämmelser betyder och därmed vilka gärningar som är förbjudna. För att undvika utredningssvårigheter är det även viktigt att bestämmelserna är tydliga och enkla att tillämpa för rättsväsendets aktörer och att oklarheter och gränsdragningsproblem mellan straffbestämmelserna undviks i så stor utsträckning som möjligt
Möjligheten att leva ett tryggt liv utan att utsättas för brott ska inte vara beroende av vem man är. Det straffrättsliga skyddet bör därför vara utformat så att det effektivt kan motverka hot och kränkningar oavsett vem de riktar sig mot.
Den här nya lagen handlar om att kunna lagföra t.ex. djurrättsaktivister som släpper ut djur, filmar olagligt, eller annat folk som beter sig störande eller idkar skadegörelse på ett enklare sätt.

Det är en efterlängtad lag för många lantbrukare, som utsatts för skadegörelse och kränkningar av olika slag.

Den nya lagen är inte avsedd att upphäva reglerna i Allemansrätten om hur man får röra sig i naturen, eller längs en privat väg, eller gör en ny tolkning av vad hemfridzonen är.
Den förtydligar istället VAD man inte får göra inom hemfridzonen.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
P
B Bror9 skrev:
Jag har inte sagt eller påstått att nyttja bef väg genom gårdsplan är ett brott.
Det jag säger är att det i den nya lagstiftningen så är hemfridzonen även gårdsplanen, med ekonomibyggnader mm. Även strandskyddad mark kan ingå i gårdsplan.
Och om man uppträder olämpligt störande hindrande så kan det innebära lagbrott...
Är man på gårdsplanen för att störa eller bråka så kan den nya lagändringen ev ge ngt starkare skydd men är ens enda syfte som förbipasserande att rida cykla eller gå vidare längs vägen så har den ingen betydelse
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
B
Tidigare var det olika tolkningar tex om gårdsplan var hemfridzon eller inte ?
Nu förtydligas det att gårdsplan med ladugård, stall maskinhall mm ingår i hemfrid zonen.
Som tidigare gäller även att inte störa eller förstöra
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.