Har låtit en Säkervattenauktoriserad entreprenör byta avloppssystem i källaren och ut till gatan. I samband med detta gjorde spolbil rent kommunens rör i gatan.
Jag har nu noterat att avföring lägger sig i golvbrunnen på bilden (under vattenlåset). Bilderna är tagna innan igengjutningen. När jag läser sidan 15 i Säker vatten 2011:1 blir jag osäker på om detta är rätt utfört. Är det liggande 88graders-T-grenröret korrekt? Är den stående 88gradersböjen korrekt? Kan detta vara orsaken till avföringen i brunnen?
aDSC_0073.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

aDSC_0087.JPG
Skapa konto

aDSC_0088.JPG
Skapa konto

Otur!

Men var i systemet finns toaletten?
Det låter lite som om vattnet inte rinner undan tillräckligt snabbt vid toalettspolning, och därför stiger upp till golvbrunnens vattenlås innan det rinner ut rätt väg.

Våningen ovanför.
Jag tänker att det blir både tvärstopp och förvirring åt vilket håll man ska svänga i en T-korsning. Kanske är det orsaken till att man inte får ha skarpare liggande svängar än 45 grader vad jag kan utläsa i reglerna.
aLabels.JPG
Skapa konto

Skulle byggahusexpertisen tolka följande som uppfyllt? Och framförallt, är det en tänkbar orsak till mitt problem?
a2.3.3d.jpg
Skapa konto

a2.3.3e.jpg
Skapa konto

Kommer det från toa ovanför kommer det definitivt att trycka ut åt båda håll.
Det borde ha varit en y-koppling så toa vattnet "trycks" åt rätt håll.

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Borde nog se ut något i den här stilen, med större avstånd mellan påsticken.

avlopp.jpg
Skapa konto

Krilleman
Långböjen är likvärdig med 2st 45º böjar, så den är helt OK. Det är den vanliga 88,5º böjen man absolut inte ska sätta i detta förfarandet.

Avloppsb_j.jpg
Skapa konto

Grenet däremot är helt fel och du måste få detta bytt till ett 45º!

Grenr_r_inomhusavlopp.jpg
Skapa konto

Dock är det väldigt konstigt att du får upp avföring i brunnen. Tänkvärt här är ju att brunnen sitter ett 110x75x45º gren. Själva grenet till 75mm sitter ca två cm upp från vattengången i 110mm delen! Har du ett stopp på gång?

Ta bort brunnen och kika in i röret så det inte ligger stillaståendes vatten!

Nu är det uppbilat igen, åtgärdat och igengjutet. Tack för alla svar!
a2014-06-02 17:16:12.png
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Det ser mycket bättre ut!

Men provspolade ni inte några gånger där uppe på övervåningen innan ni gjöt igen?

@KnockOnWood
Jovisst. Första vändan satt ju skyddslocket som sig bör kvar på brunnen tills efter igengjutningen och ingen tänkte på att kontrollera brunnen efter exkrementer före igengjutning. Varken jag eller entreprenören noterade heller 88-gradaren.
Det var när jag skulle börja använda brunnen som jag märkte avföringen och gick igenom mina bilder för att upptäcka 88-gradaren.
Vid åtgärdsvändan räknar jag kallt med att entreprenören gjorde spoltester innan igengjutning för att slippa göra om fler gånger. Själv har jag efter den sista igengjutningen gjort nummer två några gånger utan problem.

Hade jag gjort installationen själv hade jag nog läst branschregler och manualer tio gånger, kopplat en gång, testat ansenligt många gånger och slutligen gjutit igen många veckor senare. Med facit i hand är jag ändå nöjd att jag valde en entreprenad, och just denna entreprenör. Dels för att det gick snabbt, dels för att de rättade till sitt misstag direkt utan gnäll.

Slutet gott, allting gott, som det heter :)

Eller All is well that ends well.

Grattis! måste vara skönt att få det åtgärdat så "relativt" lätt :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.