37 687 läst ·
61 svar
38k läst
61 svar
Fogskum till fönster
Ytterligare ett bra exempel. Ingen privatperson kommer falla död ner av en tub pl400. Bevisligen.
Det är skillnad på att använda saker några få gånger hemma och att exponeras kontinuerligt - att applicera yrkeslivets regler på i hemmiljö blir bara fel.
Ok, man ska inte käka fogskum och inte sniffa pl400 - bra att ha koll på, men i övrigt blir diskussionen inte relevant för 99% av hemanvändarna. Den sista procentern låter vi representera överkänsliga och tokallergiker.
Sätter man inte saker i sitt rätta sammanhang blir det bara skrämselpropaganda.
Det är skillnad på att använda saker några få gånger hemma och att exponeras kontinuerligt - att applicera yrkeslivets regler på i hemmiljö blir bara fel.
Ok, man ska inte käka fogskum och inte sniffa pl400 - bra att ha koll på, men i övrigt blir diskussionen inte relevant för 99% av hemanvändarna. Den sista procentern låter vi representera överkänsliga och tokallergiker.
Det finns arbetsmiljöregler som belyser gaser i luften där man jobbar. Många substanser finns med på listan och det brukar uttryckas som att det är olagligt att arbeta i en miljö där halten uppgår till xxx under 40h/vecka över en längre period.(30-40 år?)
Av den anledningen så väljer många arbetsgivare att använda andra produkter för att inte behöva komma i fokus.
Mao, alla hemmapulare kan med gott samvete fortsätta med fogskum o pl400 men ni behöver ju inte sniffa produkterna samt var medvetna om att det finns hälsovådliga gaser.
Av den anledningen så väljer många arbetsgivare att använda andra produkter för att inte behöva komma i fokus.
Mao, alla hemmapulare kan med gott samvete fortsätta med fogskum o pl400 men ni behöver ju inte sniffa produkterna samt var medvetna om att det finns hälsovådliga gaser.
Som jag försökte förklara så är det inte så enkelt att hemanvändarna aldrig utsätts för någonting annat än just dessa tuber med fogskum eller pl400, de allra flesta utsätts för en mängd olika kemikalier varje dag, både hemma och på jobbet, oavsett vad man jobbar med.MathiasS skrev:Ytterligare ett bra exempel. Ingen privatperson kommer falla död ner av en tub pl400. Bevisligen.
Det är därför jag försöker få folk att läsa på om de produkter dom tänker använda.
För vissa räcker det med några dagars exponering för att få problem, vissa får det aldrig.Nimajneb skrev:Det finns arbetsmiljöregler som belyser gaser i luften där man jobbar. Många substanser finns med på listan och det brukar uttryckas som att det är olagligt att arbeta i en miljö där halten uppgår till xxx under 40h/vecka över en längre period.(30-40 år?)
det behövs inga 30-40 år, jag har själv utvecklat överkänslighet mot ett flertal ämnen under de senaste 3-4 åren, mycket p.ga. min tidigare arbetsplats.
Det enda jag kan hålla med om ditt resonemang om "gott samvete" är att hemmapularna bara utsätter sig själva och sina familjer, inte sina anställda.
Det finns en mängd olika typer av isocyanater, fogskum innehåller i regel MDI, som är klassat som "Klass 3", vilket betyder att det inte går att säga ifall det är cancerframkallande eller inte, medans t.ex. TDI är klassat som 2B (Möjligen cancerframkallande)
Nej det har jag inte. Det var det läkarna sa till oss när jag jobbade med Polyuretan för några år sedan. Varför chansa har du något som säger att det inte är cancer framkallande. Varför riskera sin hälsa med PU skum? Det finns ju utan.
Går du inte för snabbt fram nu, etylbenzen är satt under luppen för att det teoretiskt sett skulle kunna vara cancerframkallande men det finns inga belägg för det .... Ännu.Daniel78 skrev:
Om man tittar på ett säkerhetsdatablad för tex PL400 så finns det ngt som är F40-klassat (misstänkt att ämnet KAN vara cancerogent), Mao det finns inte ens formella belägg att idag än kalla lyfta in det i klassen "misstänkt.....".
Men Daniel, varför grotta ner sig i produkter som används begränsad omfattning och där det inte finns belägg för om det är farligt eller inte när det finns så mycket annat som är farligt och mycket vanligare.Daniel78 skrev:
Ta tex vanligt EPS med bla styren och flamskyddsmedel är rena dynamiten.
Vore det inte bättre att tala om vad vi vet.... Det är astma o allergiframkallande... Räcker inte det? Varför skrämmas med vargen... Risken är ju att vi blir trötta på detta när vargen aldrig tycks komma, så att sen dag det är allvar så ignorerar vi det.Matti_75 skrev:
Detta är min utgångspunkt i hela diskussionen, varna för rätt sak annars så försvinner alla varningar i ett enda stort brus.
Varför?, det är så enkelt att jag arbetat som huvudskyddsombud och den enskilda fråga jag lagt mest tid, pengar och energi på var när företaget i fråga försökte införa PU i vår produktion, utan att ha något koll på riskerna och de lagar och regler som finns, det kostade mig ett antal tusenlappar privata pengar och väldigt många oavlönade timmar för att jag var mån om att mina kollegor inte skulle behöva utsättas för mer fysisk och psykisk ohälsa än vad dom redan var utsatta för.Nimajneb skrev:
Utöver detta så har jag själv väldiga problem med bland annat isocyanater trots att jag aldrig arbetat med det, däremot så har jag arbetat med andra farliga ämnen (utan att veta om hur pass farliga dom var), vilket gjort att jag utvecklat kraftig överkänslighet mot en mängd olika ämnen, så som isocyanater, lösningsmedel och många rengöringsmedel.
Med tanke på att jag aldrig jobbat heltid med någon specifik kemikalie, utan bara sporadiskt använt olika kemikalier vid olika tillfällen, och ofta med väldigt långa uppehåll mellan användningstillfällena så vet jag hur pass lite som kan behövas för att ta skada.
För min del är det ingen höjdare att behöva bli sängliggande med huvudvärk, svidande ögon, hosta och näsblod så fort jag t.ex. använder byggskum, slipar bort färg för att kunna svetsa på något eller sågar virke med tigersågen som blivit limmat med PU-lim, utan att använda helmask.
EPS har jag aldrig jobbat med och är därför inte påläst om det, så jag tänker inte lägga mig i några diskussioner rörande det