37 685 läst ·
61 svar
38k läst
61 svar
Fogskum till fönster
Vi bor i sverige. Om fogskum vore så farligt som du vill göra gällande hade det inte gått att köpa i vilken butik som helst. Jag känner mig helt säker på att jag inte kommer dö av de tio burkar skum jag lyckas förbruka under min livstid.SBH skrev:
Det krävs kontinuerlig exponering mot dessa isocyanater för att man ska må dåligt och då pratar vi i första hand om hudirritationer etc enligt arbetsmiljöverket.
Redigerat:
Jag håller med helt. Allting kan vara farligt om man överexponerar, men om man använder lite sunt förnuft så kommer man långt. När man sprutat i fogskummet runt ett fönster - det tar ca en halv minut - går man därifrån. Det finns ingen anledning att stå kvar med näsan mot fönsterkarmen tills skummet härdat.MathiasS skrev:
Eftersom jag jobbat i flera år på en fabrik där man varje vecka gjorda av med kubikmetervis isocyanatbaserat lim, så känns det som att några burkar fogskum gör vare sig till eller från. Och jag är också säker på att om jag så rökte en enda cigarett, så hade det skadat min organism mer än hela min förbrukning av fogskum.
Att fogskum skulle vara cancerframkallande har jag svårt att tro på. Irritation i luftvägar och på huden är nog en mer korrekt beskrivning som vissa av er är inne på.
Skyddsmask behövs ju om man jobbar i ett litet oventilerat utrymme vilket gör att koncentrationen av bla isocyanat ökar men ökade luftkoncentrationer gäller ju i princip med alla typer av flytande produkter som man pular med.
Ha åxå noterat att man får med handskar nuförtiden och det måste ju vara för hudirritationer.
Skyddsmask behövs ju om man jobbar i ett litet oventilerat utrymme vilket gör att koncentrationen av bla isocyanat ökar men ökade luftkoncentrationer gäller ju i princip med alla typer av flytande produkter som man pular med.
Ha åxå noterat att man får med handskar nuförtiden och det måste ju vara för hudirritationer.
Problemet med isocyanater är att folk i regel inte förstår att det är farligt, och hur det fungerar.
Jag är själv överkänslig mot isocyanater och reagerar nu för tiden mycket kraftigt vid väldigt liten exponering.
Efter 5-10 minuter har jag extrem huvudvärk, svidande och rinnande ögon och hosta.
Precis som med alla kemiska ämnen så reagerar personer olika, en del reagerar aldrig, en del blir dödssjuka vid sin allra första exponering.
Det viktigaste när man arbetar med isocyanater är att se till att man har god ventilation, och gärna använder helmask, då med både partikelfilter P3 samt gasfilter ABE2.
Isocyanater är tyngre än luft, så om man inte har bra ventilation och använder det inomhus så kommer det lägga sig på golvet för att sedan spridas runt i rummen när man rör sig där.
Man ska även undvika hudkontakt eftersom man kan ta upp isocyanater via huden och få samma symptom som ifall man andats in dom.
PU-skum avger isocyanater under hela sin härdningsprocess, så se till att vädra/ventilera både vid appliceringen och efter uthärdning.
Jag är själv överkänslig mot isocyanater och reagerar nu för tiden mycket kraftigt vid väldigt liten exponering.
Efter 5-10 minuter har jag extrem huvudvärk, svidande och rinnande ögon och hosta.
Precis som med alla kemiska ämnen så reagerar personer olika, en del reagerar aldrig, en del blir dödssjuka vid sin allra första exponering.
Det viktigaste när man arbetar med isocyanater är att se till att man har god ventilation, och gärna använder helmask, då med både partikelfilter P3 samt gasfilter ABE2.
Isocyanater är tyngre än luft, så om man inte har bra ventilation och använder det inomhus så kommer det lägga sig på golvet för att sedan spridas runt i rummen när man rör sig där.
Man ska även undvika hudkontakt eftersom man kan ta upp isocyanater via huden och få samma symptom som ifall man andats in dom.
PU-skum avger isocyanater under hela sin härdningsprocess, så se till att vädra/ventilera både vid appliceringen och efter uthärdning.
Utrymmet behöver inte vara så litet, eftersom isocyanaterna inte lämnar rummet utan ventilation så kommer du utsättas för dom under hela tiden dom finns kvar, och det behövs väldigt små koncentrationer för att en del ska få problem.Nimajneb skrev:
Folk som tidigare har problem med t.ex. astma (vilket ofta går obehandlat) kan få stora problem av även väldigt små exponeringar.
Du har teoretiskt helt rätt men här pratar vi om att använda fogskum privat hemma för att montera fönster och dom flesta av oss har ventilation huset, speciellt i samband med fönsterbyteDaniel78 skrev:Utrymmet behöver inte vara så litet, eftersom isocyanaterna inte lämnar rummet utan ventilation så kommer du utsättas för dom under hela tiden dom finns kvar, och det behövs väldigt små koncentrationer för att en del ska få problem.
Folk som tidigare har problem med t.ex. astma (vilket ofta går obehandlat) kan få stora problem av även väldigt små exponeringar.
Är det gäller astmatiker och allergiker så gäller oftast andra regler för dem och visst, det skall inte glömmas bort men det skulle bli en väldigt konstig debatt om allt måste anpassas till allergiker.
Den "förbättrade" ventilationen vid fönsterbyte försvinner ju så fort du fogatNimajneb skrev:Du har teoretiskt helt rätt men här pratar vi om att använda fogskum privat hemma för att montera fönster och dom flesta av oss har ventilation huset, speciellt i samband med fönsterbyte
Är det gäller astmatiker och allergiker så gäller oftast andra regler för dem och visst, det skall inte glömmas bort men det skulle bli en väldigt konstig debatt om allt måste anpassas till allergiker.
Problemet med astmatiker och allergiker (och t.ex. rökare) är att dom oftast har obehandlade/odiagnostiserade problem.
Jag har suttit i förhandlingar med arbetsmiljöverkets inspektörer och jurister och diskuterar just isocyanater efter att jag i egenskap av huvudskyddsombud lade ett skyddsombudstopp på en tidigare arbetsplats, och fick fullt medhåll från arbetsmiljöverkets sida.
Jag har även lagt ett antal tusenlappar på litteratur rörande bland annat isocyanater och andra kemiska föroreningar, jag har även talat med en del sakkunniga inom detta (bland annat en professor i Lund som forskar inom bland annat isocyanater)
Resonemanget att "använda privat hemma" håller inte riktigt alla gånger, väldigt många resonerar så, men vad dom inte tänker på är att dom kanske redan utsätts för andra saker på sin arbetsplats, eller i hemmet, t.ex. rökning eller formaldehyd.
En inspektör på arbetsmiljöverket berättade t.ex. om att det uppmätts höga koncentrationer av isocyanater på ett daghem efter att en del i personalen fått problem med yrkesastma, källan till exponeringen visade sig vara ett strykbräde.
Strykbrädet var tillverkat av en spånskiva som var limmad med ett PU-lim, och detta (liksom alla PU-produkter) avgav stora mängder isocyanater vid upphettning.
Isocyanater finns även i en del färger och lacker, så ifall man står och slipar eller sågar (eller eldar) i målat virke så finns risk för exponering, och hur många här gör det regelbundet?
Även OSB och Plywoodskivor kan avge både formaldehyd och isocyanater.
För någon vecka sedan stod jag och polerade ett par gamla bromsskivor med en 3M-putsrondell
och kände efter en stund att det började svida i ögonen på ett sätt som jag kände igen.
Efter lite research så visade det sig att dessa rondeller avger isocyanater, detta var okänt under tiden som jag studerade detta och har tydligen kommit till kännedom bara för några månader sedan, mer om detta finns att läsa här:
http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/49A39374123B152BC1257909003EE7F2?OpenDocument
Jag använder själv t.ex. byggskum för att montera fönster och foga med, och jag vill inte "skrämma" någon att inte göra det, jag vill bara att folk ska ta riskerna på allvar och se till att läsa på om dom produkter man ska använda, och eventuella åtgärder man bör göra, och sedan t.ex. inte utsätta andra i onödan (speciellt barn och äldre).
Kan också tillägga att min mor fick sina fönster bytta för något år sedan i sitt hus, och montörerna använde många flaskor byggskum överallt i hela huset, men inte ett ord till henne om att se till att vädra, och hon är storrökare på snart 60 år som redan har problem med luftvägarna, detta gjorde i alla fall mig förbannad... men troligen så visste inte montörerna om riskerna med produkterna dom handskas med varje dag.
Så här står det om STP-skummet: "Under härdningsperioden frigörs metanol. Vid omfattande arbete på stora ytor i små och dåligt ventilerade rum kan det utvecklas ånga i koncentrationer, som orsakar obehag i form av huvudvärk, yrsel och illamående."Daniel78 skrev:
Så hur man vänder sig har man rumpan bak.
Ett sätt är ju natt se till att ha ett fönster öppet, oavsett vilket skum man använder. De som ändå är oroliga får köra med devremsa. Men tänk på att använda heltäckande overall och ansiktsmask, eftersom drevremsan består av gullfiber, och i Danmark har man sådan skyddsutrustning när man jobbar med gullfiber.
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
PL400 samt PL600 är ju totalförbjudna på större byggen, eftersom ångorna man utsätts för sätter en hel del viktiga funktioner ur spel då man utsätts för dessa.MathiasS skrev:Vi bor i sverige. Om fogskum vore så farligt som du vill göra gällande hade det inte gått att köpa i vilken butik som helst. Jag känner mig helt säker på att jag inte kommer dö av de tio burkar skum jag lyckas förbruka under min livstid.
Det krävs kontinuerlig exponering mot dessa isocyanater för att man ska må dåligt och då pratar vi i första hand om hudirritationer etc enligt arbetsmiljöverket.
Har tidigare jobbat som byggare, och det var under den tiden jag fick reda på just om fogskummet men även om att PL400/600 var totalförbjudna. ;D Och, tro mig... Man har gjort en hel del tabbar då man använde dessa tuber då man vart stenhög av ångorna. :x
Anledningen till att jag tog upp detta var för att göra användaren vaksam, samt tänka efter en gång till innan han utsätter sig. Vissa kan klara av hur många som helst, medans andra kan åka dit första gången.
Om du nu säger att du vet så mycket om vad som är förbjudet på byggen mm så kan du väl ge e lite bättre förklaring om vilka substanser i pl600 som sätter vilka funktioner ur spel under vilka omständigheter.
Att man blir lite slö av att sniffa pl400 kan jag nog hålla med om.
Att man blir lite slö av att sniffa pl400 kan jag nog hålla med om.