Min sommarstuga har gamla väggar med liggande furustockar tätade på tidsenligt sätt med mossa.
Har nu frilagt en väg som jag vit lasserat. Har problem med att den gamla mossan faller ur och skräpar ner. Skulle vilja täcka springorna med någon lite flexibel "fogmassa" eller dyligt för att slippa detta.
Har någon förslag på vad som skulle kunna funka?
Tack, Linto

S
fogmassa tec7 . men är ju timmer så stor chans att det spricker

Lerklining!?

Att försiktigt lägga in lite lindrev ytterst kan fungera ? Då syns ju inte mossan förstås, men lin är ju också en beprövad metod. Beroende på hur det ser ut, så kanske det är möjligt att göra mossan stelare genom att spraya på lite genomskinlig lack ?

S
HasseTeknik skrev:
Att försiktigt lägga in lite lindrev ytterst kan fungera ? Då syns ju inte mossan förstås, men lin är ju också en beprövad metod. Beroende på hur det ser ut, så kanske det är möjligt att göra mossan stelare genom att spraya på lite genomskinlig lack ?
inget lyckat resultat med färg på lack

Jag uppfattade det som att timret skulle färgas med lasyr och mossan vara naturell och att problemet var att mossan skräpade ner. Då borde det vara möjligt att bara spraya mossan med lack. Pilligt men det borde gå.

S
HasseTeknik skrev:
Jag uppfattade det som att timret skulle färgas med lasyr och mossan vara naturell och att problemet var att mossan skräpade ner. Då borde det vara möjligt att bara spraya mossan med lack. Pilligt men det borde gå.
mycket naturligt om man vill lägga fog eller spackel istället

Det traditionella sättet är att dreva insidan med litet lindrev som täcker över mossan och håller den kvar. Jag tycker du skall hålla dig till den traditionen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M
För ditt ändamål så räcker det om du tar linsnöre, kan vara enklare att få fast

Tack för goda råd allesammans. Nu får jag fundera på vilken metod som kommer att passa mig bäst.
Trevlig sommar! Linto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.