Vi köpte vårt hus för snart ett år sedan.
Huset är byggt 1981, Hultsfredsvilla, och löpande renoveringar har utförts av förra ägaren. Badrummet på bottenvåningen är renoverad 2002, fackmannamässigt men utan kvitto enligt frågelistan hos mäklaren.
Anticimex var i huset och gjorde ett antal mätningar, dels i kök men även i våtutrymmen. Allt godkänt, så långt väl.
Nu till problemet,
idag upptäckte jag att fogarna i duschen har spruckit. Någon kring golvbrunnen, någon på golvet men även upp på väggen. Vad jag kan se och känna så "fjädrar" en av kakeln när man trycker på den. Just den kakeln ligger 20-30 cm från golvbrunnen.
Vad gör jag? Letar upp numret till försäkringsbolaget? Lagar själv om det ens är lönt? Letar upp numret till en snickare? Gör som strutsen, glömmer och sova lugnt om natten?
Det finns sedvanligt svartmögel på fogarna, men efter en del sökning i forumet är inte detta alltför allvarligt. Det går att lösa. Däremot hittar jag ingen lösning på problemet kring fogarna och fjädringen av ett kakel. Se bifogade bilder...
Huset är byggt 1981, Hultsfredsvilla, och löpande renoveringar har utförts av förra ägaren. Badrummet på bottenvåningen är renoverad 2002, fackmannamässigt men utan kvitto enligt frågelistan hos mäklaren.
Anticimex var i huset och gjorde ett antal mätningar, dels i kök men även i våtutrymmen. Allt godkänt, så långt väl.
Nu till problemet,
idag upptäckte jag att fogarna i duschen har spruckit. Någon kring golvbrunnen, någon på golvet men även upp på väggen. Vad jag kan se och känna så "fjädrar" en av kakeln när man trycker på den. Just den kakeln ligger 20-30 cm från golvbrunnen.
Vad gör jag? Letar upp numret till försäkringsbolaget? Lagar själv om det ens är lönt? Letar upp numret till en snickare? Gör som strutsen, glömmer och sova lugnt om natten?
Det finns sedvanligt svartmögel på fogarna, men efter en del sökning i forumet är inte detta alltför allvarligt. Det går att lösa. Däremot hittar jag ingen lösning på problemet kring fogarna och fjädringen av ett kakel. Se bifogade bilder...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej SBH,
det är nyspolat. Jag ville kontrollera att det verkligen rann undan som det skulle och det är helt okej. Fallet mot brunnen är också helt okej. Det rinner mot brunnen från alla håll.
A:mex mätte helt klart massor, mer än att ge råd. Jag kan inte förstå att f-bolag betalar dessa för att kontrollera hus...
det är nyspolat. Jag ville kontrollera att det verkligen rann undan som det skulle och det är helt okej. Fallet mot brunnen är också helt okej. Det rinner mot brunnen från alla håll.
A:mex mätte helt klart massor, mer än att ge råd. Jag kan inte förstå att f-bolag betalar dessa för att kontrollera hus...
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
På bilderna är det helt normala rörelsesprickor/torksprickor. Ingenting att vara orolig för. Men om det är en klinker som "fjädrar", då är det ju något fel...
Jadu Niclas,
det känns ju onekligen så.
Torksprickor/rörelsesprickor, är det vettigt att foga om? Du menar iofs att det inte är något att oroa sig för...
Dock börjar jag fundera på om inte dörrarna till duschen har börjat tröga vid öppning och stängning...kanske inbillning...eller en struts...
det känns ju onekligen så.
Torksprickor/rörelsesprickor, är det vettigt att foga om? Du menar iofs att det inte är något att oroa sig för...
Dock börjar jag fundera på om inte dörrarna till duschen har börjat tröga vid öppning och stängning...kanske inbillning...eller en struts...
...men SBH...
...hur ser normalt en fuktspärr ut i en dusch med kakel? Renoverat 2002? Vatten rinner under kaklet? Man måste ha ett sjuhelsikes tätt. Minsta skada på tätskicktet (hur tjockt det nu är) borde göra enorm skada.
Kunskap om foto och MC har jag men detta är något nytt för mig. Orolig blir man klart.
...hur ser normalt en fuktspärr ut i en dusch med kakel? Renoverat 2002? Vatten rinner under kaklet? Man måste ha ett sjuhelsikes tätt. Minsta skada på tätskicktet (hur tjockt det nu är) borde göra enorm skada.
Kunskap om foto och MC har jag men detta är något nytt för mig. Orolig blir man klart.
Redigerat:
förmodligen ett rollat tätskikt,(tätskikt är ju i princip ett heltäckande skikt) sen har du kakel som egentligen bara ser snyggt ut och skyddar det vattentätaskiktet.
ja. så klart rinner inte all vatten genom plattan större delen är på plattan.
tänka alla hål som görs för olika inredningsdetaljer. missas det med silikon är ju det i princip kört.
ja. så klart rinner inte all vatten genom plattan större delen är på plattan.
tänka alla hål som görs för olika inredningsdetaljer. missas det med silikon är ju det i princip kört.
https://lh4.googleusercontent.com/-G7z4Gm_9pHo/S161qYKYFiI/AAAAAAAACTQ/6SWiKqxzx9c/s912/100_3047.JPG
är ser du hur det kan se ut med ett tätskikt som är gjort av duk
är ser du hur det kan se ut med ett tätskikt som är gjort av duk
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=rollbart-t%E4tskikt-1
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=renovera-badrum3
här hittade jag båda sorterna.
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=renovera-badrum3
här hittade jag båda sorterna.
Tack SBH för bilden och länkarna, intressant.
Var hos svärfar idag och berättade mitt problem. Han la en fuktmätare i näven så...det var bara att åka hem och mäta i fogarna.
Fuktmätaren ger givetvis utslag vid golvbrunnen så det är inte mycket att orda om. Däremot så får jag ett högt fuktutslag vid en fog som löper mitt på vägen, 60 cm upp och ner mot golvbrunnen. Bild nummer två för er som följer tråden.
Det blir att ringa försäkringsbolaget imorgon. Ska se vad de säger...to be continued...
Var hos svärfar idag och berättade mitt problem. Han la en fuktmätare i näven så...det var bara att åka hem och mäta i fogarna.
Fuktmätaren ger givetvis utslag vid golvbrunnen så det är inte mycket att orda om. Däremot så får jag ett högt fuktutslag vid en fog som löper mitt på vägen, 60 cm upp och ner mot golvbrunnen. Bild nummer två för er som följer tråden.
Det blir att ringa försäkringsbolaget imorgon. Ska se vad de säger...to be continued...
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej tank77,
hmmm...okej...men A:mex-snubben mätte med en fuktmätare.
Allt annat var någorlunda torrt (0-8 %), men just vid den fogen gav det ett högt utslag...äsch, ringer försäkringsbolaget ändå.
hmmm...okej...men A:mex-snubben mätte med en fuktmätare.
Allt annat var någorlunda torrt (0-8 %), men just vid den fogen gav det ett högt utslag...äsch, ringer försäkringsbolaget ändå.
Sådär ja...då var försäkringsbolaget kontaktat. En massa frågor av trevlig handläggare. De skulle skicka ut någon som skulle titta på det. Det har ju varit en massa helger, så det lär väl dröja.
Tänk efter lite. Kaklet i sig rär ju tätt iom emaljeringen, men fogen är ju ett cement och suger med kapilärverkan, så givetvis hamnar en massa fukt in under plattorna som får väldigt svårt att torka ut. Det är ju klar att om det är ett hål i tätskiktet kommer ju vattnet ligga där en lång tid och riskera röta och mögel.DrNashville skrev:...men SBH...
...hur ser normalt en fuktspärr ut i en dusch med kakel? Renoverat 2002? Vatten rinner under kaklet? Man måste ha ett sjuhelsikes tätt. Minsta skada på tätskicktet (hur tjockt det nu är) borde göra enorm skada.
Kunskap om foto och MC har jag men detta är något nytt för mig. Orolig blir man klart.