Hej!
Målaren kommer nästa vecka för att måla och renovera våra fönster. Håller på att förbereda lite för det.
Vid besiktningen fick fönstren lite anmärkningar i att det inte sluter tätt mot fasaden - risk för vatten som tränger in och orsakar fukt i konstruktionen. Se bilderna, det är alltså det yttersta av fönsterfodret (heter det så här?) som på sina hålla glipar mer eller mindre. En bild som visar hur det ser ut bakom där vi tagit bort fodret som spruckit och även putsen bakom spruckit och trillat ut - fullösning med lim o fog-massa av typen Tech7 för att ha motsvarande distans mellan täckande fodret och där putsen slutar.
Min fråga är om man kan/ska köra med en mjukfog där? Har letat efter någon med liknande fråga/problem men känner inte riktigt igen mig i andras trådar.
Det heter ju att man ska ha det vind-tätt men inte diffussionstätt utvändigt. Detta är lite min källa till oro och frågan, ev vatten som ändå tränger in ska ju ha möjlighet att dunsta bort och ut från konstruktionen. Jag försöker rättfärdiga fog "ytterst" med att det inte behövs i springor närmare in mot fönsterbladen (förutom på några få uppenbara ställe) vilket gör att fukten kan ta sig ut den vägen om det skulle va så(?).
Samtidigt har det sett ut så i 40 år (utan ngt som helst underhåll) utan fuktproblem. Husen har enligt grannar (som bott här sedan de byggdes) haft väldigt lite (typ inga) fuktproblem och syllmätningen var långt under gränsvärdet. Skapar jag eventuella problem istället för att förebygga det med en fog?
Ska det även fogas högst upp i horisontella motsvarigheter?
Fönstren i övrigt är bra vilket gör att vi nu satsar på enklare renovering istället för att byta ut helt vilket helt är en kostnadsfråga. På sikt kanske vi byter helt men inte nu och därför vill jag inte lägga för mycket jobb på det hela, som att byta fodret helt och försöka få det tätare den vägen.
Tackar på förhand för hjälp och input!