Vår Contura kamin ser lite trist ut. Lite skavd och man har tätat med någon fogmassa här och där som spruckit och dessutom inte samma färg. Bakom är det bara spånskiva.
1. Vilken färg ska man använda? Jag tror tidigare ägare målat med stukaturmedel för att få en yta som ser putsad ut. Är Inga höga temperaturer på ytorna som ska målas förutom precis runt glasen så att säga. Men det är nog under 100 grader?
2. Vad är lämpligt att foga om där det spruckigt? Silikon? Akrylfog? Helst något övermålningsbart.
1. Vilken färg ska man använda? Jag tror tidigare ägare målat med stukaturmedel för att få en yta som ser putsad ut. Är Inga höga temperaturer på ytorna som ska målas förutom precis runt glasen så att säga. Men det är nog under 100 grader?
2. Vad är lämpligt att foga om där det spruckigt? Silikon? Akrylfog? Helst något övermålningsbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Det där är inget jag skulle röra mer än att kanske försöka tvätta upp med vanlig vatten med lite diskmedel i och om det inte räcker för att få det vitt igen, måla med någon vit kalkslamfärg eller motsvarande som är avsedd och kompatibelt med materialet under. Absolut inte använda någon plastfärg eller oljefärger.
Det är bra om du kan få med en liten flisa av den gamla färgen/ytan om du skall till målarbutik då det är lättare att bedöma vad det är för färg och att få fram en kompatibel färg för det. kaminbutiker och de som bygger upp sådana spisar bör också ha bra förslag på lämpliga färger att använda då de bör veta vilken typ av färger som är vanligt använda i dessa sammanhang.
---
Sprickor kommer det alltid bli när man försöker spackla på det sättet som är utfört eftersom materialet rör sig både av luftfuktigheten sommar/vinter i tex. väggens trä bakom och att själva kaminen utvidgar sig och krymper när de värms upp vid eldning och sedan svalnar igen.
Felet av förra ägarna är att man ens försökt spackla igen det istället för att låta springorna vara 'naturliga' och vara avsiktliga i installationen.
Det är bra om du kan få med en liten flisa av den gamla färgen/ytan om du skall till målarbutik då det är lättare att bedöma vad det är för färg och att få fram en kompatibel färg för det. kaminbutiker och de som bygger upp sådana spisar bör också ha bra förslag på lämpliga färger att använda då de bör veta vilken typ av färger som är vanligt använda i dessa sammanhang.
---
Sprickor kommer det alltid bli när man försöker spackla på det sättet som är utfört eftersom materialet rör sig både av luftfuktigheten sommar/vinter i tex. väggens trä bakom och att själva kaminen utvidgar sig och krymper när de värms upp vid eldning och sedan svalnar igen.
Felet av förra ägarna är att man ens försökt spackla igen det istället för att låta springorna vara 'naturliga' och vara avsiktliga i installationen.
Jag la ett mejl till Contura, får se om de svarar. Annars får jag höra med lokala Färghandeln. Ja jag hade nog också hoppat fogen men nu är den ju redan där.X xxargs skrev:Det där är inget jag skulle röra mer än att kanske försöka tvätta upp med vanlig vatten med lite diskmedel i och om det inte räcker för att få det vitt igen, måla med någon vit kalkslamfärg eller motsvarande som är avsedd och kompatibelt med materialet under. Absolut inte använda någon plastfärg eller oljefärger.
---
Det skulle förvåna mig om tidigare ägare använt annat än vanlig väggfärg men jag vet ju inte säkert.
Fick svar nu:
"Hej
Övermålningsbar accrylfärg som klarar iaf +70.
Målas med vanlig väggfärg (ej oljebaserad), ca glans 7."
Låter rimligt? Som sagt, den varmaste delen är ju precis runt rutorna och denna kan man ta på med fingrarna efter flera timmars eldning.
"Hej
Övermålningsbar accrylfärg som klarar iaf +70.
Målas med vanlig väggfärg (ej oljebaserad), ca glans 7."
Låter rimligt? Som sagt, den varmaste delen är ju precis runt rutorna och denna kan man ta på med fingrarna efter flera timmars eldning.
En generell regel är att om du kan lägga handen på ytan och kan ”hålla kvar” utan att bränna dig, kan den målas med standard vägg- eller takfärg. Blir det varmare än så så krävs det någon färg avsedd för just det. Skulle säga att majoriteten av alla putsade kaminer ute i landet är målade med helt vanlig vit takfärg. Men det här fallet är det svårt att avgöra på bild vad tidigare ägare valt att måla med. Om det går så försök pilla loss en färgflaga och ta med till din färgbutik.
Om det är tillräckligt svalt för att måla med vanlig färg hade jag nog fogat med en produkt likt Tec7. fäster på nästan alla material, klarar upp till 90 grader, klarar mycket rörelser samt går att måla över med de flesta färgvarianter.
Om det är tillräckligt svalt för att måla med vanlig färg hade jag nog fogat med en produkt likt Tec7. fäster på nästan alla material, klarar upp till 90 grader, klarar mycket rörelser samt går att måla över med de flesta färgvarianter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden