K
useless useless skrev:
Jag har exakt samma erfarenhet av billig färg från Byggmax. Av någon anledning var den väldigt mycket billigare än deras standardhinkar i samma storlek...

Det var som att måla med mjölk ungefär. Innehållet i hinken var vitt, och det blev vitt när man rollade på färgen, men när det torkat var det mest en blank halvtransparent yta.

Rustas latexfärg har jag använt några tiotal liter av med gott resultat.
Byggmax har både Midun och Basic (emv, tror jag).

Använt lite Basic panel-/lackfärg. Skitbillig, men svårmålad. Ej provat Basic tak-/väggfärg.

Edit - den på bilden har jag aldrig sett förut.

P
Där ser man, den måste ha några år på nacken😉

Rejäl skrev:
Där ser man, den måste ha några år på nacken😉
Köpt ca 2018-2020 typ... Har för mig jag betalade i storleksordningen 99:- för en hink.

P
useless useless skrev:
Köpt ca 2018-2020 typ... Har för mig jag betalade i storleksordningen 99:- för en hink.
Ja det var nästan gratis med andra ord, Midun kan nästan vara jämförbar med dom dyraste proffsfärgerna enligt mig men så klart under prismässigt..

Midun är den rövigaste färg jag nånsin testat, aldrig mer.

Den verkar finnas att köpa här (Orsa Lamellträ kanske köpte upp Byggmax lager när dom dumpade färgen efter alla klagomål...):

https://orsalamelltra.se/p/vagg-takfarg-vit-10l-basic/

Fortfarande i stort sett gratis med inflationen inräknad.

Det står att det är Midun Basic, men även om deras färg brukar vara bättre så kan dom ju ha haft otur en gång vid tillverkningen eller när dom provade ett nytt recept...

Förlåt TS att jag kapade tråden med denna ointressanta information. Som svar på dina frågor så säger jag: Ja, det går bra att grunda/prima väggarna med ett lager billig väggfärg och fog funkar i hörnen (borde dock inte behövas om gipsskivorna möter varandra någorlunda tight. En springa på några få mm täcks av tapeten som ändå inte ska pressas ända in i hörnet). Dock kan det som sagt var vara risk att det blir sprickor eller bubblor i hörnet om det inte är fixerat med plåt, men det beror på hur mycket väggarna rör sig just där.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.