Har gipsat väggarna i vardagsrummet och under gipset är det typ en 12 mm masonitskiva o själva stommen är timmer men undrar om man bara ska foga i hörnen eller ska man köra pappersremsa även där?
Har även överbliven takfärg så undrar om det kan vara ide rolla väggarna före tapetsering så dom suger mindre lim för har ingen användning av färgen innan den blir gammal annars.
Har även överbliven takfärg så undrar om det kan vara ide rolla väggarna före tapetsering så dom suger mindre lim för har ingen användning av färgen innan den blir gammal annars.
Hat du plåtvinkel/vikelprofil i innerhörnen (bakom gipsen)? Vi har en gammal träkåk, och med vinkelprofil bakom gipset har det funkat bra med lite latex i hörnen.P ptlf skrev:Har gipsat väggarna i vardagsrummet och under gipset är det typ en 12 mm masonitskiva o själva stommen är timmer men undrar om man bara ska foga i hörnen eller ska man köra pappersremsa även där?
Det blir vanligare med pappersremsa i hörnen och det håller bättre än mjukfog..P ptlf skrev:Har gipsat väggarna i vardagsrummet och under gipset är det typ en 12 mm masonitskiva o själva stommen är timmer men undrar om man bara ska foga i hörnen eller ska man köra pappersremsa även där?
Men har man målare till det så kostar det ju lite😢
Nej har inte det i hörnen, har nog inte spruckit där tidigare egentligen utan hellre vid fönster o dörröppning så har inga skarvar just där nu.K Kardan79 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 924 inlägg
Du bör ju grunda väggarna med något, har för mig att det brukar föreslås att man rollar på tapetlim. Är väggarna helt ogrundade, så finns risk att tapeten inte fäster, men framförallt så kan den nypa fast direkt, på sekunder så att man inte kan justera placeringen av våden. Jag har grundat med grundfärg. Men takfärg borde väl fungera tycker jag.P ptlf skrev:
En gång köpte jag extremt billig färg på Rusta, täckande väggfärg under 100kr för 5 liter, eller om det var 3 l, tänkte använda som grundfärg före tapetsering.. När färgen hade torkat så syntes inte ett spår av att väggen var målad, täckförmågan var absolut noll. Jag vågade inte annat än att rolla på ett lager ytterligare, då kunde man se en antydan till att väggen var målad. Helt otroligt att det kan tillverkas så usel färg, även om den var billig.
Jag vet inte riktigt vilken Rusta-färg du använde, men jag har målat dels en lägenhet om 70kvm, dels ett hus om 100kvm i princip uteslutande med deras färg och är rätt nöjd med den.H hempularen skrev:Du bör ju grunda väggarna med något, har för mig att det brukar föreslås att man rollar på tapetlim. Är väggarna helt ogrundade, så finns risk att tapeten inte fäster, men framförallt så kan den nypa fast direkt, på sekunder så att man inte kan justera placeringen av våden. Jag har grundat med grundfärg. Men takfärg borde väl fungera tycker jag.
En gång köpte jag extremt billig färg på Rusta, täckande väggfärg under 100kr för 5 liter, eller om det var 3 l, tänkte använda som grundfärg före tapetsering.. När färgen hade torkat så syntes inte ett spår av att väggen var målad, täckförmågan var absolut noll. Jag vågade inte annat än att rolla på ett lager ytterligare, då kunde man se en antydan till att väggen var målad. Helt otroligt att det kan tillverkas så usel färg, även om den var billig.
Har provat allt från Jotun Lady och proff samt Beckers interio och living till Col.r prfct wall. Den sist nämnda var en katastrof, och jag var inte nöjd med Beckers interio. Visst, Rustas färg är inte den bästa väggfärg jag använt, men det är långt från den sämsta. Är dessutom otroligt prisvärd.
Har alltså en lite annan uppfattning.
Testfakta om Nyans väggfärg:
"Färgens täckförmåga
I testet målas en svart yta på 20 kvm med en liter färg. Efter målning mäts täckförmågan uttryckt i procent. Ju högre procent desto bättre och gränsen för godkänt går vid 65%.
Rustas färg uppmättes till 69% vilket ligger på den lägre skalan men godkänt."
Det är förvånansvärt ofta det dras historier ifrån den skribenten!K Kardan79 skrev:Jag vet inte riktigt vilken Rusta-färg du använde, men jag har målat dels en lägenhet om 70kvm, dels ett hus om 100kvm i princip uteslutande med deras färg och är rätt nöjd med den.
Har provat allt från Jotun Lady och proff samt Beckers interio och living till Col.r prfct wall. Den sist nämnda var en katastrof, och jag var inte nöjd med Beckers interio. Visst, Rustas färg är inte den bästa väggfärg jag använt, men det är långt från den sämsta. Är dessutom otroligt prisvärd.
Har alltså en lite annan uppfattning.
Testfakta om Nyans väggfärg:
"Färgens täckförmåga
I testet målas en svart yta på 20 kvm med en liter färg. Efter målning mäts täckförmågan uttryckt i procent. Ju högre procent desto bättre och gränsen för godkänt går vid 65%.
Rustas färg uppmättes till 69% vilket ligger på den lägre skalan men godkänt."
Vi påminner om varandra på den punkten.R Rejäl skrev:
Jag är ingen målare. Är dessutom rätt dålig på att måla, och hatar att måla.
Jag tycker dock inte alls att Rustas väggfärg är så dålig som hempularen tycker.
Att den inte skulle duga till att grunda gips med ställer jag mig frågande till, eftersom jag förra sommaren målade kök + hall + murstock och i somras sovrum + walk-in-closet (till stora delar nygipsat) med väggfärg från rusta.
Jag har dock använt Nyans väggfärg, som kostar 70-100kr/L, så jag och hemapularen kan ha använt olika färg.
Jämför jag med t.ex. Jotun Lady, så är det klart att det är en stor skillnad, och jag förutsätter att en målare skulle vägra komma ens i närheten av Rustas Nyans väggfärg.
Men, som sagt tycker jag att den är helt ok och dessutom prisvärd.
Har dock primärt använt S0500-N, och tycker att utbudet av kulörer är trist.
Håller med det är klart inte avrustas färg är den bästa men långt ifrån så dålig som den beskrevs längre upp..K Kardan79 skrev:Vi påminner om varandra på den punkten.
Jag är ingen målare. Är dessutom rätt dålig på att måla, och hatar att måla.
Jag tycker dock inte alls att Rustas väggfärg är så dålig som hempularen tycker.
Att den inte skulle duga till att grunda gips med ställer jag mig frågande till, eftersom jag förra sommaren målade kök + hall + murstock och i somras sovrum + walk-in-closet (till stora delar nygipsat) med väggfärg från rusta.
Jag har dock använt Nyans väggfärg, som kostar 70-100kr/L, så jag och hemapularen kan ha använt olika färg.
Jämför jag med t.ex. Jotun Lady, så är det klart att det är en stor skillnad, och jag förutsätter att en målare skulle vägra komma ens i närheten av Rustas Nyans väggfärg.
Men, som sagt tycker jag att den är helt ok och dessutom prisvärd.
Har dock primärt använt S0500-N, och tycker att utbudet av kulörer är trist.
Privat har jag faktiskt använt Midun ifrån Byggmax med bra resultat tror det är en finskfärg vart Rustas färg kommer ifrån vet jag inte..
Målade knappt 100kvm paneltak (furu) med 2 lager Midun spärrgrund. Den var helt ok att måla med, för att vara en spärrfärg, och täckte bra. Bra pris också.R Rejäl skrev:
Nu hoppas jag den gör sitt jobb till vi flyttat till nästa projekt. 😅
Jag har exakt samma erfarenhet av billig färg från Byggmax. Av någon anledning var den väldigt mycket billigare än deras standardhinkar i samma storlek...
Det var som att måla med mjölk ungefär. Innehållet i hinken var vitt, och det blev vitt när man rollade på färgen, men när det torkat var det mest en blank halvtransparent yta.
Rustas latexfärg har jag använt några tiotal liter av med gott resultat.
Det var som att måla med mjölk ungefär. Innehållet i hinken var vitt, och det blev vitt när man rollade på färgen, men när det torkat var det mest en blank halvtransparent yta.
Rustas latexfärg har jag använt några tiotal liter av med gott resultat.
Okänd tillverkare. Men jag sparade hinken just för att den skulle duga som grundmålning av gips och liknande. Fast nu är det nog dags att kasta den...R Rejäl skrev:
Verkar ha försvunnit snabbt ur sortimentet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto