1 912 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Fog som inte torkar efter dusch, risk för fuktskada?
V Vladhundi skrev:
Vattensamlingen kan bero på vilken riktning plattsättaren har dragit tandspackeln och då kan det bli små bommar här och där.V Vladhundi skrev:
Både fogen och fästmassan som håller fast plattorna har inget med tätskiktet att göra. Fukt letar sig genom både fog och fix bakom plattorna och där torkar det väldigt långsamt. Ett badrum som används dagligen kommer ha fukt bakom plattorna konstant, inget man kommer undan.
Exakt. Annars skulle inte bassängerna klara sig. Fogen är gjord för vatten. Instämmer med föregående talare. Detta är normalt, även om det kan vara irriterande.V Vladhundi skrev:
Om denna fukt situation inte åtgärdas kommer det bli en Fucktsituation.V Vladhundi skrev:Hej allesamman!
Jag har ett relativt nybyggt badrum (5 år gammalt) och har på sistone upptäckt att fogen mellan vägg och golv utanför duschdörren blir blöt och tar väldigt lång tid på sig att torka. Det ser ut att vara en liten mängd vatten som smiter ut under duschdörren och sedan hamnar i fogen, för att sedan ta väldigt lång tid på sig att torka ut. Ibland kan den vara blöt i upp till 24 timmar! Resterande delar av golv och fog torkar snabbt.
Jag har inte märkt av någon obehaglig lukt, men har sett små insekter smyga in i fogen som har några sprickor. Insekterna ser ut som minimala sorgmyggor, ungefär.
Behöver jag vara orolig för fuktskador? Eller är det bara att laga sprickorna i fogen?
Ohyran är ett separat problem.
Den väggen behöver göras om. End of story.
Det blir jobbigt det där, när man sitter och funderar på om man har jätteproblem hemma eller inte! Av någon anledningen väljer man att läsa domedagsmeddelandena väldigt noga. Jag hoppas att du har rätt, och att det inte finns några stora problem.T Tjrex skrev:
Är ingen expert men om du sitter och är nojig så kan du väl (om du har möjlighet) duscha någon annan stans en vecka, hyr eller köp en fuktmätare och kolla?
Alt. göra samma men ring försäkringsbolag och berätta som det är så skickar de ut en skadetekniker. Jag har aldrig fått en räkning när försäkringsbolaget har gjort en inspektion vid misstänkt skada.
Alt. göra samma men ring försäkringsbolag och berätta som det är så skickar de ut en skadetekniker. Jag har aldrig fått en räkning när försäkringsbolaget har gjort en inspektion vid misstänkt skada.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Helt enkelt en pragmatisk lösning för att stilla känslan av oro om inte svaren i den här tråden räcker till.Alfredo skrev:
Jag tycker att det är bättre med riktiga fakta baserad på en fysisk undersökning än att försöka väga svar i tråden mot varandra, baserat på två bilder av en fog som inte påvisar något åt endera hållet annat än att det är fuktigt efter dusch.
1. Trådskaparen "sitter här och är superskraj" enligt inlägg #24
2. Enligt första inlägget har badrummet fungerat u.a i ca 5 år men nu på sistone har det inte torkat upp i fogen - varför en förändring?
3. Insekter i direkt anslutning, klassiskt vid vattenskada.
Tackar för omtanken! Känner mig lugnad av alla svar jag har fått. Jag håller saken under uppsikt, men känner ingen direkt panik.E ErikFr skrev:Helt enkelt en pragmatisk lösning för att stilla känslan av oro om inte svaren i den här tråden räcker till.
Jag tycker att det är bättre med riktiga fakta baserad på en fysisk undersökning än att försöka väga svar i tråden mot varandra, baserat på två bilder av en fog som inte påvisar något åt endera hållet annat än att det är fuktigt efter dusch.
1. Trådskaparen "sitter här och är superskraj" enligt inlägg #24
2. Enligt första inlägget har badrummet fungerat u.a i ca 5 år men nu på sistone har det inte torkat upp i fogen - varför en förändring?
3. Insekter i direkt anslutning, klassiskt vid vattenskada.