1 450 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Fog golv/vägg vid kakling
Ska till och kakla badrummet (har kaklat tvättstuga, 2 toaletter samt kök tidigare, så det är inte första gången). Eftersom badrummet är omgärdat med lite mer regler, så vill jag göra rätt. en sak jag funderat över är fogen mellan golv och vägg. Ska jag låta nedersta kakelraden gå ner i nivå under golvklinkern, så att fogen helt förläggs till golvet, eller tvärtom?
Å andra sidan, eftersom man har fall, så lär man behöva skära nedre raden något. Jag antar att jag inte kommer lyckas 100% att få varje kakelplatta exakt på mm:ern i nederkant, dvs då kommer eventuellt fogen i nederkant variera någon mm hit och dit. Men jag kanke är petig? Som du beskriver, är det så man "brukar" göra? Jag förstår inte varför jag inte sett detta som en fråga vid tidigare kakeljobb...
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst behöver man skära plattorna ganska noga men vilket man gör är nog en fråga om tid och tycke...
Personligen tycker jag man ser fogen mindre då men det finns nog inga måsten vad jag vet...
Personligen tycker jag man ser fogen mindre då men det finns nog inga måsten vad jag vet...
Klicka här för att svara