31 061 läst ·
149 svar
31k läst
149 svar
Första husköpet, för högt pris?
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Hur gick det, blev det något köp?
Inget ännu tyvärr, just det huset jag skapade posten om har inte kommit ut till försäljning än i år, känns lite som att det inte kommer göra det heller. Men får mejl från både hemmet, Boli och Boeno typ varannan dag med hus, inget av dom är det vi söker dessvärre 
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Fattar inte. Var det inte ute till försäljning när du skapade tråden?
Har ni kollat att de inte vill sälja nu, eller är det bara inte ute just nu?
Har ni kollat att de inte vill sälja nu, eller är det bara inte ute just nu?
Nej, huset var utlagt mellan sommaren och hösten 2024, det sista vi hörde från mäklaren då var att de skulle ta bort annonsen och försöka 2025 igen. Mejlade sedan säljaren i Januari varefter hon ringde mig och berättade att de skulle lägga ut huset igen ”innan semestern” 2025. De var inte intresserade av att göra upp något då, utan ville vänta på bullrig eftersom de hoppades få mer för huset… jag märkte tydligt att de egentligen inte ville sälja huset, och hade försökt fått någon av barnen att ta över, dock utan framgång.
Efter det mejlade jag säljaren igen i början av April och frågade hur planen såg ut för i år, fick aldrig något svar och har sen dess hoppas på att det kommer ut. Tyvärr så har det inte kommit ut igen ännu, men absolut möjligt att det kommer ut senare i sommar som förra året. Känns som att de ändå kanske lyckades få någon av barnen att ta över huset, eller att något har hänt med dom.
Dessvärre är det väl inte mycket mer att göra än att vänta och se, hoppas på att det kommer ut igen, eller att något liknande kommer ut.
Efter det mejlade jag säljaren igen i början av April och frågade hur planen såg ut för i år, fick aldrig något svar och har sen dess hoppas på att det kommer ut. Tyvärr så har det inte kommit ut igen ännu, men absolut möjligt att det kommer ut senare i sommar som förra året. Känns som att de ändå kanske lyckades få någon av barnen att ta över huset, eller att något har hänt med dom.
Dessvärre är det väl inte mycket mer att göra än att vänta och se, hoppas på att det kommer ut igen, eller att något liknande kommer ut.
Låter nästan som säljaren skulle kunna vara vi om några år, vi har en mindre hästgård med boxar för 2 ponnys(och har 2 ponnys), huset byggt 1914. Våra döttrar lär flytta hemifrån inom 5 år och tveksamt att vi vill hålla på med så mycket då , även om det just nu är drygt 10år till pension så börjar det kännas jobbigt med så stort men efter 25år så är affektionsvärdet stort så hellre avstå än ett lågt pris, drömmen är så klart att döttrarna är överens och en en tar över huset och vi flyttar till en lägenhet.
Förstår er, känner samma för min pappas hus som vi växte upp i, tyvärr är det över 3 timmar bort så inte så mycket att fundera på tyvärr. Samtidigt så får man väl tänka att det bara är ett hus, alla minnen och allt man varit med om sitter inte i huset utan i er, och kommer fortsätta finnas kvar även efter ni sålt huset.
Allt varar ju inte förevig tyvärr.
Allt varar ju inte förevig tyvärr.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Jag kan ha skrivit detta innan, men jag tror att ni inte kan få både "lågt pris" och "göra affär" vad gäller den här fastigheten. Alltså, vill ni ha stället får ni slanta upp! Det var för att ni bjöd för lågt ni inte fick köpa första gången.H huspelle95 skrev:
Ni hade ju lånelöfte, så kontakta säljaren igen med ett skarpt bud: 3 miljoner! Vilka villkor de vill! Långt tillträde, kort tillträde, friskrivningsklausul, slippa flyttstädningen, eller vad de nu kan tänkas vilja ha för att skriva kontrakt med er. De bestämmer om de vill sälja eller inte, så det är upp till er att ge dem tillräckligt bra skäl att sälja.
(Om det varit någon ägarförändring kan ni kolla genom att begära utdrag ur fastighetsregistret via Lantmäteriets e-tjänst. Eventuella dödsannonser är sökbara på namn via www.familjesidan.se .)
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Som jag ser det bör man inte eftersträva att ens hus skall stanna i släkten. Det kan bli en massa strul om ett barn köper ut föräldrar. Har sett i bekianskapskretsen där man köpte fruns försäldrahem. Maken höll på i flera år med pikar om att svärfar hade fått för mycket betalt. Andra fall man har hört så blir det katastrof för föräldrarna att se hur barnen med renoveringar "förstör allt".
Vet att det är så, min far gick bort för ca 3 år sen, min mor som är 84 vid god hälsa och hoppas jag har kvar många år till, men hon ville fastställa vad jag och min syster ville göra med huset, det som jag är uppväxt i. Vi kom alla 3 fram till att vi säljer det, vilket också är min mammas önskan, däremot börjar svärförärldrarna som också är 80+ och rätt dålig hälsa har önskemål att huset ska stanna i släkten, min fru och jag har hyfsad ekonomi och skulle väl kunna klara hälften av ett till hus rent ekonomiskt med hennes syster har nog inte det, så där finns det ett poteniellt problem. Vi har inte råd att köpa ut henne och vill väl egentligen inte ha ett hus till, det skulle väl vara om den andra dottern vill bo där då, det går att ha hästar där också.
Säljaren ringde mig från ingenstans igår och sa att de har kontakt med en mäklare som sålt ett annan hus i grannskapet, han skulle hantera deras hus nu också eftersom han hade spekulanter kvar från det andra huset som kanske skulle vara intresserade. Ringde mäklaren idag och la ett bud på deras utgångspris (2.95M), återstår bara nu att se om det kommer några fler intressenter, förhoppningsvis inte.
Öppnade för övrig en separat tråd för hur vi ska göra med besiktningen nu om det blir något husköp: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-besiktning-infoer-ev-huskoep.551467/
Öppnade för övrig en separat tråd för hur vi ska göra med besiktningen nu om det blir något husköp: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-besiktning-infoer-ev-huskoep.551467/
Tjena igen allihopa, ville bara återrapportera att det till slut blev ett köp, skrev på i förra veckan och får tillträde om 3 månader. Tack för alla råd och tips! 
Grattis och lycka till!
Vi ser fram mot många nya trådar kring huset, för det finns alltid saker att göra oavsett hur bra skick det än är i.
Vi ser fram mot många nya trådar kring huset, för det finns alltid saker att göra oavsett hur bra skick det än är i.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Grattis 🎊 ! Och tack för att du uppdaterade oss!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Första husköpet, hjälp att tolka besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus -
Kan jag få hjälp att tolka detta besiktningsprotokoll? Första husköpet.
Köpa & Sälja hus -
Köpa ett hus med krypgrund fr 1980 med anmärkning i överlåtelsebesiktning? *första husköpet*
Grund & Markarbeten -
Kontantinsats till första husköpet - så kan du spara
Artikelkommentarer -
Bäst sätt att använda detta forum på, första husköpet
Information & Feedback