Byggahus.se

Förslag till nytt reseavdrag

1. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Tänkte att det kan vara läge att diskutera regeringens förslag till nytt reseavdrag.

Jag saknar kollektivtrafik och har 29km till jobbet enkel väg, det innebär i praktiken att jag helt blir utan reseavdrag. Arbetar man däremot i Stockholm och redan idag tågpendlar från Uppsala, då kommer man att få ett skatteavdrag på 60 öre per kilometer över 30km enkel väg. Detta gör att de so m långpendlar där det finns kollektivtrafik gynnas av bidraget, dvs det är ett rent storstadsbidrag.

För de på landsbygden så höjer man tiden för tidsbesparing till 2,5 timmar per dag, men bidrag skall bara ges för sträckor mellan 30km och 150km enkel väg.

Detta förslag slår extremt hårt mot landsbygden, där kollektivtrafiken är obefintlig, men sträckorna ofta är halvlånga. Och det gynnar alltså långpendlare i storstäderna.

Jag misstänker att gränsen 30km är satt för att en laddhybrid skall fungera. Men samtidigt så är det inte så många på landet som har råd med dyra elbilar och laddhybrider. Här är jag ett undantag som faktiskt har en laddhybrid, men jag tjänar klart mycket mer än mina grannar de flesta kör tio år gamla bilar för det är vad de har råd med.

Ännu ett dråpslag mot landsbygden.

Hur har de tänkt egentligen? Har de tänkt alls?

2. pacman42
    Medlem · Nivå 13
  3. T
    Medlem · Nivå 13
    Mitt förslag är att alla som önskar att delta i diskussionerna i tråden laddar ner ursprunget till förslaget, nämligen SOU 2019:36
    Utredningen är mastig och innehåller allt underlag man behöver.
    https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2019/06/sou-201936/

Titta gärna på tabellen på sidan 84 (Tabell 5.4) och fundera igen om du tycker att reseavdraget är ett storstadsbidrag.

Min åsikt är att det är på tiden att man försöker minska på subventionerna till den miljöskadliga bilismen, det är trots allt det som dessa avdrag går till (minst 84%).

Själv tillhör jag vinnarna, om än med ytterst liten marginal. Jag cykelpendlar till jobbet, enkel väg 32 km, vilket medför att jag kommer få några kronor per dag för besväret.
    Idag får jag inte ett strunt, på sin höjd får jag mittenfingret av sura bilister, oklart varför, en cyklist är en bilist mindre i köerna...

• Laddar…
  4. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det gör den faktiskt inte. Den skriver inte om det innebär höjda skatteinkomster till staten eller om man kompenseras med andra skattelättnader. Att det kostar skattebetalarna 1 miljard borde innebära att det genererar 1 miljard till staten. Får man då även en liten miljönytta, är det bara positivt.

Sedan förstår jag inte vad de menar med:
    Betyder det att alla som har minst 30 km enkelresa får ca 4-5000 kr i bidrag från SKV oavsett färdsätt?

Jag är för övrigt en som utnyttjar reseavdrag som sparar mig en tusenlapp i månaden. Tråkigt om den försvinner, men kanske inte hela världen.

5. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Ja, det är det som avses. För min del så är mina 29km alltså på fel sida gränsen. Det riktigt sura är att dessa 29km inte går att åka alla dagar då de inbegriper en färja som ofta är avstängd eller har gigantiska köer. Det gör att jag i praktiken måste köra ytterligare en mil enkel väg.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    OK, då kostar förslaget mig inte 13000, men bara 8-9000kr

Nu vill jag inte vara en som uppmanar till skattefusk, men det finns så vid jag vet inte ett officiellt sätt att beräkna avståndet. Jag har än så länge aldrig fyllt i med vilken avstånd jag räknar. Skulle jag hamna på 29 km, skulle jag testa en annan reseplanerare eller kolla på bilens avståndsmätare, och välja den som anger minst 30 km. Skulle jag dessutom behöva ta färja som ofta inte går, skulle jag de dagar färjan inte går, räkna med 40 km enkel resa.

• Laddar…
  7. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    2,5 timmar tidsvinst gäller väl för alla.
    Det går väl inte snabbare med bil än tåg från Uppsala, så där blir det väl knappast något bidrag.
    Måste vara väldigt få som bor så illa till att det tar 2,5 timmar längre med kollektivtrafik.

8. ekaa88
    Husägare · Nivå 12
    Fick förklara för skatteverket 2 år i rad att min tidsvinst var över 6h med bil på en sträcka på 75km jämfört med kollektivtrafik då bussar/tåg inte går de tiderna jag jobbar. Skulle jag pendla med buss/tåg skulle jag komma 40min för sent varje morgon, sen skulle jag inte komma hem förens kl 01 på natten.

Många samtal, mkt mail, kopior på dieselräkningar och bilens besiktningunderlag etc så fick jag tillsist rätt. Så vi finns, vi som gör extrem tidsvinst med bil.

9. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Sedan finns det många som inte har busshållplats inom 2km

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 13
    I förslaget ingår en beräkningsmetod, redovisad nedan.
    Skattereduktion medges för övrigt bara för den delen som skjuter över 30 km, så om du fuskar till ditt 29-kilometersavstånd till 32 km så får du fortfarande bara dra av för 2 km per dag, inte hela 32 km.
    Fusk med nuvarande system är för övrigt ett av de bidragande skälen till att nuvarande regler ses över.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-7-8_18-42-47.png

11. T
    Medlem · Nivå 13
    Man får 60 öre skattereduktion per kilometer som skjuter över 30 km enkel resa, upp till 80 km avstånd.

Man kan ytterligare få 20 kr om dagen om man bor i ett område med "bristfällig kollektivtrafik".
    Vad det definieras som kan ni läsa på sidan 193 och framåt i utredningen.

I grova drag är det minst 2,5 timmars vinst som man måste ha för att ta bilen hela vägen istället för kollektivtrafik eller kombinerad bil + kollektivtrafikresa. Just den sista kombinationen är ju något som de flesta kan nyttja, även om man har 1-2 mil till närmaste kollektivtrafikhållplats kan man ta bilen dit och fortsätta resan sen.

12. A
    Medlem Nivå 5
    Men så urbota dumt svar! Kollektrivtrafiken i glsebyggd är nästan obefintlig på en del ställen. Där går en buss kanske ett bar gånger på en dag.
    Där jag bor t.ex så är enda kollektivtrafiken skolbussen, den går kl 8 på morgonen till samhället, kl 15:45 från samhället. Jag jobbar 13-17, skulle jag åka buss så är jag alltså på jobbet 4,5h innan jag börjar, och hem kommer jag inte.
    Jag är alltså beroende av att åka bil, det är kanske inte så många kronor, men dom få kronor i avdrag jag fått göra är ett välkommet avdrag för min del.

13. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Jag har 100m till en, där går det två bussar per dag. 1.6km till nästa där går det 4 bussar per dag. Den sista passerar 16.40. sedan har jag 6km till nästa. Därifrån går det att åka buss, det tar 60min enkel väg till jobbet. 1.3 mil hemifrån (vid färjan) kan jag också kliva på bussen. Därifrån tar det 45min till jobbet. Jag cyklar den sträckan snabbare...

Kollektivtrafiken finns bara för skolbarnen och är extremt långsam. Det är nästan så att man misstänker att de gör den långsam i enkom. När jag flyttade in fanns expressbussar 6km bort, men de försvann rätt snabbt...

De nya reglerna är definierade så att nästan ingen skall ha möjlighet att nyttja dem!

14. T
    Medlem · Nivå 13
    Nja. Har du läst utredningen jag länkade till?
    Det är helt klart att majoriteten av avdraget nyttjas av de som har en ordentlig inkomst redan (Tabell 6.6, sid. 103). Varför ska samhället sponsra de som ändå har råd att betala själv?

Här har du uppdraget som kommitén fått på bordet. Skattefel på svenska betyder fusk om omfattar uppskattningsvis 1,4 miljarder per år i felaktiga avdrag. Det är alltså relativt välbeställda bilister som fifflar undan 1,4 miljarder kronor av det gemensamma årligen. Detta vill man komma åt, bland annat.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-7-9_5-39-34.png

15. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    - Andra delen av första punkten misslyckas man med. Den första delen fokuserar man på för kollektivtrafik enbart.
    - Tredje punkten uppfylls bara där kollektivtrafik finns och fungerar. Den låga nivån på bidraget gör att det inte fungerar om man måste köra bil.
    - Andra delen på den andra punkten lyckas man med. Inte många kommer att ha rätt till bidraget. Därmed så finns inte så många att kontrollera. Och reglerna är ju entydiga, vilket gör att det är lätt att kontrollera de som äskar bidraget/avdraget.

Jag är väl medveten om att avdraget som det ser ut idag slår fel, men det innebär inte att det nya förslaget skall slå så hårt mot de som saknar kollektivtrafik.