3 767 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Förändrad bostadsrätt kan ge skattesmäll
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
En ny rättslig vägledning kan innebära trubbel för bostadsrättsägare som förändrat ytan eller köpt till parkeringsplats.
Du kan läsa artikeln här: Förändrad bostadsrätt kan ge skattesmäll
Du kan läsa artikeln här: Förändrad bostadsrätt kan ge skattesmäll
Hur ska Skatteverket kunna göra en sådan värdering undrar jag? Ponera att man äger en lägenhet värd 4 miljoner och planerar att bygga ut med 40% mer yta. Man ska då betala reavinstskatt på skillnaden mellan inköpspris och det nya värdet. Ska Skatteverket värdera det nya värdet? Vad händer om man vid en försäljning får mindre än detta värde? Ska Skatteverket då betala tillbaka pengar + ränta?
Nej, det är naturligtvis marknadsvärdet på bostadsrätten innan upplåtelsen förändras som gäller. Tänk som att du säljer den ursprungliga bostadsrätten och sedan köper tillbaka den utbyggda bostadsrätten.falkn skrev:
Värderingen får du väl i vanlig ordning i första hand stå för själv inför deklarationen. Skatteverket gör väl bara en egen värdering som ett led av en ev. skattkontroll eller skönstaxering.
Om det är reavinstskatt som det står i artikeln så är det ju helt befängt. Man kan inte betala reavinstskatt på något man inte sålt.
Har detta verkligen prövats i högsta instans?
Det låter inte som att det är i linje med skattelagstiftningens ursprungliga intention.
Reavinstskatt betalas när man realiserat sina tillgångar, dvs sålt ngt så att man har ett verkligt värde för köp resp sälj, på vilket skatten beräknas.
Om detta går igenom så lär det knappast stoppa med bostadsrätter...
Har detta verkligen prövats i högsta instans?
Det låter inte som att det är i linje med skattelagstiftningens ursprungliga intention.
Reavinstskatt betalas när man realiserat sina tillgångar, dvs sålt ngt så att man har ett verkligt värde för köp resp sälj, på vilket skatten beräknas.
Om detta går igenom så lär det knappast stoppa med bostadsrätter...
Redigerat:
Vad menar du med 'i vanlig ordning'? Skatteverket baserar väl aldrig något på en marknadsvärdering. Något sådant existerar ju inte när det gäller bostadsrätter då man inte betalar någon fastighetsskatt för dessa.cpalm skrev:Nej, det är naturligtvis marknadsvärdet på bostadsrätten innan upplåtelsen förändras som gäller. Tänk som att du säljer den ursprungliga bostadsrätten och sedan köper tillbaka den utbyggda bostadsrätten.
Värderingen får du väl i vanlig ordning i första hand stå för själv inför deklarationen. Skatteverket gör väl bara en egen värdering som ett led av en ev. skattkontroll eller skönstaxering.
Jag håller med Oldboy i hans analys. Det känns dessutom som en orimlig skatt att lägga på enbart bostadsrätter. Då borde den ju läggas på fastigheter också d.v.s. en fastighet som förvärvar mer yta alt. ökar BOA eller annat bör då också räknas som en försäljning? Då skulle gemene man få betala in en fiktiv reavinstskatt varenda gång de bygger ut. Jag ser verkligen inte någon skillnad i praktiken mot att en bostadsrätt utökas.
Redigerat:
Jag ser som Oldboy en fortsättning. Utbyggda hus, är ett troligt mål, om det får gå igenom.
Blir det efter ett tag inte enbart utökad yta, kommer kanske även en omtapetsering att ge klirr till skatteverket?
Blir det efter ett tag inte enbart utökad yta, kommer kanske även en omtapetsering att ge klirr till skatteverket?
Det hela låter jättekonstigt? Och det ska alltså bara gälla bostadsrätter?
Om man ser en fortsättning på det till villor, så skulle man alltså behöva betala vinstskatt om man pungat ut en massa för renovering och sedan bygger till med några kvadratmeter? Fast man inte har några planer på att sälja?
Hur motiverar de dessa idéer?
Och vad händer den dag man faktiskt säljer?
Är det den dagen man påfördes den här märkliga skatten som räknas som inköpsdag, så att reavinstskatten redan anses betald, eller är det fortfarande på det ursprungliga inköpsvärdet det räknas, så att man blir dubbelbeskattad?
Och hur sjutton kan man betala vinstskatt på en ren kostnad?
Om man ser en fortsättning på det till villor, så skulle man alltså behöva betala vinstskatt om man pungat ut en massa för renovering och sedan bygger till med några kvadratmeter? Fast man inte har några planer på att sälja?
Hur motiverar de dessa idéer?
Och vad händer den dag man faktiskt säljer?
Är det den dagen man påfördes den här märkliga skatten som räknas som inköpsdag, så att reavinstskatten redan anses betald, eller är det fortfarande på det ursprungliga inköpsvärdet det räknas, så att man blir dubbelbeskattad?
Och hur sjutton kan man betala vinstskatt på en ren kostnad?
Jag kan hålla med om att kalla det "reavinstskatt" är fel. Men att objektet ska omvärderas och ligga till grund för ändrad beskattning är inget nytt, det lever villaägare med redan idag. Vi betalar ju fastighetsskatt (eller "fastighetsavgift" numera) som baseras på taxeringsvärdet, som i sin tur är uppdelat i värde av marken och värde av byggnaden. Bygger vi ut huset eller renoverar det, så ökar taxeringsvärdet. Köper vi till mer mark så ökar taxeringsvärdet. Och därmed fastighetsavgiften.
Så detta är väl egentligen bara ett sätt att få bostadsrättsinnehavare att betala skatt enligt liknande regler?
Så detta är väl egentligen bara ett sätt att få bostadsrättsinnehavare att betala skatt enligt liknande regler?
Skillnaden mellan villan och bostadsrätten är att du äger villan men inte bostadsrätten, du äger en andel i bostadsrättsföreningen som ger dig rätt att bo. Vid förändring av andelen (t.ex genom ökad eller minskad yta) så tycker då skatteverket att du gjort dig av med din föregående rätt och skaffat dig en ny rätt. I princip har du sålt till dig själv..
Har jag förstått rätt?
Jag kom på ett märkligt exempel när jag tänkte på vilka konsekvenser detta får.
Exempel:
En bostadsrättsförening äger ett hus med 4 våningar á 100m2 som totalt har 8 lika stora lägenheter. Varje lägenhet är alltså 50m2 och har 12,5% i andelstal. Huset har även en vind som används till förråd.
Föreningen bestämmer sig för att göra om vinden till lägenheter och sälja dessa. Huset har nu 5 våningar á 100m2 och 10 lägenheter på 50m2 vardera. Varje lägenhets andelstal utgör nu 10%
Betyder detta att de ursprungliga lägenheterna ska reavinstbeskatta för värdeökningen från det att de köpte tills dess vinden byggdes om??????
Har jag förstått rätt?
Exempel:
En bostadsrättsförening äger ett hus med 4 våningar á 100m2 som totalt har 8 lika stora lägenheter. Varje lägenhet är alltså 50m2 och har 12,5% i andelstal. Huset har även en vind som används till förråd.
Föreningen bestämmer sig för att göra om vinden till lägenheter och sälja dessa. Huset har nu 5 våningar á 100m2 och 10 lägenheter på 50m2 vardera. Varje lägenhets andelstal utgör nu 10%
Betyder detta att de ursprungliga lägenheterna ska reavinstbeskatta för värdeökningen från det att de köpte tills dess vinden byggdes om??????
Nej, så tolkar i alla fall inte jag det. Det gäller bara när befintliga lägenheter bygger ut. I fallet ovan ökar ju föreningens fastighetsskatt, men ingen enskild lägenhetsinnehavare påverkas då deras ytor är desamma. Respektive lägenhet har ju inte fått någon värdeökning.toolman77 skrev:Skillnaden mellan villan och bostadsrätten är att du äger villan men inte bostadsrätten, du äger en andel i bostadsrättsföreningen som ger dig rätt att bo. Vid förändring av andelen (t.ex genom ökad eller minskad yta) så tycker då skatteverket att du gjort dig av med din föregående rätt och skaffat dig en ny rätt. I princip har du sålt till dig själv..
Har jag förstått rätt?
Exempel:
Ett intressant scenario är ju om en lägenhet som innehar en p-plats blir av med denna p.g.a. någon omständighet. Ska man då få tillbaka pengar från Skatteverket p.g.a. det minskade marknadsvärdet?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Om du bor i Stockholmsområdet har jag svårt att se att taxeringsvärdet påverkar fastighetsavgiften på en "normal" bostad. Från Skatteverket:b8q skrev:...Men att objektet ska omvärderas och ligga till grund för ändrad beskattning är inget nytt, det lever villaägare med redan idag. Vi betalar ju fastighetsskatt (eller "fastighetsavgift" numera) som baseras på taxeringsvärdet, som i sin tur är uppdelat i värde av marken och värde av byggnaden. Bygger vi ut huset eller renoverar det, så ökar taxeringsvärdet. Köper vi till mer mark så ökar taxeringsvärdet. Och därmed fastighetsavgiften...
.
Brytpunkten går alltså ungefär vid 1000.000 kr.
Högre taxeringsvärde än så har till och med jag här i glesbygden.
PS
Lade till en nolla. En miljon skall det ju vara!
Redigerat:
Ja, men i vanliga fall har man ju ett försäljningspris att gå efter. Vad ska jag gå på om jag inte har sålt? Ska Skatteverket tvinga boatadsrättsinnehavaren att göra en mäklarvärdering? Hur ska man kunna säkerställa att denna är korrekt?cpalm skrev:
Nej, jag tycker det luktar surt om hela upplägget... Jag förstår inte varifrån Skatteverket får stöd för detta.
Du får nog göra värderingen på vilket sätt du vill. Om Skatteverket accepterar den är en annan sak, men om den inte är uppenbart orimlig är risken sannolikt minimal att de skulle ifrågasätta den.falkn skrev:
Detta handlar uppenbarligen om de situationer när andelstalen ändras och som formellt sett hanteras genom att bostadsrätten återgår till föreningen för att "dödas" och sedan görs en ny upplåtelse. Så på pappret kan man ju säga att bostadsrätten överlåtits till föreningen och sedan tillbaka i en ny form till den ursprungliga innehavaren, även om inga pengar bytt händer.
Ser man det på det sättet tycker jag Skatteverkets resonemang är rätt naturligt. Tydligen har det trixats med detta förfarande för att skaffa sig skattemässiga fördelar. Att det kanske borde finnas ett bättre förfarande för att åstadkomma detta är en annan sak.
Se t.ex.: https://www.byggahus.se/forum/jurid...ldigheter-gentemot-mig-vid-kop-av-ravind.html
Alla lägenheternas yta ändras inte men deras andelstal ändras om föreningen få större totalyta. Läggs tillräckligt mycket yta till som i mitt exempel så ändras allas andelstal rätt mycket vilket borde göra att alla lägenheter ska vinstbeskattasfalkn skrev:Nej, så tolkar i alla fall inte jag det. Det gäller bara när befintliga lägenheter bygger ut. I fallet ovan ökar ju föreningens fastighetsskatt, men ingen enskild lägenhetsinnehavare påverkas då deras ytor är desamma. Respektive lägenhet har ju inte fått någon värdeökning.
Ett intressant scenario är ju om en lägenhet som innehar en p-plats blir av med denna p.g.a. någon omständighet. Ska man då få tillbaka pengar från Skatteverket p.g.a. det minskade marknadsvärdet?