3 214 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Focus Eco Nature 40
Focus eco nature 40, 1500 liter. Tankarna värms i toppen till 80 grader utan problem men jag får aldrig över 40 i botten. Pannans överhettningsskydd löser varje gång man eldar trots nysotad panna och vatten i systemet.
Beror det på pannan så kommer nog Silversmeden snart med ett svar till dig, ett tips är att läsa hans trådar om just den pannan han har väl blivit lite av en Focus Guru kan man säga..
Men det kan lika gärna vara installationen som gör att det blir för varmt i pannan, kör du laddomaten på Maxfart?
Men det kan lika gärna vara installationen som gör att det blir för varmt i pannan, kör du laddomaten på Maxfart?
Ja här e silversmeden har hittat Facebook precis tar lite mycket tid är inte här så mycket längre men tips kolla mitt ämne om Focus Eco Nature 40 som är skrivet av mig. Min anläggning funkar numera helt perfekt när jag sköter den, i helgen var jag bortrest och ungarna och frun skötte eldningen, gick mindre bra...
Laddade tankarna i går ca 90 grader i topp och 90 grader i botten, men det är en bit innan man hittat rätt, mycket justeringar och intrimmning innan pannan presterar max, var uppe i ca 98 grader i pannan utan att några konstigheter hände.
Laddade tankarna i går ca 90 grader i topp och 90 grader i botten, men det är en bit innan man hittat rätt, mycket justeringar och intrimmning innan pannan presterar max, var uppe i ca 98 grader i pannan utan att några konstigheter hände.
Hur får du upp pannan i 98 grader? Min fläkt lägger av om det blir över 90 grader. Kan man ställa om det? Vredet till fläkttermostaten går ju bara till 90.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kan och bör inte rekommendera detta men om du gör detta ska du veta att garanti inte gäller.Rikardalbers skrev:
Det finns en ställskruv på fläktermostaten sm man kan justera, den är enligt standard inställd på 90 gr, skruva upp den. Vid 98 grader så löser överhettningsskyddet och läste om en som hade satt givare i isoleringen, så har jag också gjort. Räcker inte skruven till på fläkttermoststen kan man isolera givare med värmetålig filt, men då höjer man gradantalet vilket gör att termostaten inte stämmer exakt.
Dessa åtgärder gör att jag kan elda till ca 98 grader innan fläkten stannar, inget överhettningsskydd löser ut. Men du ska veta att det gäller att veta vad och hur man gör och vad som påverkas...
Jag har skrivit en tråd om detta kolla mina trådar, tror att den heter moddad Focus Eco Nature 40 eller nåt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden