Klarar man att flyttspackla 10m2 själv genom att blanda i hinkar, eller kommer det ta för lång så det stelnar för fort?

surris
J jacha skrev:
Klarar man att flyttspackla 10m2 själv genom att blanda i hinkar, eller kommer det ta för lång så det stelnar för fort?
Själv blir jobbigt, men har du vänner/familj till hjälp så.

surris surris skrev:
Själv blir jobbigt, men har du vänner/familj till hjälp så.
Jo men klarar man sig med en hink och en som blandar? Eller måste man ha en pump?

surris
J jacha skrev:
Jo men klarar man sig med en hink och en som blandar? Eller måste man ha en pump?
Det borde gå, beror på hur mycket ni ska lägga på och om det är fall osv. Har man aldrig gjort det innan så kan det bli lite körigt.

MrJay
Till rum som är upp till 30 m² kan man blanda till spacklet och fördela det själv, medan rum som är större än så bör spacklas med hjälp av en betongpumpbil.

* https://bolist.se/guide/flytspackling/

surris surris skrev:
Det borde gå, beror på hur mycket ni ska lägga på och om det är fall osv. Har man aldrig gjort det innan så kan det bli lite körigt.
Ska vara i en hall utan fall.

• Gilla
surris
  • Laddar…
J jacha skrev:
Generellt sett klarar du 10m2 lätt själv. Sen styrs det ju lite av hur tjock du tänkt flyta? Ju tjockare desto fler hinkar och blanda, och risken att det börjar torka på sina ställen.
Personligen tycker jag det är lättare med 2-3 murarhinkar i taget. Blir mycket spring med en hink.

Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Generellt sett klarar du 10m2 lätt själv. Sen styrs det ju lite av hur tjock du tänkt flyta? Ju tjockare desto fler hinkar och blanda, och risken att det börjar torka på sina ställen.
Personligen tycker jag det är lättare med 2-3 murarhinkar i taget. Blir mycket spring med en hink.
Är 25mm som ska flytas ska bara flyta in golvvärmeslingar i hall ovanpå eps-betong.

Gör det något om det börjar stelna medans man håller på?

J jacha skrev:
Är 25mm som ska flytas ska bara flyta in golvvärmeslingar i hall ovanpå eps-betong.

Gör det något om det börjar stelna medans man håller på?
Det hinner inte stelna värst mycket på 10m2. Ha allt väl förberett. Bra visp och tråg, enkelt att måtta vatten. Bred tandspackel. Jag brukar ha den på skaft för att nå bra. Kolla att värmekabel är bra fixerad så den inte flyter upp någonstans.

När vi byggde till huset flytspacklade vi vårt badrum på ca 13kvm. Sambon blandade och jag hällde ut och jämnade av. Vi hade två hinkar för spackel, hon blandade i en och jag hällde ut i den andra. Sen hade vi förberett med en hink där vi hade måttat upp så att det gick lätt att mäta upp rätt mängd vatten. Har för mig att vi gjorde allt på ca två timmar. När allt var flytspacklat var det lagom att skrapa till de lokala fallen kring golvbrunnarna.

Oavsett om du ska flyta fall eller inte rekommenderar jag nivåpinnar som sätts rätt så tätt, jag satte mina med 0.5m avstånd så att det alltid fanns en i närheten av min 500mm breda tandspackel.

Har man gjort det förr klarar man det säkert själv men jag tyckte det var skönt att vara två :)

För att underlätta kan man:
* Använd en stor tunna, 100l
* Använda en tippbar tunna, ledad, och med handtag.
* Använda piggroller för bättre utjämning
* Spikskor f att kunna gå i spacklet utan att störa det.
* spackel med extra flytförmåga (ofta dyrare)
* Dela upp det i flera sektioner, tex 2 för,10m2 (jag har gjort 40 m2 själv på det viset, nackdelen är att det blir väldigt mkt mätande, rengöring och städning).
* Använda spackel med längre "öppentid"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.