Tror inte ni har för fuktigt.

Hur ser planlösningen ut?
1½- eller 2-planshus, med/utan källare?

I hus med självdrag så blir ventilationen på övervåningen oftast frånluft fastän många egentligen ska vara tilluft.

Luftfuktigheten inomhus bör ligga på cirka 30–60%, vintertid kan luftfuktigheten gå ner så lågt som 15%.

Vi har FTX, har nu senaste veckan haft 40-50% i bostaden, 75-90% i garaget (beroende på hur blöt/snöig bilen är när den körs in).
Vi har gamla tvåglasfönster i kstörre delen av ällaren, å typ alla har kondens på insidan ganska ofta vintertid.

Demmpa Demmpa skrev:
Tror inte ni har för fuktigt.

Hur ser planlösningen ut?
1½- eller 2-planshus, med/utan källare?

I hus med självdrag så blir ventilationen på övervåningen oftast frånluft fastän många egentligen ska vara tilluft.

Luftfuktigheten inomhus bör ligga på cirka 30–60%, vintertid kan luftfuktigheten gå ner så lågt som 15%.

Vi har FTX, har nu senaste veckan haft 40-50% i bostaden, 75-90% i garaget (beroende på hur blöt/snöig bilen är när den körs in).
Vi har gamla tvåglasfönster i kstörre delen av ällaren, å typ alla har kondens på insidan ganska ofta vintertid.
Sutteräng med två plan och källare. Sutterängvåningen står uppe på mark förutom en långsida så den ligger liksom i marknivå.

Besiktning ska ovanligt torr källardel och det luktar friskt i källaren samt ingen organiskt material för nere, bara stengolv och putsväggar.

Källaren har bara tvättstuga och trappa samt ett extra rum plus förråd.

Update, nu har min "rörelse-PAX" varit igång hela dagen på fullt blås. Kom just hem med en woods avfuktare (behövde ändå köpa en till tvättstugan i källaren). Den säger 39% när jag sätter den i sovrummet, så ni hade rätt i att själva luftfuktigheten är OK.

Sen är det klart, den kan ju sjunkit mycket när PAXen legat på fullt blås hela dagen? Hur som helst är det ingen kondens på rutorna nu, men nu är det å andra sidan kväll etc - mer intressant blir väl kanske att se hur det ser ut efter en natt, dvs imorgon bitti?

Men givet denna nya information lutar det ju kanske åt att den åtgärd jag borde göra är att byta ut min PAX passad i badrummet mot en sån där som går på lågvarv fast alltid går, för att skapa frånluft - tänker jag rätt?

Vol

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
V Volatyle skrev:
Update, nu har min "rörelse-PAX" varit igång hela dagen på fullt blås. Kom just hem med en woods avfuktare (behövde ändå köpa en till tvättstugan i källaren). Den säger 39% när jag sätter den i sovrummet, så ni hade rätt i att själva luftfuktigheten är OK.

Sen är det klart, den kan ju sjunkit mycket när PAXen legat på fullt blås hela dagen? Hur som helst är det ingen kondens på rutorna nu, men nu är det å andra sidan kväll etc - mer intressant blir väl kanske att se hur det ser ut efter en natt, dvs imorgon bitti?

Men givet denna nya information lutar det ju kanske åt att den åtgärd jag borde göra är att byta ut min PAX passad i badrummet mot en sån där som går på lågvarv fast alltid går, för att skapa frånluft - tänker jag rätt?

Vol
Hur svåra är dessa att byta själv om man inte jobbar med sånt här? Är hyfsat händig och brukar kunna göra det mesta men osäker på om detta är ett arbete man vågar ge sig på själv?

Finns kanske andra märken än PAX också, så måste väl inte vara just det - om ni har rekommendationer så säg gärna :)

Vol

Jag var nog för snabb för att dra slutsatser. Nu är kondensen tillbaka igen när vi vart hemma en stund. Trots att PAX'en står på fullt blås. Jag känner rätt bra drag i ventilen också så det kan omöjligt vara för lite luftflöde i huset nu.

Så om man kan utesluta frånluft samt att luftfuktigheten till synes är låg i huset i stort. Vad kan det då bero på att det bildas såpass mkt kondens?

Felaktigt installerad rutor? Någon problematik med fönstrena i sig?

Vol

V Volatyle skrev:
Jag var nog för snabb för att dra slutsatser. Nu är kondensen tillbaka igen när vi vart hemma en stund. Trots att PAX'en står på fullt blås. Jag känner rätt bra drag i ventilen också så det kan omöjligt vara för lite luftflöde i huset nu.

Så om man kan utesluta frånluft samt att luftfuktigheten till synes är låg i huset i stort. Vad kan det då bero på att det bildas såpass mkt kondens?

Felaktigt installerad rutor? Någon problematik med fönstrena i sig?

Vol
Frånluft ska gå via murstocken i gamla självdragshus. Finns det en kamin eller annan eldstad i huset? Börja elda regelbundet i den så ska du se att du får bättre ventilation och mindre kondens.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
E Einh skrev:
Frånluft ska gå via murstocken i gamla självdragshus. Finns det en kamin eller annan eldstad i huset? Börja elda regelbundet i den så ska du se att du får bättre ventilation och mindre kondens.
Det gör det, man har dock satt in en "modern" contura-kamin och kopplat in i murstocken.
Jag eldar i stort sett varje dag...

Vol

V Volatyle skrev:
Det gör det, man har dock satt in en "modern" contura-kamin och kopplat in i murstocken.
Jag eldar i stort sett varje dag...

Vol
Märkligt. Har man kopplat in extern tilluft till kaminen? Alltså att tilluften till kaminen tas utifrån?

Dessutom, om PAX'en står på max temporärt uppställd borde det väl ändå innebära ett utbyte av luft sker "överdrivet" mkt just nu? Att jag har låg luftfuktighet i sovrummet borde väl också betyda att ventilationen fungerar rätt bra?

Vol

V Volatyle skrev:
Dessutom, om PAX'en står på max temporärt uppställd borde det väl ändå innebära ett utbyte av luft sker "överdrivet" mkt just nu? Att jag har låg luftfuktighet i sovrummet borde väl också betyda att ventilationen fungerar rätt bra?

Vol
En kamin som det eldas i och som tar luften från rummet den står i omsätter redan stora mängder luft. Det känns tveksamt att du dessutom skulle behöva en PAX-fläkt som går hela tiden.

Hur ser skorstenen ut? Hur många kanaler har du? Går det imkanaler till alla rum? Hur ser planlösningen ut? Var står kaminen?

E Einh skrev:
En kamin som det eldas i och som tar luften från rummet den står i omsätter redan stora mängder luft. Det känns tveksamt att du dessutom skulle behöva en PAX-fläkt som går hela tiden.

Hur ser skorstenen ut? Hur många kanaler har du? Går det imkanaler till alla rum? Hur ser planlösningen ut? Var står kaminen?
Det enda jag kan svara på här är att den står på första våning, ganska centralt i huset. Ja som sagt, eftersom både fläkt stått på en hel dag och jag eldar börjar jag fundera på om det har med ventilation att göra. Flödet av luft känns ju redan rätt stort... Så om luftflödet är bra, och den relativa luftfuktigheten är låg, och jag trots detta från kondens på flera olika rutor i huset (på insidan) vad kan det dår vara? 🤔

E Einh skrev:
Går det imkanaler till alla rum?
Det hoppas jag verkligen inte att det gör.
Inte ens frånluftskanaler ska gå till alla rum.

Imkanal är speciell frånluftskanal från köket för att ta hand om vattenånga, os mm från matlagningen.

Frånluft ska tas från kök, tvättstuga, förråd, klädkammare, badrum, WC, etc med "dålig" luft.

Tilluft ska komma in i sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor, och andra vistelserum.

V Volatyle skrev:
Så om luftflödet är bra, och den relativa luftfuktigheten är låg, och jag trots detta från kondens på flera olika rutor i huset (på insidan) vad kan det dår vara?
Vad har ni för uppvärmning förutom kaminen?
Radiatorer som är igång under fönsterna eller golvvärme?

Demmpa Demmpa skrev:
Det hoppas jag verkligen inte att det gör.
Inte ens frånluftskanaler ska gå till alla rum.

Imkanal är speciell frånluftskanal från köket för att ta hand om vattenånga, os mm från matlagningen.

Frånluft ska tas från kök, tvättstuga, förråd, klädkammare, badrum, WC, etc med "dålig" luft.

Tilluft ska komma in i sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor, och andra vistelserum.
Ventilation i ett självdragshus ska ske via kanalerna i murstocken. Eldar man inte i den alls så blir den en köldbrygga. Detta leder till försämrad ventilation som kan orsaka allehanda ventilationdrelaterade problem, ex. mögeltillväxt på vinden.

Det är därför vi i svensk byggtradition har placerat murstocken i mitten av huset, så att alla rum kan få tillgång till den. Tidigare stod kaminer/eldstäder i varje rum. De gav både värme och ventilation. Man hade alltså frånluft via murstocken och tilluft via fönstren och andra otätheter.

Inte så energieffektivt men ändå ett enkelt system som funkade oavsett om det fanns ström eller ej.

När man bygger nya hus idag har man andra byggnormer precis som du säger.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad har ni för uppvärmning förutom kaminen?
Radiatorer som är igång under fönsterna eller golvvärme?
Fjärrvärme, vattenburet system. Golvvärme i kök/matsal och sen vattenradiatorer runt om i huset under varje fönster. I sovrummet har jag radiatorerna avstängda för jag vill ha svalt sovrum...

Inatt provade jag att stänga ventilerna helt och upplevde då iaf mindre kondens - även om det inte var helt borta. Får hem fuktmätaren i veckan och ska se om jag kan bevaka fuktnivån. Vad bör den ligga på så här års inomhus? Tänker att den bör vara rätt låg nu med minusgrader ute..

Vol

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.