useless useless skrev:
Jag undrar också över nybyggnadskraven. Det är inte det första huset i programmet som inte lever upp till kraven trots att de som bor där erkänner i TV att dom ska bo permanent i husen. Vad är det som gör att inte kraven behöver vara uppfyllda?
Huset är nog redan klassat som ett kulturhus och då är det ett annat regelverk.
Det nämndes ju att man kontrollerat färgen på huset och att man ändrat kulör.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Kan det verkligen klassas som kulturminne om man flyttar det 100 mil?
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan det verkligen klassas som kulturminne om man flyttar det 100 mil?
Vet ej men man hade ju varit så noggranna att man kollat vad ursprungsfärgen var och det var ju via någon k-märkare från Blekinge.

Huset borde uppfylla alla krav för att vara värt att K-märka eller Q-märka
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturmärkning_i_Sverige

Jag vet inte hur och det kan ju enbart även vara att man sätter ett "underhållskrav".
 
Ja, jag säger inte emot. Jag funderar bara på hur argumentationen hos kommunen ser ut. Om husen i Petersviksområdet i Sundsvall varit så unika att de skulle kunna Q-märkas så hade man väl gjort det på plats i sin ursprungliga unika miljö och inte bestämt att husen ska rivas?
Att flytta en träpatronvilla till Blekinge gör ju visserligen inte att själva husets kulturhistoriska värden minskar, men en stor del av värdet ligger i den miljö där huset står.
 
Redigerat:
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Det var ju en "Husdrömm" men de måste ha otroligt dåligt med projekt om de måste sända ett sånt här avsnitt.
Huset var ju fint med mycket potential men kommer ju kräva ENORMA mängder jobb. Det är inget jag såg några tecken på att varken hon eller stackars son vara sugna på att göra.
Producenten skulle hakat av filmning redan tredje gången det hade hänt inget när de besökte och hittat ett annat projekt att avsluta o sända.
 
  • Gilla
Frankietoy och 2 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Det var ju en "Husdrömm" men de måste ha otroligt dåligt med projekt om de måste sända ett sånt här avsnitt.
Huset var ju fint med mycket potential men kommer ju kräva ENORMA mängder jobb. Det är inget jag såg några tecken på att varken hon eller stackars son vara sugna på att göra.
Producenten skulle hakat av filmning redan tredje gången det hade hänt inget när de besökte och hittat ett annat projekt att avsluta o sända.
Jo men det är ju inga problem om man har pengar och anlitar hantverkare.
Vad man såg på tomten så kostar nog stenröset en förmögenhet att bli av med.

Sen var det nog meningen att de hunnit längre men husägaren kanske inte haft tid att få tag på kunniga hantverkare?
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Jag slogs av hur ostrukturerat dom jobbade med fasaden. Mycket smartare att ta en sida/bit i taget, skrapa och måla klart innan man går vidare och börjar skrapa nästa del. Jag har gjort samma "resa" med total nedskrapning av 150 års lager av färg, och även om mitt hus inte alls har lika mycket snickarglädje så är det många, många timmar (jag har inte räknat!) nedlagda under flera år på detta projekt. Då är det otroligt tillfredsställande att se att delar av fasaden faktiskt blir klara - även när det är enormt mycket kvar att göra.

https://www.byggahus.se/forum/threads/brud-i-ny-skrud.280378/
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Linnea86 och 20 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Det var ju en "Husdrömm" men de måste ha otroligt dåligt med projekt om de måste sända ett sånt här avsnitt.
Huset var ju fint med mycket potential men kommer ju kräva ENORMA mängder jobb. Det är inget jag såg några tecken på att varken hon eller stackars son vara sugna på att göra.
Producenten skulle hakat av filmning redan tredje gången det hade hänt inget när de besökte och hittat ett annat projekt att avsluta o sända.
Du får väl vara med igen, för en uppföljning av hur det blev.
 
Väldigt fint hus och häftigt projekt, däremot väldigt tråkigt avsnitt då det egentligen inte innehöll något om varken själva flytten eller renoveringen.
Hade de dåligt med projekt den här säsongen? Varken detta eller "Naturhus i Lerum" var ju färdiga nog att sändas egentligen.
 
  • Gilla
April Skies och 2 till
  • Laddar…
Väldigt många gnällpellar på forumet idag. Är det sommartiden som fått folk att vakna på fel sida? :p

Jag tycker att detta var det häftigaste avsnittet hittills, stack verkligen ut. Nej, huset är varken nytt eller praktiskt och precis som alla andra hus kommer det aldrig någonsin att bli färdigt. Så kul att se någon leva ut sina drömmar om att förena sitt drömhus med sitt drömställe och alla vedermödor på vägen. Lycka till Jette!
 
  • Gilla
Tom_N och 3 till
  • Laddar…
J JOres skrev:
Väldigt många gnällpellar på forumet idag. Är det sommartiden som fått folk att vakna på fel sida? :p

Jag tycker att detta var det häftigaste avsnittet hittills, stack verkligen ut. Nej, huset är varken nytt eller praktiskt och precis som alla andra hus kommer det aldrig någonsin att bli färdigt. Så kul att se någon leva ut sina drömmar om att förena sitt drömhus med sitt drömställe och alla vedermödor på vägen. Lycka till Jette!
Nu är ju det här ett diskussionsforum, så ett visst mått av "diskussion" och varierande åsikter får man nog räkna med. Personligen älskar jag gamla hus och uppskattar människor som tar sig an dem, men förbehåller mig rätten att komma med glada tillrop och konstruktiva förslag :giggle:
 
Immobil Immobil skrev:
Lill-Erik (han med skägget) borde blivit engagerad i ett tidigare skede. Det är en handlingarnas man som får saker och ting gjorda!
Exakt. Och jag kan nog garantera att han hade kunnat hitta lite folk som kunde skrapat väggarna åt henne också. Eller kanske Hasse vet var man ska få tag i dem. Speciellt nu när det inte är skördesäsong.

Vore förstås häftigt om hon någon gång blir klar. Men Cafét tror jag tyvärr går i konkurs efter en sommar om det inte ska drivas som hobbyprojekt.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
J JOres skrev:
Väldigt många gnällpellar på forumet idag. Är det sommartiden som fått folk att vakna på fel sida? :p

Jag tycker att detta var det häftigaste avsnittet hittills, stack verkligen ut. Nej, huset är varken nytt eller praktiskt och precis som alla andra hus kommer det aldrig någonsin att bli färdigt. Så kul att se någon leva ut sina drömmar om att förena sitt drömhus med sitt drömställe och alla vedermödor på vägen. Lycka till Jette!
Jag tror att jag och många andra inte har något emot huset eller projektet, tvärtom det är superfint.
Däremot var avsnittet väldigt tråkigt eftersom man inte fick se särskilt mycket av varken flytten eller renoveringen, och att huset inte var i närheten av klart i slutet.
 
  • Gilla
Smygnorden och 2 till
  • Laddar…
Tror hon har extrema krav på flyttarna att grunden ska vara som innan, hon tog med sig stenarna tom. Att de använt lerkablock i mitten som inte syns är nog inte okej för damen... bara kraven på målaren "de ska känna det är något speciellt å vad roligt"...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med er som tycker programmet denna vecka var lite innehållslöst. Man kunde gjort mycket mer om hur man flyttar hus, vilka förutsättningar och jobb som måste göras innan o efter etc. Ett problem jag ser framför mig är bygglovshandläggningstiden. Det kan ta evigheter att få bygglov och har man då ett hus som är rivningshotat är det ofta i närtid det ska rivas.
Gert sa att "hus är inte gjorda för flyttar" men förr i tiden tog man ofta ner torp etc o flyttade pinne för pinne och moderna modulhus borde också vara enkla att flytta. Wingårdh har ofta talat sig varm för hushållning och jag skulle kunna tänka mig att det finns mängder av hus som står på "fel" ställen och där det kunde vara både ekonomiskt o miljömässigt att flytta dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.