31 925 läst ·
101 svar
32k läst
101 svar
Flyttar rivningshotat 1880-talshus - Husdrömmar
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Blir garanterat aldrig färdigt, det blir inga gamla hus. Mitt va färdigt för ca 100 år sedan och de senaste 30 åren har jag "bara" justerat lite och underhållit en väldigt stor del av ledigt tid men kommer inte ikappR Rikard_Sa skrev:
Det blir ju ändå väldigt billigt för ett så fint, stilfullt och stort hus.
Huset har potential och förstår varför man blir kär i ett sådant hus, med många fina detaljer. Verandorna var ju mäktiga.
"I programmet gör de en avstickare till Kiruna, där halva staden ska flyttas"
Det är ju långt ifrån samma sak. I Kiruna bygger man ett nytt centrum och river det gamla. Bara några enstaka hus kommer att flyttas.
Varför åkte dom inte till Malmberget där 100 hus har flyttats?
Det är ju långt ifrån samma sak. I Kiruna bygger man ett nytt centrum och river det gamla. Bara några enstaka hus kommer att flyttas.
Varför åkte dom inte till Malmberget där 100 hus har flyttats?
Oh så många negativa forumister! Jättespännande med en person som ser livet så mycket annorlunda och som inte deppar över motgångar. Nu har mor/son värme i sina egna rum. Huset kommer troligtvis inte värmas upp i alla rum - men det gjorde man ju inte heller förr i tiden. Jag kommer väl ihåg familjebesök i barndomen på större gårdar där tex de stora salarna bara värmdes upp när det var fest. Då eldas det i kaminerna. Huset är ju ursprungligen ett sommarhus och det blir lättare på Listerlandet.
Huset blir nog klart en dag.
Jag är nyfiken på tillgänglighetskraven - gäller dessa inte om man flyttar huset intakt? Jag tror att det där kan bli problem med ett framtida kaffe.
Huset blir nog klart en dag.
Jag är nyfiken på tillgänglighetskraven - gäller dessa inte om man flyttar huset intakt? Jag tror att det där kan bli problem med ett framtida kaffe.
Jag undrar också över nybyggnadskraven. Det är inte det första huset i programmet som inte lever upp till kraven trots att de som bor där erkänner i TV att dom ska bo permanent i husen. Vad är det som gör att inte kraven behöver vara uppfyllda?
Nej, gamla hus kräver ständigt underhåll, ja dom behöver inte vara så gamla, skall man köpa ett sånt här hus, måste man vara snickare el liknande själv eller driven hobbysnickare. Eller en fet bankbok..G OMathson skrev:
Det är alltid lurigt när man blandar in känslor för ett hus. Då försvinner förnuftet och pengarna i sista änden. Har sett många Grand Design från England, där man går i spinn för gamla ruiner. Men ibland slutar det lyckligt .
det syntes tydligt att det var innanfönster på övervåningen och det är ju fullt möjligt att tillverka innerbågar även till bottenvåningen - det förbättrar isoleringen rejält och innerbågarna kan plockas bort sommartid. Jag är nog mer oroad över husets övriga (brist) på isolering eftersom det var byggt som sommarhus.TRJBerg skrev: