G
R Rikard_Sa skrev:
Jag klagar inte på huset och känns inte som övriga heller för det utan att programmet i säg hade mer att önska. Jag gillade också huset mycket, men ville ha ett färdigt hus vid programmets avslut.
Blir garanterat aldrig färdigt, det blir inga gamla hus. Mitt va färdigt för ca 100 år sedan och de senaste 30 åren har jag "bara" justerat lite och underhållit en väldigt stor del av ledigt tid men kommer inte ikapp;)
 
  • Gilla
Erik JL och 6 till
  • Laddar…
Det blir ju ändå väldigt billigt för ett så fint, stilfullt och stort hus.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det blir ju ändå väldigt billigt för ett så fint, stilfullt och stort hus.
Fast... det är oisolerat och med 1-glas fönster. STORA uppvärmningsproblem.
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Husflyttaren var ju som en karikatyr av en norrbottning, som en karaktär ur en Roy Andersson-film.

Trist med ytterligare ett oj-det-blev-visst-inte-klart-avsnitt.
 
  • Gilla
TechChad och 5 till
  • Laddar…
Huset har potential och förstår varför man blir kär i ett sådant hus, med många fina detaljer. Verandorna var ju mäktiga.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Lill-Erik (han med skägget) borde blivit engagerad i ett tidigare skede. Det är en handlingarnas man som får saker och ting gjorda!
 
  • Gilla
Chubba och 3 till
  • Laddar…
"I programmet gör de en avstickare till Kiruna, där halva staden ska flyttas"

Det är ju långt ifrån samma sak. I Kiruna bygger man ett nytt centrum och river det gamla. Bara några enstaka hus kommer att flyttas.
Varför åkte dom inte till Malmberget där 100 hus har flyttats?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Oh så många negativa forumister! Jättespännande med en person som ser livet så mycket annorlunda och som inte deppar över motgångar. Nu har mor/son värme i sina egna rum. Huset kommer troligtvis inte värmas upp i alla rum - men det gjorde man ju inte heller förr i tiden. Jag kommer väl ihåg familjebesök i barndomen på större gårdar där tex de stora salarna bara värmdes upp när det var fest. Då eldas det i kaminerna. Huset är ju ursprungligen ett sommarhus och det blir lättare på Listerlandet.

Huset blir nog klart en dag.

Jag är nyfiken på tillgänglighetskraven - gäller dessa inte om man flyttar huset intakt? Jag tror att det där kan bli problem med ett framtida kaffe.
 
  • Gilla
  • Haha
Erik JL och 14 till
  • Laddar…
N
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast... det är oisolerat och med 1-glas fönster. STORA uppvärmningsproblem.
Englasfönstet endast i verandorna. I övrigt löstagbara innerrutor som sig bör på ett hus från denna epok. Dessa ger mycket god isolering.
 
  • Gilla
  • Haha
Linnea86 och 6 till
  • Laddar…
Husflyttaren Magnus... jag kände igen Marvin från Liftarens guide till galaxen...

Det är väl nybyggnadskrav som gäller för flyttat hus? Men om det är ett fritidshus kanske de kan komma undan lite regler.
 
  • Haha
craftsboy
  • Laddar…
Jag undrar också över nybyggnadskraven. Det är inte det första huset i programmet som inte lever upp till kraven trots att de som bor där erkänner i TV att dom ska bo permanent i husen. Vad är det som gör att inte kraven behöver vara uppfyllda?
 
  • Gilla
ch0klad och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Blir garanterat aldrig färdigt, det blir inga gamla hus. Mitt va färdigt för ca 100 år sedan och de senaste 30 åren har jag "bara" justerat lite och underhållit en väldigt stor del av ledigt tid men kommer inte ikapp;)
Nej, gamla hus kräver ständigt underhåll, ja dom behöver inte vara så gamla, skall man köpa ett sånt här hus, måste man vara snickare el liknande själv eller driven hobbysnickare. Eller en fet bankbok..
Det är alltid lurigt när man blandar in känslor för ett hus. Då försvinner förnuftet och pengarna i sista änden. Har sett många Grand Design från England, där man går i spinn för gamla ruiner. Men ibland slutar det lyckligt .
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast... det är oisolerat och med 1-glas fönster. STORA uppvärmningsproblem.
det syntes tydligt att det var innanfönster på övervåningen och det är ju fullt möjligt att tillverka innerbågar även till bottenvåningen - det förbättrar isoleringen rejält och innerbågarna kan plockas bort sommartid. Jag är nog mer oroad över husets övriga (brist) på isolering eftersom det var byggt som sommarhus.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Husflyttaren Magnus... jag kände igen Marvin från Liftarens guide till galaxen...
Och Gert med hatten i hästvagnen... Det var ju Winston Churchill! :rofl:
 
  • Gilla
Tom_N
  • Laddar…
S Sixten76 skrev:
Och Gert med hatten i hästvagnen... Det var ju Winston Churchill! :rofl:
och även Gandalf var ju med på ett hörn :D
 
  • Gilla
  • Haha
craftsboy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.