Hej,

Vi är flera grannar som är oense med en granne var deras fastighetsgräns går, inte för att det spelar oss någon egentlig roll, det är markägaren som bråkar och tjafsar.

Nu har grannen som bråkar anlitat en ganska känd Lantmätarkonsult som även Lantmäteriet rekommenderat dem att göra. Konsulten har ett förflutet på Lantmäteriet och bedriver egen verksamhet sen många år tillbaka och gör bl.a många uppdrag åt Trafikverket, WSP etc.
Han är säkert jätteduktig på många sätt.

Nu har det visat sig att konsulten tillsammans med bråkande granne grävt upp ett gränsrör i en grusväg som går på vår mark, markröret är ingen gränsmarkering till bråkande granne utan är mellan oss och en annan granne. Att de grävde upp markröret beror på att bråkande granne för många år sen tog bort en gammal råsten och nu vet man inte var den gränsen går exakt. De skulle använda markröret som referens för att mäta fram var gränsen gick vid den bortplockade råstenen.

Det anmärkningsvärda är att bråkande granne har fotodokumenterat när markröret först grävs upp av konsulten och dem själva, markröret lutade väldigt mycket enligt bilderna. Därefter står de på bilderna med en slägga och slår tillbaka markröret igen på ny plats strax intill den gamla. man kan inte med säkerhet säga att det är samma rör, på bilderna när röret grävs upp ser det böjt ut, när de slår ner det med slägga igen ser det rakt ut. Men som sagt, det går inte att avgöra om det är samma rör.
Därefter mäter de ut punkter och gräver över röret i grusvägen igen.
Vägen där gränsröret finns är idag en vägförening där sträckan går över vår mark.

Fotona de tog är skickade av bråkande grannar till Lantmäteriet som något sort bevis som ingen förstår. Det är av Lantmäteriet vi fick alla bilder. Man kan säga att bråkande grannar tillsammans med Lantmäterikonsulten är tagna med fingrarna rätt ner i syltburken med bevis som de själva ordnat.
Lantmäteriet har nog inte synat alla foton, de var ganska många och har därför med stor sannolikhet inte upptäckt att de grävde upp och slog tillbaka gränsröret igen.

När jag skickade bilderna till konsulten och ifrågasatte vad han gjort och påtalade att det är olagligt att flytta en gränsmarkering och sedan slå tillbaka den igen, fick jag till svar att det är så han brukar göra och att det är okej med Lantmäteriet att han gör så. När jag frågade Lantmäteriet utan att avslöja konsultens namn fick jag till svar att så får man absolut inte göra, det är bara personal från Lantmäteriet som får hantera en gränsmarkering.
Nu när röret är flyttat mellan vår och en annan grannes tomt gäller inte gränsmarkeringen som laglig gränsmarkering längre enligt Lantmäteriet, den måste mätas in igen av Lantmäteriet och ingen annan för att det ska gälla.

Jag tror inte att konsulten var medveten om att de tog foton och att fotona därefter skickades till Lantmäteriet, det blev en obehaglig överraskning när jag kontaktade honom. Som grädde på moset är hela dokumentationen offentlig handling och tillgänglig för alla.

Ska man polisanmäla sånt här eller vad gör man?

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om du uppmärksammar Lantmäteriet på detta, kommer inte de att vidta någon åtgärd?

Det tråkiga är väl bara att om alla vill veta sina gränser så återstår ju bara att alla betalar för en förrrättning. Det blir ju en avgift alla får dela på oavsett hur oense ni är.

Hemmakatten
Lantmäteriet tar hänsyn till och fördelar avgiften efter den nytta varje fastighet får av förrättningen. En granne som medvetet grävt upp, med eller utan hjälp, och eventuellt flyttat en gränspinne lär få en procentuellt högre avgift än den du får.

Intressant att de har dokumenterat sin egna olagliga handling och gjort bevisen till allmän handling i tryggt förvar! Om det är en gränsmarkering skulle jag ta kontakt med berörda och förklara att det nu behöver fås en juridiskt giltig gränsmarkering och att kostnaderna för denna får de stå för. Krävs det en förrättning kan det inte beslutas att förrättningskostnaderna ska betalas av någon annan än sakägare - då får man lösa det med ett avtal (inte fullgott men). Kanske behövs polisanmälan för att kunna få skadestånd. Har konsulten någon försäkring som täcker det kan det hjälpa. Inte helt lätt att lösa men den här konsulten behöver sluta med att pilla på gränsmärken.

Och hur mycket är röret flyttat? jag tycker att någon cm inte är nått att bråka om. I alla fall om man inte av någon anledning vill bråka och "trycka till" den som flyttat på röret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.