Hej,
Har ett litet hus från 1939 på 70m2 plus lika stor inredd källare. I källaren har jag en luft/luft pump som värmer upp (se bild). Den satt där när vi köpte huset. Den fungerar ganska bra och värmer även övervåningen ganska bra.
Men det är svårt att få in mycket värme till det större sovrummet då varmluften måste gå ganska långt och antagligen sugs upp till övervåningen via trappen innan den kan gå in till det sovrummet. Det varierar runt 7 grader mellan rummet/hallen där pumpen sitter och det sovrummet.

Jag vet att jag kan sätta in en värmeflyttare men undrar om en vanlig ventil skulle hjälpa? I så fall var ska den placeras för bästa resultat. Hur kan man göra det på ett snyggt sätt?

Någon som har erfarenhet av liknande? Hjälp och tips mottages tacksamt.

• plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg: Ska man sätta två ventiler en högt upp för varmluft och en vid golvet för den svalare luften, elle räcker det med den högt?

Kommer nog tyvärr inte att hjälpa så mycket med en eller två ventiler. Luften tar alltid lättaste vägen. Hjälper det inte med öppen dörr så måste du nog ha en fläkt för att kunna få in någon värme till sovrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.