Hej
Vi har behov av en dusch till, och funderar på att klämma in den på gästtoaletten. Om vi flyttar väggen mot hallen så får vi ca 150 cm för både duschhörna och vägghängd toalett.
Är det någon som har erfarenhet av liknande lösning, och kan säga bu eller bä?
Om man bygger in en cistern för toaletten på ca 60 cm, räcker det? Bör man tänka fuktspärr både bakom cisternen och ut mot rummet?
Vi har imkanal som går ihop med badrummets kanal på övervåningen, där det sitter en paxfläkt. Vad för slags utsugsfläkt kan man sätta i det nya badrummet för att det ska funka? Ytterligare en paxfläkt funkar väl inte?
Några funderingar på vägen mot en idé.
Mvh
Martin
Vi har behov av en dusch till, och funderar på att klämma in den på gästtoaletten. Om vi flyttar väggen mot hallen så får vi ca 150 cm för både duschhörna och vägghängd toalett.
Är det någon som har erfarenhet av liknande lösning, och kan säga bu eller bä?
Om man bygger in en cistern för toaletten på ca 60 cm, räcker det? Bör man tänka fuktspärr både bakom cisternen och ut mot rummet?
Vi har imkanal som går ihop med badrummets kanal på övervåningen, där det sitter en paxfläkt. Vad för slags utsugsfläkt kan man sätta i det nya badrummet för att det ska funka? Ytterligare en paxfläkt funkar väl inte?
Några funderingar på vägen mot en idé.
Mvh
Martin
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Med duschdörr eller -draperi går det att ha 20-25 cm till vänster om toaletten, 35-40 cm bred toalett och sen 5 cm till duschdörren/draperiet, vilket ger en dusch på ung. 85 cm bredd. Sen ska du ha dit handfatet någonstans också. Om det är svårt att få dit handfatet så kolla på Stockholmsdusch.
Man sätter först tätskiktsfolie i hela badrummet och sen sätter man dit cisternen så att den hamnar innanför tätskiktet så att det inte gör något om den börjar läcka. Det är bra beskrivet i branschreglerna (BKR, GVK, MVK beroende på typ av ytskikt, samt Säker vatten). För att bygga lådan kring cisternen använder man material som tål fukt och som inte behöver någon fuktspärr.
Jag hängde inte med på hur ventilationen fungerade idag.
Man sätter först tätskiktsfolie i hela badrummet och sen sätter man dit cisternen så att den hamnar innanför tätskiktet så att det inte gör något om den börjar läcka. Det är bra beskrivet i branschreglerna (BKR, GVK, MVK beroende på typ av ytskikt, samt Säker vatten). För att bygga lådan kring cisternen använder man material som tål fukt och som inte behöver någon fuktspärr.
Jag hängde inte med på hur ventilationen fungerade idag.
Tack Birgit
Det blir svårt att få en glasväggar till duschen då..? Jag hittade en på 90x90, men det blir ju inte mycket plats kvar för toaletten förstås.
Om man kaklar utanpå lådan för cisternen och det kommer vatten på, så blir det kanske fuktigt på insidan av lådan? Hur är det med kondens på cisternen?
I badrummet på övervåningen har vi en paxfläkt som suger ut luft upp på taket. Från gästtoaletten är det självdrag i samma kanal. Vad jag förstår kan man inte ha två paxfläktar i samma kanal. Det lär finnas en annan variant, men jag har glömt vad den heter.
Tack för svar!BirgitS skrev:
Med duschdörr eller -draperi går det att ha 20-25 cm till vänster om toaletten, 35-40 cm bred toalett och sen 5 cm till duschdörren/draperiet, vilket ger en dusch på ung. 85 cm bredd. Sen ska du ha dit handfatet någonstans också. Om det är svårt att få dit handfatet så kolla på Stockholmsdusch.
Man sätter först tätskiktsfolie i hela badrummet och sen sätter man dit cisternen så att den hamnar innanför tätskiktet så att det inte gör något om den börjar läcka. Det är bra beskrivet i branschreglerna (BKR, GVK, MVK beroende på typ av ytskikt, samt Säker vatten). För att bygga lådan kring cisternen använder man material som tål fukt och som inte behöver någon fuktspärr.
Jag hängde inte med på hur ventilationen fungerade idag.
Det blir svårt att få en glasväggar till duschen då..? Jag hittade en på 90x90, men det blir ju inte mycket plats kvar för toaletten förstås.
Om man kaklar utanpå lådan för cisternen och det kommer vatten på, så blir det kanske fuktigt på insidan av lådan? Hur är det med kondens på cisternen?
I badrummet på övervåningen har vi en paxfläkt som suger ut luft upp på taket. Från gästtoaletten är det självdrag i samma kanal. Vad jag förstår kan man inte ha två paxfläktar i samma kanal. Det lär finnas en annan variant, men jag har glömt vad den heter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Med vägg menar jag något som är fast och orörligt. Med dörr något som har gångjärn och går att vika undan.
Vad är det som du har tittat på?
Så länge som du inte sprutar vatten på cisternlådan tror jag knappast att det blir fuktigare på insidan än på utsidan utan tvärtom. Man har en liten springa i underkanten av lådan så att vatten ska kunna rinna fram vid läckage så det blir ju viss ventilation av cisternutrymmet och golvklinkern tål ju vattendroppar.
Ventilationsfrågan lämnar jag över till någon annan, men det finns fläktar som man kan montera på vinden eller på taket som då kan ventilera flera rum som sitter på samma kanal.
Vad är det som du har tittat på?
Så länge som du inte sprutar vatten på cisternlådan tror jag knappast att det blir fuktigare på insidan än på utsidan utan tvärtom. Man har en liten springa i underkanten av lådan så att vatten ska kunna rinna fram vid läckage så det blir ju viss ventilation av cisternutrymmet och golvklinkern tål ju vattendroppar.
Ventilationsfrågan lämnar jag över till någon annan, men det finns fläktar som man kan montera på vinden eller på taket som då kan ventilera flera rum som sitter på samma kanal.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag förstår. Jag läste kanske lite slarvigt och hängde upp mig på gardinen, så att sägaBirgitS skrev:
Med vägg menar jag något som är fast och orörligt. Med dörr något som har gångjärn och går att vika undan.
Vad är det som du har tittat på?
Så länge som du inte sprutar vatten på cisternlådan tror jag knappast att det blir fuktigare på insidan än på utsidan utan tvärtom. Man har en liten springa i underkanten av lådan så att vatten ska kunna rinna fram vid läckage så det blir ju viss ventilation av cisternutrymmet och golvklinkern tål ju vattendroppar.
Ventilationsfrågan lämnar jag över till någon annan, men det finns fläktar som man kan montera på vinden eller på taket som då kan ventilera flera rum som sitter på samma kanal.
Men glasväggar känns det ju mindre riskabelt att blöta ned cisternen. Jag får skissa och räkna lite. Och så lägger jag tätskiktet bakom och gör en springa under kaklet. Och bra fall mot brunnen förstås.
Tack
Martin
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

