Hej,

Håller på med renovering hemma och bla flyttas en innervägg. Efter att innerväggen flyttas så har det nu blivit ett utrymme på 30x30cm som jag funderar på att bygga igen.
Frågan är då vad jag gör med eluttaget? Kan jag "flytta fram" uttaget till nya väggen skarvat med EKK och utanpåliggande uttag?
FK i slang skarvat till ny dosa?

Tankar? Andra idéer?

tack

• Ett utrymme där en innervägg har flyttats med en öppen eldosa och utstickande eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Mikael_L
Du behöver:
En liten bit 16mm flexslang
En 16 mm skarvmuff
En ny apparatdosa.
Några lämpliga klammer för 16mm flexslang (går också att slå i och kröka 3" spik)
Nya FK då de gamla troligen blir för korta.

Kapa befintliga VP-röret på lämpligt ställe, så flexslangen får en trevlig böjradie.
Sätt upp den nya dosan där du vill ha uttaget.
Förläng VP-röret med muffen och slang, klamra dig fram till nya dosan, så det blir mjuka böjar och inte allt för sladdrigt.

Dra in nya FK om befintliga inte når, eller blivit skadade.

Du kan kanske återanvända a-dosan, om den är i fint skick efter att den tagits bort (de blir t.ex. lätt sneda och vinda). Det är otroligt tråkigt att få problem med en dosa, så frågan är om det är värt att chansa för max några tior.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är det vit skyddsjord, eller bara vit färg på gulgrön?

Vit skyddsjord är inge bra, är installationen nyare än 1971 så är det tokfel, är den äldre så är det "bara" väldigt dåligt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Tack så mycket för välbeskrivet svar!

Skyddsjord är gul/grön, är nog bara dåligt ljus + apparatdosa som lurar ögat

Är det OK att skarva i apparatdosa för att nå nya väggen? Som alt nr 2

Mikael_L
E erix0n skrev:
Är det OK att skarva i apparatdosa för att nå nya väggen? Som alt nr 2
Om den inte är inbyggd, utan åtkomlig för "service och inspektion".

Det finns ett tillåtet sätt till, de flesta elektriker rynkar på näsan här, eller t.o.m tror felaktigt att det inte är tillåtet.
Att dra EKK löst i väggen/det slutna inbyggda utrymmet.
Kravet är att kabeln är dragavlastad i bägge ändar och alltså inte går att slita loss.
Och det spelar ingen roll om den ligger i VÅ-rör en del av sträckan, det är inte så att den måste vara lös hela vägen.
Men då ska du alltså byta till kabel, får ej vara enkelisolerade ledare (FK, EK RK) och inte heller vilka kablar som helst, t.ex. inte EKRK.
Själv tycker jag att det inte är någon bra lösning, när du såpass lätt kan göra en jättebra lösning här (den jag föreslog i tidigare inlägg).

• Gilla
erix0n och 1 till
  • Laddar…
tommib
Vilket alt 2? Det är ok att skarva i en tillgänglig apparatdosa men om du tänker att du ska skarva i den vi ser på bild och sen bygga in den så är det definitivt inte ok.

Edit: Uppdatera innan svar var det ja....

• Gilla
erix0n
  • Laddar…
Skarva i befintlig dosa till ny dosa. På med en bit gips och sen ett slätt doslock (med skruvfastsättning) för apparatdosa.

P Pierre1981 skrev:
Skarva i befintlig dosa till ny dosa. På med en bit gips och sen ett slätt doslock (med skruvfastsättning) för apparatdosa.
Det är inte ett korrekt sätt tyvärr eftersom dosan blir inbyggt. Vad gör du med skarven när du behöver tråda om i framtiden?
Lösningen som Mikael kom med är rätt sätt att lösa detta på.
Alternativt att behålla uttaget och ha en inspektionslucka i väggen som möjliggör åtkomst. Så bör man också kunna göra. Men det blir mest konstigt.

• Gilla
erix0n
  • Laddar…
tommib
och fult.

Som sagt, Mikael_L har gett den korrekta lösningen på problemet. Någon annan bra lösning finns inte.

• Gilla
erix0n
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
och fult.

Som sagt, Mikael_L har gett den korrekta lösningen på problemet. Någon annan bra lösning finns inte.
Jo, man kan ta bort uttaget helt eller flytta det till den andra väggen som korsar den nya. Om det är ett rum åt andra hållet?

Andra idéer kan vara att eventuellt använda kanalisationen till något annat. T.ex. om det passar med en strömbrytare där i närheten.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nu är det gjort enligt Mikael_L's instruktion, blev toppen (och snyggast) :)

Tack för hjälpen

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E erix0n skrev:
Nu är det gjort enligt Mikael_L's instruktion, blev toppen (och snyggast) :)
En bild, en bild ... (y)

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Här kommer två ;)

Då det redan var en skarv på befintligt rör så drog jag längre flexslang istället för att ha 2 skarvar.
Flexibel slang installerad bakom träreglar för att undvika flera skarvar, nära en dubbel eluttag i en vägg under konstruktion.
Skapa konto
Flexibel slang ansluten till ett PVC-rör som är dolt bakom en vägg med synliga spår av fixering.
Skapa konto

återigen, tack för all hjälp o råd!

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om du inte redan slagit igen väggen skulle jag rekommendera att du fixerar skarven. Bäst är skruvklammer mot någon regel men i värsta fall kan du dra silvertejp över rör/skarvmuff/slang för att det inte sla glida isär.

Mikael_L
Det går nog bra det där också.
Den där muffen har en låsning, inte lika fin låsning med stålfjäder som de Ensto jag brukar använda. Men den där sitter också rätt så bra, jag skulle inte vara direkt orolig.

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.