Hej!
Jag är igång och inreder ett rum i källaren. Huset är byggt 1967. I samband med det vill jag flytta ut de tre element som finns i rummet ca 10 cm så att de kommer på den nya väggen.
Min tanke är att kapa de 17 mm järnrör som kommer ner från taket och göra en övergång till 12 mm kopparrör med hjälp av klämringskoppling avsedd för järnrör.
Kopparrören tänkte jag bocka och plugga så att de kommer vinkelrätt mot väggen. Sen får systemet stå några dagar med normalt tryck för att upptäcka eventuellt läckage.
I nästa steg sätter jag gipsskivor och bygger in kopplingen för att till sist montera elementet och ansluta de nya kopparrören.
Oron är kring den dolda kopplingen.
Räcker den här proceduren för att kontrollera kopplingen?
Finns det något annat sätt att kontrollera kopplingen?
Finns det något bättre sätt att lösa det hela på?
Jag är igång och inreder ett rum i källaren. Huset är byggt 1967. I samband med det vill jag flytta ut de tre element som finns i rummet ca 10 cm så att de kommer på den nya väggen.
Min tanke är att kapa de 17 mm järnrör som kommer ner från taket och göra en övergång till 12 mm kopparrör med hjälp av klämringskoppling avsedd för järnrör.
Kopparrören tänkte jag bocka och plugga så att de kommer vinkelrätt mot väggen. Sen får systemet stå några dagar med normalt tryck för att upptäcka eventuellt läckage.
I nästa steg sätter jag gipsskivor och bygger in kopplingen för att till sist montera elementet och ansluta de nya kopparrören.
Oron är kring den dolda kopplingen.
Räcker den här proceduren för att kontrollera kopplingen?
Finns det något annat sätt att kontrollera kopplingen?
Finns det något bättre sätt att lösa det hela på?
Antingen kapar du röret före kopplet och gängar med 3/8" gängsnitt och sätter dit en invändigt gängad klämring eller så demonterar du vid muffarna högre upp och sätter dit en utvändigt gängad klämring. Att klämma mot befintliga målade stålrör blir nog knepigt att få tätt.
Du märker på tryckmätaren om det är läck någonstans men frågan är vad du kan göra från ditt doshål, knappast efterdra.
Du märker på tryckmätaren om det är läck någonstans men frågan är vad du kan göra från ditt doshål, knappast efterdra.
Tack för förslagen!
Jag har aldrig gängat rör förut och skulle helst göra det första gången på en arbetsbänk
Att skruva ur det gamla röret i muffen vågar jag mig möjligen på.
Kan en klämringskoppling funka om jag skrapar/slipar bort färgen lite försiktigt?
Doshålet skulle bara vara ett sätt att kunna hålla uppsikt över kopplingen den första tiden.
Jag har aldrig gängat rör förut och skulle helst göra det första gången på en arbetsbänk
Att skruva ur det gamla röret i muffen vågar jag mig möjligen på.
Kan en klämringskoppling funka om jag skrapar/slipar bort färgen lite försiktigt?
Doshålet skulle bara vara ett sätt att kunna hålla uppsikt över kopplingen den första tiden.
Produkter som diskuteras: "skrapar färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade gängat ut där vid muffen (de ser ut som vänster-höger gängat muffar) och satt på 2 avstängnings ventiler sedan dragit vidare ner i koppar för att bocka ut där elementen ska stå.
Vid ventilen hade jag satt en liten inspektions lucka som du menade.
Vid ventilen hade jag satt en liten inspektions lucka som du menade.
Man ska aldrig göra något första gången, bättre att vänta till den andra.
Har du inte gängkloppan kanske det tar emot men detta är inte svårare än att vässa en penna, typ.
Själv har jag ingen erfarenhet av att klämma stålrör men jag ser att det finns någon plastinsats från Vatette. Dock får man ta en 18 x 15 plus förminskning till 12. Känns sådär och så färgskrapning på det. Nä.
Jag skulle börja med gängningen och om det tjurar så skruvar man ur röret ur muffen och kopplar in där.
Det kommer inte att läcka om du använder lin och pasta och drar klämringen enligt anvisning.
Har du inte gängkloppan kanske det tar emot men detta är inte svårare än att vässa en penna, typ.
Själv har jag ingen erfarenhet av att klämma stålrör men jag ser att det finns någon plastinsats från Vatette. Dock får man ta en 18 x 15 plus förminskning till 12. Känns sådär och så färgskrapning på det. Nä.
Jag skulle börja med gängningen och om det tjurar så skruvar man ur röret ur muffen och kopplar in där.
Det kommer inte att läcka om du använder lin och pasta och drar klämringen enligt anvisning.
Jag har gjort båda varianterna.
Vatette plast (röd klämring) där det inte fanns någon bra skarv att gå på.
Samt även klämring med utvändig gänga som jag drog i en befintlig skarvhylsa med lin och locher.
Båda har fungerat kanon.
Vatette plast (röd klämring) där det inte fanns någon bra skarv att gå på.
Samt även klämring med utvändig gänga som jag drog i en befintlig skarvhylsa med lin och locher.
Båda har fungerat kanon.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


