I vårt nyköpta hus måste vi anpassa toan i badrummet för min frun som ibland sitter i rullstol. Toastolen sitter nu i hörnet av rummet men den borde flyttas ca 50cm i sidled. Avloppsröret går rakt ner i golvet.

Vad finns det för alternativ för att få toastolen flyttad utan att hacka sönder golvet? Är en vägghängd stol ett alternatv (jag har ingen tidigare erfarenhet av dem).

Tacksam för svar på mitt första inlägg :)

Det skulle kunna fungera med en inbyggnadstoa. Då sätter du en fixtur mot väggen där stolen skall stå. I fixturen finns det en avloppsledning som typiskt böjer 90 grade nedåt, det är värt att undersöka om du kan vinkla det röret i sidled istället, och sedna nedåt.

Sedan bygger du in fixturen med lämpligt skivmaterial och ex. kaklar på det. Själva toasitsen monteras på 2 bultar som hör till fixtruen.

Är inte säker på om måtten gör det möjligt med en extra krök som det blir, men värt att undersöka. En fördel till är att du kan valfritt bestämma höjden på sitsen (vid monteringen).

Kolla ex. på Sigro.se där finns skapliga måttangivelser (och bästa priss jag har kunnat hitta).

Tack för svaret!

Jag kollade att utloppet på en vägghängd stol är ganska högt så borde inte vara problem att få plats med rör och krökar.
Hittade även stol med s.k. "P-lås" där utloppet är bakåt, en sådan borde fungera också. Dock kommer den en bit ut från väggen med det gör inte så mycket.

Jag försöker finna tillverkare/försäljare av armstöd för rullstorsburna till toastolen. Tydligen gör inte toastols tillverkarna sådana. Någon som vet var få tag på? Har sett modell som man skurvar fast i toastolen. Men det kräver i sin tur att toastolen är ordentligt fastsatt, hmm =)

C
Kommunen brukar komma och fixa sånt åt en om man anses som handikappad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.