2 864 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Flytta stuga?
Det går oftast att flytta. Murstocken gör det dock besvärligt. Den kommer man måsta montera ned och bygga om på nytt om den ska vara kvar. Om det är en timmerstomme går huset plocka ned och flytta med t.ex. en timmerbil. Är det inte ett timmerhus måste det flyttas i ett stycke vilket är besvärligare. Är huset för brett måste man söka tillstånd för bred last med följebil etc. Är det för högt kan man få problem med att ta sig under elledningar etc. Så om det går flytta beror då på dessa parametrar och vart det ska flyttas.M MaryH skrev:
Ska huset flyttas i ett stycke behövs troligtvis en kranbil för att lyfta upp huset på en lastbil och sedan frakta. Detta blir fort ganska dyrt beroende på avstånd och hur mycket förarbete etc. som krävs för att utföra lyftet.
Jag har själv flyttat ett timmerhus med murstock på 100 kvadratmeter genom att plocka ned det stock för stock så det är görbart men kräver mycket jobb. Jag kollar nu på att flytta en stuga på ca 30 kvadrat i ett stycke med kranbil och lastbil. Huset har dock ingen murstock. Inte bestämt än om jag ska lägga ett bud på stugan eller inte då det kostar en del att flytta den. I detta fall handlar det om en flytt på ca 2 mil.
Klicka här för att svara