Min spiskåpa är kopplad till frånluftsventilationen med fläkt på taket som styrs från spiskåpan. Vi funderar på att flytta spisen från dess nuvarande position vilket skulle innebära att ventilationskanalen får två 90 gr böjar o förlängs med en dryg meter. Vi tycker att draget redan idag är dåligt från fläkten o funderar nu på hur mycket vi kommer att tappa i drag genom flytten.

Kan man kompensera med en kraftigare fläkt?
 
Hej
Vi håller precis på att göra något liknande.
Vi valde dock att sätta in en ny kanal för spisfläkten ut genom taket och koppla bort spisfläkten från frånluftsfläkten. Detta för att få en ordentlig fläkt. Och det blir bra, fläkten är där nu men har ännu inget hål i taket, men det lilla jag provat tyder på att det blir suveränt jämfört med den gamla fläkten.

Om du sätter in 90 gradersböjar,har jag för mig att det skall finnas renslucka vid böjarna.
 
O
Om jag har förstått saken rätt så minskar flödet med varje krök. Men jag kan ha fel... helt fel.... En fundering, kan du köra två 45graders i stället för en 90? för det minskar inte flödet lika mycket har jag fått för mig... men jag gissar mest....
 
Sökte lite på nätet och fann att en villa på 120m2 normalt har en tryckförlust i ventilationskanalerna på ca 100 Pa inkl rör, böjar, don etc.

Sen att en meter rör(inkl böjar har en dämpning på 5 Pa.

Detta borde innebära att du tappar runt 5% för din del.

Dessa siffror angavs som överslagsmässiga. Men man bör kunna se att det inte innebär någon större påverkan.

/m
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.