Jag tror fortfarande det går bra flytta fästet dom millimetrarna även om det är ingjutet i golvet, haka av elementet så märks det att det inte är stumt!
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Jag tror fortfarande det går bra flytta fästet dom millimetrarna även om det är ingjutet i golvet, haka av elementet så märks det att det inte är stumt!
Det går inte. Returen är för kort och röret för styvt. 3/8" gamla hederliga järnrör.
Möjligen om man drämmer till det med en slägga. Men då hade jag hellre kapat elementet en sektion.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
J
Dracula Dracula skrev:
Om man kunde tajta ihop denna glipa så skulle det eventuellt kunna funka.
Det låter väl inte omöjligt? Minns jag rätt är detta en konisk gänga i ena änden och vanlig i andra, så det borde gå, dock är det väl en lekande mutter men tänker att det kan vara ett väldigt litet spel ändå. Du verkar också ha en avstäningskran så att ta loss, tömma och återfylla är görbart. Räcker "glappet" du har för att lösa problemet?

det långa röret borde kunna flexa några mm.

Annars borde någon kunna kapa och gänga om röret längre ned för att få på en ny rördel i tex koppar som är lättare att "massera". Men det blir rätt mycket arbete, rörisar är dyra.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Förstår att du har elementflytt som första försök, men har luckan symmetrisk utsida så går det vända den upp och ned och flytta skåpets gångjärn till vänstra skåpsidan. Flytta knoppen och sätt igen hålet där den satt innan.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Förstår att du har elementflytt som första försök, men har luckan symmetrisk utsida så går det vända den upp och ned och flytta skåpets gångjärn till vänstra skåpsidan. Flytta knoppen och sätt igen hålet där den satt innan.
Du menar göra den högerhängd istället för vänsterhängd? Kommer den inte ta emot då och inte kunna öppnas? 🤔
 
Intet Intet skrev:
Det går inte. Returen är för kort och röret för styvt. 3/8" gamla hederliga järnrör.
Möjligen om man drämmer till det med en slägga. Men då hade jag hellre kapat elementet en sektion.
Är det möjligt för en röris att montera bort en sektion på en radiator?
 
K Kurtivan skrev:
Förstår att du har elementflytt som första försök, men har luckan symmetrisk utsida så går det vända den upp och ned och flytta skåpets gångjärn till vänstra skåpsidan. Flytta knoppen och sätt igen hålet där den satt innan.
Nä, det var min sista tanke att flytta radiatorn 🤭. En bra tanke som jag själv haft att hänga om dörren :) det går faktiskt, men luckan öppnas då åt fel håll eftersom skåpet sitter mot vänster vägg i köket. Det är görbart men smidigheten/rörligheten att anvönda köket blir sämre. Då är det.bättre att flytta om två skåp, göra en rokad, även om det blir estetiskt fulare, men praktiskt bättre.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Är det möjligt för en röris att montera bort en sektion på en radiator?
Det kan vem som helst med en gassvets.
Såga av ändarna. Sedan sågar du av sista sektionen och svetsar fast ändarna på de runda hålen. Klart!
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns 45⁰ rörböjar, med två stycken (per rör) så kan man förskjuta anslutningen en bit. Tex,
[länk]
Hmmm. På vilket sätt kan man med dessa spara in anslutningsutrymmet ? ..kanske svårt förklara i text.
 
  • Svart vinklad rörkoppling av gjutjärn, 45 grader, invändig och utvändig rörgänga R10, med pris 65 kr och köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir en S-böj som på det andra röret, unge.
Men du måste göra en ny gänga nära golvet. Och likadant på det andra röret.
 
Dracula Dracula skrev:
Det är görbart men smidigheten/rörligheten att anvönda köket blir sämre. Då är det.bättre att flytta om två skåp, göra en rokad, även om det blir estetiskt fulare, men praktiskt bättre.
Ja, så är det absolut, bra att du har möjlighet att flytta om skåp.
 
Montera vanliga hyllplan istället?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Montera vanliga hyllplan istället?
Det är så jag idag använder skåpet eftersom backarna inte går att dra ut mer än 10cm. Det är ett fulldjupt skåp, o 60cm brett. Det sväljer ganska mycket kastruller, lock o ungsplåtar. Men jag tycker det är rätt bökigt stuva om hela tiden när man ska ta ut saker. Att kunna dra ut backarna skulle underlätta mycket.

Jag tror det lutar åt att göra en rokad av två bänkskåp, även om det estetiskt kommer missmatcha lite med väggskåpen. Väggskåpen skulle jag kunna flytta om också men mer jobb än jag har lust med. Allt för 6mm radiator 😆
 
Två 30-luckor, antingen öppna åt var sitt håll eller eventuellt med "vikdörrsgångjärn" på mitten.
Har inte något tips på passande gångjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.