1 676 läst ·
43 svar
2k läst
43 svar
Flytta sektionsradiator 6-7mm ?
Det går inte. Returen är för kort och röret för styvt. 3/8" gamla hederliga järnrör.P ptlf skrev:
Möjligen om man drämmer till det med en slägga. Men då hade jag hellre kapat elementet en sektion.
Det låter väl inte omöjligt? Minns jag rätt är detta en konisk gänga i ena änden och vanlig i andra, så det borde gå, dock är det väl en lekande mutter men tänker att det kan vara ett väldigt litet spel ändå. Du verkar också ha en avstäningskran så att ta loss, tömma och återfylla är görbart. Räcker "glappet" du har för att lösa problemet?Dracula skrev:
det långa röret borde kunna flexa några mm.
Annars borde någon kunna kapa och gänga om röret längre ned för att få på en ny rördel i tex koppar som är lättare att "massera". Men det blir rätt mycket arbete, rörisar är dyra.
Förstår att du har elementflytt som första försök, men har luckan symmetrisk utsida så går det vända den upp och ned och flytta skåpets gångjärn till vänstra skåpsidan. Flytta knoppen och sätt igen hålet där den satt innan.
Det finns 45⁰ rörböjar, med två stycken (per rör) så kan man förskjuta anslutningen en bit. Tex,
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...invandig-x-utvandig-rorganga-r10/?option=1468
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...invandig-x-utvandig-rorganga-r10/?option=1468
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Du menar göra den högerhängd istället för vänsterhängd? Kommer den inte ta emot då och inte kunna öppnas? 🤔K Kurtivan skrev:
Nä, det var min sista tanke att flytta radiatorn 🤭. En bra tanke som jag själv haft att hänga om dörrenK Kurtivan skrev:
Hmmm. På vilket sätt kan man med dessa spara in anslutningsutrymmet ? ..kanske svårt förklara i text.Demmpa skrev:
Det är så jag idag använder skåpet eftersom backarna inte går att dra ut mer än 10cm. Det är ett fulldjupt skåp, o 60cm brett. Det sväljer ganska mycket kastruller, lock o ungsplåtar. Men jag tycker det är rätt bökigt stuva om hela tiden när man ska ta ut saker. Att kunna dra ut backarna skulle underlätta mycket.Matti_75 skrev:
Jag tror det lutar åt att göra en rokad av två bänkskåp, även om det estetiskt kommer missmatcha lite med väggskåpen. Väggskåpen skulle jag kunna flytta om också men mer jobb än jag har lust med. Allt för 6mm radiator 😆