Mitt kök från 40-talet satt som FAN, för att nu svära lite. Det går väl alltid att få ner ett kök men i mitt fall så vet jag inte riktigt hur det skulle gått utan rejält med våld. Jag började med att försöka ta bort det med en liten kofot, men det slutade med att jag tog den stora tunga kofoten och slog allt vad jag kunde istället. Fast det beror visserligen på vilket tålamod man har men det kändes som det skulle tagit en vecka att få bort köket annars.
 
Locos skrev:
Mitt kök från 40-talet satt som FAN, för att nu svära lite. Det går väl alltid att få ner ett kök men i mitt fall så vet jag inte riktigt hur det skulle gått utan rejält med våld. Jag började med att försöka ta bort det med en liten kofot, men det slutade med att jag tog den stora tunga kofoten och slog allt vad jag kunde istället. Fast det beror visserligen på vilket tålamod man har men det kändes som det skulle tagit en vecka att få bort köket annars.
Haha jag gissar att du inte tänkt installera det någon annan stans då! :)

Ett sånt här kök är det jag drömmer om:
http://bostad.lansfast.se/AllaBilder.aspx?from=Hemnet&typ=CMBoLgh&GUID=3SJJ33HCQQ8L56F4

Men kanske vi får försöka hitta en lägenhet som redan har ett sånt, det verkar krångligt att flytta...
 
Ville bara flika in att jag precis varit och demonterat ett kök från 40-50 någonting. Gick hur bra som helst. Stommarna hade en rygg av masonit som satt spikad, troligen hjälpte den och andra fasta detaljer till att hålla ihop de stora skåpsektionerna. Bände försiktigt med en kofot längs med skåpen, slog in träkilar för att försiktig bräcka loss all från väggen. Varken stommar eller luckor tog nämnvärd skada och det hela tog mig två timmar, kostade noll kronor och var skonsamt mot miljön. Förutom biltransporten. Kör på alla ni som funderar påt! Milt våld på rätta ställena löser det.
 
  • Gilla
Yezziqa
  • Laddar…
B barajag skrev:
Hej Petronille.

Har rivit ett flertal kök från den perioden, att få ut dem hela är svårt men det går.

Virket är väldigt torrt och sprött, plus att de är oftast spikat med 4" eller 5" spik både kors och tvärs.

Så ett litet hjälpmedel för att få ut dem kan vara denna.

[länk]

Lycka till.

Bara jag
Bara jag!

Jag är lite i samma sits då jag har ett 50-talskök som jag gärna vill behålla men vill flytta till en annan vägg. Så jag är nyfiken på vad detta är som du tipsar om, då länken är gammal :)
 
Yezziqa Yezziqa skrev:
Bara jag!

Jag är lite i samma sits då jag har ett 50-talskök som jag gärna vill behålla men vill flytta till en annan vägg. Så jag är nyfiken på vad detta är som du tipsar om, då länken är gammal :)
Nu är jag säker på att du redan löst detta. Men jag skulle gissa att länken går till ett litet bräckjärn. Ett sånt som är ca 1 cm brett och 15 cm långt. Ovärderligt alla rivningsprojekt :)
 
B barajag skrev:
Hej Petronille.

Har rivit ett flertal kök från den perioden, att få ut dem hela är svårt men det går.

Virket är väldigt torrt och sprött, plus att de är oftast spikat med 4" eller 5" spik både kors och tvärs.

Så ett litet hjälpmedel för att få ut dem kan vara denna.

[länk]

Lycka till.

Bara jag
Hej Bara jag,
Försökte följa länken till Clas Ohlson men den funkade inte längre. Vilket verktyg var bra att ha för att montera ner gamla skåp från 50-talet? Jag är nämligen i samma sits som TS.
Hälsningar
Märta
 
  • Gilla
NyMedLandställe
  • Laddar…
Jag är i samma sits,
M Merty skrev:
Hej Bara jag,
Försökte följa länken till Clas Ohlson men den funkade inte längre. Vilket verktyg var bra att ha för att montera ner gamla skåp från 50-talet? Jag är nämligen i samma sits som TS.
Hälsningar
Märta
samma här :) hoppas på svar
 
BirgitS
M Merty skrev:
Hej Bara jag,
Försökte följa länken till Clas Ohlson men den funkade inte längre. Vilket verktyg var bra att ha för att montera ner gamla skåp från 50-talet? Jag är nämligen i samma sits som TS.
Hälsningar
Märta
N NyMedLandställe skrev:
Jag är i samma sits,

samma här :) hoppas på svar
Barajag har inte varit inloggad på 13 år så det är osannolikt att det kommer något svar därifrån. Inlägg 20 är ett bra förslag i alla fall.
 
  • Gilla
Merty
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Barajag har inte varit inloggad på 13 år så det är osannolikt att det kommer något svar därifrån. Inlägg 20 är ett bra förslag i alla fall.
Tusen tack!
 
Den lilla kofoten är bra samt en spikurdragare och en tigersåg
 
  • Gilla
Merty
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.