20 278 läst ·
24 svar
20k läst
24 svar
Flytta platsbyggt 50-talskök?
Mitt kök från 40-talet satt som FAN, för att nu svära lite. Det går väl alltid att få ner ett kök men i mitt fall så vet jag inte riktigt hur det skulle gått utan rejält med våld. Jag började med att försöka ta bort det med en liten kofot, men det slutade med att jag tog den stora tunga kofoten och slog allt vad jag kunde istället. Fast det beror visserligen på vilket tålamod man har men det kändes som det skulle tagit en vecka att få bort köket annars.
Haha jag gissar att du inte tänkt installera det någon annan stans då!Locos skrev:Mitt kök från 40-talet satt som FAN, för att nu svära lite. Det går väl alltid att få ner ett kök men i mitt fall så vet jag inte riktigt hur det skulle gått utan rejält med våld. Jag började med att försöka ta bort det med en liten kofot, men det slutade med att jag tog den stora tunga kofoten och slog allt vad jag kunde istället. Fast det beror visserligen på vilket tålamod man har men det kändes som det skulle tagit en vecka att få bort köket annars.
Ett sånt här kök är det jag drömmer om:
http://bostad.lansfast.se/AllaBilder.aspx?from=Hemnet&typ=CMBoLgh&GUID=3SJJ33HCQQ8L56F4
Men kanske vi får försöka hitta en lägenhet som redan har ett sånt, det verkar krångligt att flytta...
Ville bara flika in att jag precis varit och demonterat ett kök från 40-50 någonting. Gick hur bra som helst. Stommarna hade en rygg av masonit som satt spikad, troligen hjälpte den och andra fasta detaljer till att hålla ihop de stora skåpsektionerna. Bände försiktigt med en kofot längs med skåpen, slog in träkilar för att försiktig bräcka loss all från väggen. Varken stommar eller luckor tog nämnvärd skada och det hela tog mig två timmar, kostade noll kronor och var skonsamt mot miljön. Förutom biltransporten. Kör på alla ni som funderar påt! Milt våld på rätta ställena löser det.
Bara jag!B barajag skrev:
Jag är lite i samma sits då jag har ett 50-talskök som jag gärna vill behålla men vill flytta till en annan vägg. Så jag är nyfiken på vad detta är som du tipsar om, då länken är gammal
Nu är jag säker på att du redan löst detta. Men jag skulle gissa att länken går till ett litet bräckjärn. Ett sånt som är ca 1 cm brett och 15 cm långt. Ovärderligt alla rivningsprojektYezziqa skrev:
Hej Bara jag,B barajag skrev:
Försökte följa länken till Clas Ohlson men den funkade inte längre. Vilket verktyg var bra att ha för att montera ner gamla skåp från 50-talet? Jag är nämligen i samma sits som TS.
Hälsningar
Märta
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
M Merty skrev:
Barajag har inte varit inloggad på 13 år så det är osannolikt att det kommer något svar därifrån. Inlägg 20 är ett bra förslag i alla fall.N NyMedLandställe skrev:
Den lilla kofoten är bra samt en spikurdragare och en tigersåg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden