8 265 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Stomme för ugn/häll till platsbyggt 50-talskök?
Håller på och ska renovera mitt kök, lägenhet från 50-talet.
Tänker inte riva ut det befintliga dock, utan helt enkelt:
Kan man ha en snickare att bygga till en stomme i "rätt" stil?
Eller ska jag överge detta och bara köpa en ny, modern spis m/ ugn? Ville egentligen inte det eftersom jag tycker häll är snyggare i allmänhet.. Och att jag tycker det vore snyggt med en sammanhängande bänkskiva hela vägen så att säga.
Tänker inte riva ut det befintliga dock, utan helt enkelt:
- Reglar på stommar
- Ny bänkskiva
- Måla allt
- Installera häll, ny diskho, blandare mm
- Installera diskmaskin
- Fläkt
Kan man ha en snickare att bygga till en stomme i "rätt" stil?
Eller ska jag överge detta och bara köpa en ny, modern spis m/ ugn? Ville egentligen inte det eftersom jag tycker häll är snyggare i allmänhet.. Och att jag tycker det vore snyggt med en sammanhängande bänkskiva hela vägen så att säga.
Varför inte bygga skåpet själv av tex limfogskivor. Då får du dom mått du vill för att passa i köket och du kan anpassa det att passa valfri inbyggnads ugn. Snyggt och stabil och i enlighet med det övriga köket.
Alt. är en snygg spis i retro stil tex Smeg eller Gorenje.
Lycka till!
Alt. är en snygg spis i retro stil tex Smeg eller Gorenje.
Lycka till!
Har en fråga till om nån vet.
Diskbänken var lite meckig att ta loss. Jag ska ha kvar originalkaklet, hörde att plåten på bänken ev går upp bakom kaklet en bit?? Isåfall, hur får jag loss det? Kan jag använda ett multiverktyg och såga av metallen där precis under kaklet kanske?
Diskbänken var lite meckig att ta loss. Jag ska ha kvar originalkaklet, hörde att plåten på bänken ev går upp bakom kaklet en bit?? Isåfall, hur får jag loss det? Kan jag använda ett multiverktyg och såga av metallen där precis under kaklet kanske?
Hej Sezzi! Hur gick det med bygget av stomme? Har du några tips till oss som står med ett gammalt kök, 70-hål och 60-ugn för inbyggnad?S Sezzi skrev:
Hälsningar
Moa
Hej! Jag är precis som ovanstående skribent intresserad av att höra hur det gick med projektet till slut! Står också inför valet att platsbygga ny ugnsstomme eller köpa från IKEA. En nackdel med sistnämnda är att den är aningen för djup för att matcha övriga bänkar, så lutar åt att bygga själv. Tips och bilder tas gärna emot!
Klicka här för att svara