Hejsan!
jag ska montera en vägghängd fläkt men kanalen kommer lite fel. hur skulle ni göra här för att lösa det?
jag har funderat på två alternativ:
1. bygga en vinklad låda och gömma paketet i den (minst atraktivt)
2. bila fram kanalen och dra en ny pipa dit jag vill ha den och lappa och laga med lagninsbruk och sedan spackla upp väggen.
Vad hade ni gjort? Tips?
Röda markeringen är kanal och fläkt som jag tänkt det.
jag ska montera en vägghängd fläkt men kanalen kommer lite fel. hur skulle ni göra här för att lösa det?
jag har funderat på två alternativ:
1. bygga en vinklad låda och gömma paketet i den (minst atraktivt)
2. bila fram kanalen och dra en ny pipa dit jag vill ha den och lappa och laga med lagninsbruk och sedan spackla upp väggen.
Vad hade ni gjort? Tips?
Röda markeringen är kanal och fläkt som jag tänkt det.
Antog att det var okey då det satt en mot den kanalen innan! Jag har sett att andra gjort precis samma sak i sina rustade kök men absolut ska jag kolla med styrelsen först.Centano skrev:
alternativet är att köra på cirkulation?
Det där är ingen "vanlig" ventilationskanal utan det är en imkanal.
Med imkanal följer flera speciella krav.
Betjänar imkanalen bara din lägenhet eller betjänar den flera?
Vad är det för typ av köksfläkt du har tänkt montera? Med eller utan motor?
Med imkanal följer flera speciella krav.
Betjänar imkanalen bara din lägenhet eller betjänar den flera?
Vad är det för typ av köksfläkt du har tänkt montera? Med eller utan motor?
Vad jag vet så betjänar den endast min... men jag gissar bara. det är endast en pipa uppåt vad jag kan se.Demmpa skrev:
Tänkte installera en vägghängd fläkt typ: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ksflakt/koksflakt-bosch-serie-2-dwk/p-1869917
Byter du ut en befintlig fläkt är det oftast ok. Rimligen har eventuella överväganden om vad som får monteras redan gjorts. Om dessutom andra har det så ser jag ingen anledning att fråga styrelsen.Betongkepsen skrev:
Om man frågar kan svaret bli nej. Det är nog starkaste argumentet att göra enl ditt första förslag.
Att bila upp och flytta hålet är i vilket fall troligen inte ett alternativ då den ser ut att gå direkt in i murstocken där det ligger andra kanaler runt omkring. Dvs. börjar du bila hål där du vill ha kanalen kommer du att komma rakt in i grannens kanal.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behövs rengöring av ventilationskanaler vid frånluftsvärmepump?
Ventilation -
Flytta pexledning till badkar inför renovering badrum
Badrum -
Flyttat in i gammalt hus med "självdrag" - kondensvatten vid ventiler
Ventilation -
Flytta spisen och kolfilterfläkt till motsatta väggen från ventilationskanalen
Ventilation -
Flytta ventilationskanal för köksfläkt - möjligt?
Ventilation