Hejsan!

jag ska montera en vägghängd fläkt men kanalen kommer lite fel. hur skulle ni göra här för att lösa det?

jag har funderat på två alternativ:

1. bygga en vinklad låda och gömma paketet i den (minst atraktivt)
2. bila fram kanalen och dra en ny pipa dit jag vill ha den och lappa och laga med lagninsbruk och sedan spackla upp väggen.

Vad hade ni gjort? Tips?

Röda markeringen är kanal och fläkt som jag tänkt det.

• Vägg med röd markering som visar planerad placering av fläkt och kanal, med förskjutet befintligt kanalhål ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med en rektangulär kanalöppning, omgiven av smuts och slitage, vilket visar en möjlig plats för montering av en vägghängd fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egen villa eller bostadsrätt?

Centano Centano skrev:
Egen villa eller bostadsrätt?
Bostadsrätt

Då får du troligtvis inte ändra på ventkanalen utan styrelsen godkännande. Har du kollat om det är okay att överhuvudtaget montera en fläkt till kanalen?

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Betongkepsen Betongkepsen skrev:
Tips?
Tänk på att man vill kunna rensa kanalen om du förändrar den.

Att bygga en "låda" med "vinkel" är säkert enklast att bygga, ändra och återställa. Varför är det minst attraktivt?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Då får du troligtvis inte ändra på ventkanalen utan styrelsen godkännande. Har du kollat om det är okay att överhuvudtaget montera en fläkt till kanalen?
Antog att det var okey då det satt en mot den kanalen innan! Jag har sett att andra gjort precis samma sak i sina rustade kök men absolut ska jag kolla med styrelsen först.

alternativet är att köra på cirkulation?

Det där är ingen "vanlig" ventilationskanal utan det är en imkanal.
Med imkanal följer flera speciella krav.

Betjänar imkanalen bara din lägenhet eller betjänar den flera?

Vad är det för typ av köksfläkt du har tänkt montera? Med eller utan motor?

Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ingen "vanlig" ventilationskanal utan det är en imkanal.
Med imkanal följer flera speciella krav.

Betjänar imkanalen bara din lägenhet eller betjänar den flera?

Vad är det för typ av köksfläkt du har tänkt montera? Med eller utan motor?
Vad jag vet så betjänar den endast min... men jag gissar bara. det är endast en pipa uppåt vad jag kan se.

Tänkte installera en vägghängd fläkt typ: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ksflakt/koksflakt-bosch-serie-2-dwk/p-1869917

Antog att det var okey då det satt en mot den kanalen innan! Jag har sett att andra gjort precis samma sak i sina rustade kök men absolut ska jag kolla med styrelsen först.
Byter du ut en befintlig fläkt är det oftast ok. Rimligen har eventuella överväganden om vad som får monteras redan gjorts. Om dessutom andra har det så ser jag ingen anledning att fråga styrelsen.

Om man frågar kan svaret bli nej. Det är nog starkaste argumentet att göra enl ditt första förslag.

Jag har sett att andra gjort precis samma sak i sina rustade kök
En god idé är att fråga de som redan gjort så vad de har för erfarenheter

C
Att bila upp och flytta hålet är i vilket fall troligen inte ett alternativ då den ser ut att gå direkt in i murstocken där det ligger andra kanaler runt omkring. Dvs. börjar du bila hål där du vill ha kanalen kommer du att komma rakt in i grannens kanal.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.