Byggahus.se
Har försökt söka mig fram till ett svar men lyckas ej

Jag vill renovera om golven och vill därför även försöka rycka loss dessa gamla, förmodligen fastlimmade golvsocklarna i trä. Ovanför de flesta av dem i rummet så sitter det elkablar eller tv-kabel med klämmor.

Får jag lossa på dessa, och sedan klamra på nytt när en ny sockel är på plats?

• Trägolv möter vit golvsockel med synliga tecken på slitage och rester av lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker utifrån reglerna.
Samt om jag får, hur går man bäst tillväga?

Kommer inte att bli bra att ta loss och försöka få dit igen, är kabeln för vägguttag så kommer den att vika sig och bli kollrig. Nya kablar är bäst, klart du kan försöka men troligtvis ger du upp vid återsättning och den nya sockeln kanske inte har samma mått och då är det kört.

J jonaserik skrev:
Kommer inte att bli bra att ta loss och försöka få dit igen, är kabeln för vägguttag så kommer den att vika sig och bli kollrig. Nya kablar är bäst, klart du kan försöka men troligtvis ger du upp vid återsättning och den nya sockeln kanske inte har samma mått och då är det kört.
Ok. Så då bör jag hämta in en elektriker för att fixa en ny kabel?
Tills dess måste jag ju byta ut sockeln och för att lyckas med det så måste väl kablarna komma ur vägen. Bäst sätt att få bort dem?

Leta efter klamrena dom kan vara av delbar typ på uppsidan av kabeln, går att dela den med en skruvmejsel genom att knacka ena vingen in mot väggen akta kabeln bara eller så är det som en märla tvärs över kabeln och ett brett stämjärn intill märlan och bryta mot sockeln så släpper nog den. Ta ur säkringen först så det inte smäller i näven om du skadar kabeln så mycket.

K Kemlo skrev:
Tänker utifrån reglerna.
Samt om jag får, hur går man bäst tillväga?
"rivbort" dom g:a kablarna gör färdigt golvet och sätt dit listen. Ta hem en elektriker som får dra ny "kulo och ev.antennkabel" mot listen. Spackla in kabeln och måla.
Släng den g:a kabeln för den kommer att vara omöjlig att få till snygg efter det att den är demonterad.

• Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
"rivbort" dom g:a kablarna gör färdigt golvet och sätt dit listen. Ta hem en elektriker som får dra ny "kulo och ev.antennkabel" mot listen. Spackla in kabeln och måla.
Släng den g:a kabeln för den kommer att vara omöjlig att få till snygg efter det att den är demonterad.
Jag håller helt med där.
Om det nu kommer en elektriker sen så kommer den vägra försöka få fast den gamla kabeln, det kommer se för illa ut, och ta för lång tid.
Så slit bara loss den med minsta möjliga tid och besvär men med största möjliga försiktighet/säkerhet.
Minibräckjärnet jag länkade till kommer vara en utmärkt hjälp.
Skruva ur säkringar först, eller slå av huvudbrytaren. Försäkra dig om att det är strömlöst.
Sen lite beroende på händighetsgrad och kunskapsnivå, så kan du försöka skruva loss kablarna varifrån de kommer, det blir ju lättare och säkrare om de är helt borta.

Om man nu ska vara petig så är det behörighetskrävande även att montera bort delar av en starkströmsanläggning, men gör det du känner dig bekväm med och är inom komfortzonen.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.