S
Hej!

Jag har flyttat på ett antal små uthus med hjälp av att rulla dem på stockar. Enkelt och okomplicerad manöver för det mesta, kräver lite muskulatur.

Nu funderar jag på om detta på ett enkelt sätt går att genomföra på ett litet större hus. I detta fall ca 10x10 meter timmerstomme. Ett plan med loft. Planen är att vända på huset 90 grader eftersom gårdsbilden förändrats sedan huset byggdes.

Att det GÅR är självklart. Men har någon här erfarenhet att genomföra detta på ett mindre hus på ett enkelt och billigt sätt? Jag har inga planer på att anlita någon entreprenör eller större maskiner, utan vill göra det med manskraft. Precis som man alltid flyttat på hus i hundratals år utan problem.

Goda råd och tips eftersökes!

S Stigur-Olafur skrev:
Precis som man alltid flyttat på hus i hundratals år utan problem.
Timmerhus har man väl i princip alltid flyttat genom att plocka ner och bygga upp dom igen?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
useless useless skrev:
Timmerhus har man väl i princip alltid flyttat genom att plocka ner och bygga upp dom igen?
Då handlar det ju oftast om längre sträckor. Att flytta ett hus lite på en och samma gårdsplan är en annan sak. Då kan man ju göra som ts beskriver eller valfritt beaktat utrustning man har eller kan tillgå. Allt handlar ju om att få upp det på nåt stabilt och sen manövrera det på nåt vis.

Problemet är väl att få upp ett hus som väger kanske 20-25 ton på något stabilt och kunna manövrera det?
Har huset murstock så behöver den rivas och då försvinner en stor del av stabiliteten i huset. Är huset exakt 10*10 meter? Diffar det några dm måste grunden ändras och det vill man kanske inte göra medans huset hänger ovanför?

S Stefan1972 skrev:
Då handlar det ju oftast om längre sträckor. Att flytta ett hus lite på en och samma gårdsplan är en annan sak. Då kan man ju göra som ts beskriver eller valfritt beaktat utrustning man har eller kan tillgå. Allt handlar ju om att få upp det på nåt stabilt och sen manövrera det på nåt vis.
Ja fast med handkraft och utan entrepenör?

@heimlaga kanske har något att tillägga?

• Gilla
Julia-det blå huset
  • Laddar…
Det låter som om trådskaparen själv främsta experten på detta ovanliga område. Det går att slänga in I-balkar under hörnen och lyfta huset med domkrafter. Det är väl här någonstans det börjar bli krångligt med ett sätt att rulla huset eftersom det är stort. Men visst stockar eller maskinskridskor (kan hyras på hyrfirmorna).

Jag som är lat hade nog tagit in en kran. Mobilkranar är förvånansvärt billiga.

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle trä in begagnade stålbalkar eller grova stockar under huset och fästa ihop dem med varandra så det finns någonting att arbeta mot. Som en släde. Sedan skulle jag lägga stockar som underlag och kraftiga järnrör som rullar. Sedan kalla dit en grävmaskin som drar med skopan i kättingar fästa i släden. Jag vet folk som har gjort sådant med gott resultat på stora timmerhus men det största jag själv har flyttat var bara 5x6 meter och spantrat.
Sexmans stugan på Hästö i Kronoby flyttade de med rullar och taljor och gångspel någon gång på 1800-talet och det gick bra men det krävde mycket folk. Den är väl omkring 6,6 gånger 16 meter och en en en halv våning hög. Timrad ända upp. Står på sin nya plats än i dag.
Fast nu är det moderna tider och mindre arbetsfolk i gårdarna så jag skulle absolut anlita grävmaskin.

Eller alternativt flytta hela huset några centimeter i gången med snedställda domkrafter som lättar släden någon centimeter tills den tar ett skutt i sidled. Då behövs inga rullar. Det räcker med släden och underlagsstockar. Vid Snickaris på gränsen mellan Malax och Jurva är det en som har flyttat ett timmerhus i samma storlek som ditt flera tiotals meter på det viset.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Det är betydligt enklare att flytta ett hus än att vrida runt det på plats.

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Om man gör på samma sätt som när man flyttar på det borde det ju vara lika enkelt.

Flyttar man huset kan man dra det på medar eller rullar. Ska man vrida det så behövs en större hård yta.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Gör det inte så svårt för er. Med snedställda domkrafter gör det bra att vrida runt huset och släden på ett underlag av stockar.

• Gilla
Stigur-Olafur
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.