Hej!

Moderator, vänligen flytta tråden om den anses röra snickeri snarare än el.

I helgen kommer en kylmontör och installerar en LLVP.
Innerdelen skall monteras i trappen och min tanke var först att använda det VP-rör som mynnar ut ur väggen där för att mata värmpumpen (alltså ta bort nuvarande trådar och tråda om från central och dit på egen grupp).
Valet föll dock på en Daikin Stylish 30, vilken matas till utedelen så planen sprack.

Hur som helst, nu när vi inte ska använda VP-röret så vill sambon gärna ha en lampa över innerdelen och det kan ju vara rimligt, det är ju vad nuvarande kablar är tänkta till.
Kylmontören anmodade mig att fräsa ett spår i gipset, dra slang och låta trådarna mynna ut högre upp.
Jag vet att omtrådning kräver ABL, men då snickeriet hamnar på mig så vill jag veta hur man brukar göra sådant här, så att sedan elektrikern inte dyker upp och vägrar tråda för att jag gjort något fel.

Kan man "tälja" bort yttersta biten av VP-röret och ansluta en flexslang på änden, vilken jag leder upp och sedan spackar igen frässpåret? Att få dit en rörböj eller skarvmuff utan att riva väggen känns orimligt? Lär väl få limma ihop VP-rör och flexslang?
En överhandsfräs borde vara lämplig för att fräsa spåret tänkte jag. Eller kan jag bara skära ut ett spår med brytbladskniv i stället, mindre damm och oljud på det viset.
Från början hade de som byggde huset bara skurit ut en fyrkant av gipset med brytbladskniv, så det ni ser runt röret är akrylfog jag fyllt upp med.

Ytterfasaden är tegel och tanken är att jag ska ta hål i innersta brädan i takutsprångets undersida för att leda in rör och kablar där så jag vet ungefär var innerdelen hamnar, vilket jag försök visa i bilderna.
Dock vet jag inte om den hamnar över röret eller ej. Jag föreslog för kylmontören att vi kunde sätta shims mellan vägg och innerdelens monteringsbeslag, men det var han inte sugen på.

Tack på förhand!
 
  • Kabel och VP-rör i vägg förberett för installation av LLVP ovanför trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i trapphus med utstickande kablar där innerdelen av en LLVP ska monteras och eventuell lampa över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med kablarna utsatta ur en vägg, redo för omarbetning vid installation av inomhusdel till värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt bort vill du att nya lampan ska sitta?
 
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Hur långt bort vill du att nya lampan ska sitta?
Jag hade ju hoppats att hålet precis skulle gå fritt från innedelen, men utifall att det inte gör det så handlar det om att komma upp kanske 15-20cm. Lampan kommer att hamna precis ovanför innedelen.
 
C Carl.Alm skrev:
Jag hade ju hoppats att hålet precis skulle gå fritt från innedelen, men utifall att det inte gör det så handlar det om att komma upp kanske 15-20cm. Lampan kommer att hamna precis ovanför innedelen.
Har du tur så är röret redan draget uppåt och du kan bara göra ett hål precis där.
Kan du se vilket håll röret är bockat?
Om du behöver förlänga röret och du har gips där, så är mitt råd att såga ut en lite större bit. Säg 15x40cm. Fixa sedan elen i hålet, ta sedan samma gipsbit och med hjälp av två träbitar som du sticker in i hålet och skruvar fast på resp. sida fäster du sedan gipsbiten i dessa.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Har du tur så är röret redan draget uppåt och du kan bara göra ett hål precis där.
Kan du se vilket håll röret är bockat?
Om du behöver förlänga röret och du har gips där, så är mitt råd att såga ut en lite större bit. Säg 15x40cm. Fixa sedan elen i hålet, ta sedan samma gipsbit och med hjälp av två träbitar som du sticker in i hålet och skruvar fast på resp. sida fäster du sedan gipsbiten i dessa.
Om jag minns rätt från hur det såg ut innan jag fogade så går röret snett uppåt vänster så långt man kunde se. Var nog en elektriker som tog genaste vägen.

Tack för tipset, surt att behöva riva så mycket i nymålad vägg bara :/
 
C Carl.Alm skrev:
Om jag minns rätt från hur det såg ut innan jag fogade så går röret snett uppåt vänster så långt man kunde se. Var nog en elektriker som tog genaste vägen.

Tack för tipset, surt att behöva riva så mycket i nymålad vägg bara :/
Det blir mindre fix att åtgärda jämfört med att göra ett spår i väggen. Om det dessutom räcker med att bocka upp röret så slipper du anlita en elektriker också. :rofl:
 
T Tompafix skrev:
Det blir mindre fix att åtgärda jämfört med att göra ett spår i väggen. Om det dessutom räcker med att bocka upp röret så slipper du anlita en elektriker också. :rofl:
Får nog bli så som du föreslår, frågan är om jag lyckas bocka vp-röret bara. Men får lösa det på något vis.
Anar att jag lär göra åverkan på ångspärren i väggen så jag får nog köpa en rulle sådan specialtejp.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.