Hej,
Vi planerar att flytta köket för att kunna få öppet planlösning och ett sovrum till. Jag undrar om det ser möjligt ut och ungefär vad skulle en sån här ombyggnad kosta. Jag bifogar bilderna och märker det nya köket med röd färg. Tack för hjälpen! 😊
#flyttaköket #köksflytt
Vi planerar att flytta köket för att kunna få öppet planlösning och ett sovrum till. Jag undrar om det ser möjligt ut och ungefär vad skulle en sån här ombyggnad kosta. Jag bifogar bilderna och märker det nya köket med röd färg. Tack för hjälpen! 😊
#flyttaköket #köksflytt
Hej
Första frågan är vilken sorts byggnad det rör sig om du vill flytta köket i?
Ritningen tyder på ett radhus/lägenhet och om det är en bostadsrättsförening behöver du föreningens tillstånd att flytta på vatten/avlopp/ventilation.
Angående kostnaden så lär det röra sig om några veckors jobb med att riva, flytta och bygga upp igen. Ska det utföras av hantverkare så räkna med flera hundratusen kronor.
Ritningen tyder på ett radhus/lägenhet och om det är en bostadsrättsförening behöver du föreningens tillstånd att flytta på vatten/avlopp/ventilation.
Angående kostnaden så lär det röra sig om några veckors jobb med att riva, flytta och bygga upp igen. Ska det utföras av hantverkare så räkna med flera hundratusen kronor.
Tycker inte det är värt att göra det
Ja, ett radhus pratar vi om. Ojj, jag tänkte inte faktiskt att det kan ta så lång tid och räknade kanske med en mindre summa. I mitt huvud lärt det enklare pga tvätt och badrummet på andra sidan vägen. Men som sagt, vi bara planerar och vill kolla möjligheten iaf.Pjosk75 skrev:
Hej
S SraN skrev:
Möjligt att flytta köket är det så klart, om eventuell bostadsrättsförening ger tillstånd till det. Men enkelt är det knappast eftersom även ventilation behöver flyttas med. Samt el så klart.
Helt draget ut luften så tror jag att du kommer få offerter på närmare 4-500.000 för hela jobbet.
Om ledningar för vatten och avlopp är monterade utanpå väggarna så blir det lättare att flytta dem. Är de inuti väggar eller golv blir det svårare, ännu svårare om väggar och golv består av betong.
Helt draget ut luften så tror jag att du kommer få offerter på närmare 4-500.000 för hela jobbet.
Om ledningar för vatten och avlopp är monterade utanpå väggarna så blir det lättare att flytta dem. Är de inuti väggar eller golv blir det svårare, ännu svårare om väggar och golv består av betong.
Hittade en tråd med en liknande frågeställning där ett utförligare svar med ungefärliga priser finns.
https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-koek-till-vardagsrum-kostnad.371636/
https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-koek-till-vardagsrum-kostnad.371636/
Har gjort just detta i tidigare radhus. Om vatten och
avlopp enkelt går att lösa så är den kostnaden liten. Vi hade ungefär lika, dvs på andra sidan väggen så var smidigt och enkelt. El är ett större arbete och där ska man både dra om och sätta nytt. Ventilation kan man dra/bygga en kanal el gå över till kolfilter i värsta fall. Så skulle påstå att så svårt bör det inte vara i ditt fall.
Gällande kostnader beror det på om du bygger själv eller anlitar hantverkare. Vilket kök du väljer, vilka golv osv… Det kan alltså kosta från 150.000kr till 500.000kr.
Vår nota landade på ca 200.000kr
- Kök Ikea 125.000kr (2021 års priser)
- El 40.000kr
- VVS 5000kr
- Ventilation 10.000kr inkl fläkt
- 20.000 övrigt, ex gips, laminatgolv, skruv mm.
Jag gjorde allt själv förutom VVS och El samt höll kostnaden nere på köket genom att välja billiga vitvaror och laminatbänkskiva.
Tidsåtgång full arbetstid för min del var 3 veckor, elen tog 2,5 dagar för två killar, VVS ett par timmar.
Om man planerar väl, ser till att boka VVS och elektriker i förväg och planerar byggets alla steg i förväg samt har allt material inklusive kök hemma när man startar går det relativt fort.
avlopp enkelt går att lösa så är den kostnaden liten. Vi hade ungefär lika, dvs på andra sidan väggen så var smidigt och enkelt. El är ett större arbete och där ska man både dra om och sätta nytt. Ventilation kan man dra/bygga en kanal el gå över till kolfilter i värsta fall. Så skulle påstå att så svårt bör det inte vara i ditt fall.
Gällande kostnader beror det på om du bygger själv eller anlitar hantverkare. Vilket kök du väljer, vilka golv osv… Det kan alltså kosta från 150.000kr till 500.000kr.
Vår nota landade på ca 200.000kr
- Kök Ikea 125.000kr (2021 års priser)
- El 40.000kr
- VVS 5000kr
- Ventilation 10.000kr inkl fläkt
- 20.000 övrigt, ex gips, laminatgolv, skruv mm.
Jag gjorde allt själv förutom VVS och El samt höll kostnaden nere på köket genom att välja billiga vitvaror och laminatbänkskiva.
Tidsåtgång full arbetstid för min del var 3 veckor, elen tog 2,5 dagar för två killar, VVS ett par timmar.
Om man planerar väl, ser till att boka VVS och elektriker i förväg och planerar byggets alla steg i förväg samt har allt material inklusive kök hemma när man startar går det relativt fort.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Flytta termostaten på ett element till andra sidan av det
Värme allmänt -
Hur ofta ska en flotte förflyttas för att inte bryta mot strandskyddet
Juridik -
Finns det dörrar som passar eller måste jag flytta mina gamla gångjärn
Fönster & Dörrar -
Flyttat till hus med bergvärme, hur funkar det?
Värmepumpar -
Flytta garageporten – är det möjligt och vad krävs?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus