Hej,

Vi planerar att flytta köket för att kunna få öppet planlösning och ett sovrum till. Jag undrar om det ser möjligt ut och ungefär vad skulle en sån här ombyggnad kosta. Jag bifogar bilderna och märker det nya köket med röd färg. Tack för hjälpen! 😊
#flyttaköket #köksflytt

• Planlösning av ett våningsplan med kök, vardagsrum och andra rum. Det nya köket är markerat med röd färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med ett rött streck som markerar nytt köksläge i det befintliga vardagsrummet, planerat för att skapa en öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Första frågan är vilken sorts byggnad det rör sig om du vill flytta köket i?
Ritningen tyder på ett radhus/lägenhet och om det är en bostadsrättsförening behöver du föreningens tillstånd att flytta på vatten/avlopp/ventilation.

Angående kostnaden så lär det röra sig om några veckors jobb med att riva, flytta och bygga upp igen. Ska det utföras av hantverkare så räkna med flera hundratusen kronor.

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Tycker inte det är värt att göra det

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Första frågan är vilken sorts byggnad det rör sig om du vill flytta köket i?
Ritningen tyder på ett radhus/lägenhet och om det är en bostadsrättsförening behöver du föreningens tillstånd att flytta på vatten/avlopp/ventilation.

Angående kostnaden så lär det röra sig om några veckors jobb med att riva, flytta och bygga upp igen. Ska det utföras av hantverkare så räkna med flera hundratusen kronor.
Ja, ett radhus pratar vi om. Ojj, jag tänkte inte faktiskt att det kan ta så lång tid och räknade kanske med en mindre summa. I mitt huvud lärt det enklare pga tvätt och badrummet på andra sidan vägen. Men som sagt, vi bara planerar och vill kolla möjligheten iaf.
S SraN skrev:
Hej,

Vi planerar att flytta köket för att kunna få öppet planlösning och ett sovrum till. Jag undrar om det ser möjligt ut och ungefär vad skulle en sån här ombyggnad kosta. Jag bifogar bilderna och märker det nya köket med röd färg. Tack för hjälpen! 😊
#flyttaköket #köksflytt

Möjligt att flytta köket är det så klart, om eventuell bostadsrättsförening ger tillstånd till det. Men enkelt är det knappast eftersom även ventilation behöver flyttas med. Samt el så klart.
Helt draget ut luften så tror jag att du kommer få offerter på närmare 4-500.000 för hela jobbet.

Om ledningar för vatten och avlopp är monterade utanpå väggarna så blir det lättare att flytta dem. Är de inuti väggar eller golv blir det svårare, ännu svårare om väggar och golv består av betong.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack! Bra att vi bara planerade 😁 det är ju inte värt det, bättre att flytta om några år då vi ska behöva ett rum till.
Tack för hjälpen 🙂

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S SraN skrev:
Tack! Bra att vi bara planerade 😁 det är ju inte värt det, bättre att flytta om några år då vi ska behöva ett rum till.
Tack för hjälpen 🙂
Det är nog bättre rent ekonomiskt att bara flytta

K
Har gjort just detta i tidigare radhus. Om vatten och
avlopp enkelt går att lösa så är den kostnaden liten. Vi hade ungefär lika, dvs på andra sidan väggen så var smidigt och enkelt. El är ett större arbete och där ska man både dra om och sätta nytt. Ventilation kan man dra/bygga en kanal el gå över till kolfilter i värsta fall. Så skulle påstå att så svårt bör det inte vara i ditt fall.

Gällande kostnader beror det på om du bygger själv eller anlitar hantverkare. Vilket kök du väljer, vilka golv osv… Det kan alltså kosta från 150.000kr till 500.000kr.

Vår nota landade på ca 200.000kr
- Kök Ikea 125.000kr (2021 års priser)
- El 40.000kr
- VVS 5000kr
- Ventilation 10.000kr inkl fläkt
- 20.000 övrigt, ex gips, laminatgolv, skruv mm.

Jag gjorde allt själv förutom VVS och El samt höll kostnaden nere på köket genom att välja billiga vitvaror och laminatbänkskiva.

Tidsåtgång full arbetstid för min del var 3 veckor, elen tog 2,5 dagar för två killar, VVS ett par timmar.
Om man planerar väl, ser till att boka VVS och elektriker i förväg och planerar byggets alla steg i förväg samt har allt material inklusive kök hemma när man startar går det relativt fort.

Tack att du delade med dig! Köket själva är faktiskt helt nytt och vi tänkte att återvända delarna. Men vi behöver hantverkare till allt typ. Så ändå skulle jag säga minst 200.000kr

BirgitS
K Kirre2021 skrev:
Ventilation kan man dra/bygga en kanal el gå över till kolfilter i värsta fall.
Det räcker inte med bara kolfilter utan det ska finnas en frånluftskanal (fläktstyrd) som tar hand om den vattenånga som bildas innan dess fukt skadar huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.