S
Behöver flytta ett luftintag till frånluftvärmepumpen och har två tekniska alternativ.
1, förlänga röret 60cm helt i rörelse riktning (alltså rakt, men pumpen "ser" bara ett längre rör fram till insugsventilen.
2, förlänga totalt 60 cm men vinkla 90° (så 30cm rakt, sen böj, sen 30cm till, teoretiskt sett i centrumlinjen på röret)

Rören är dia 100-110mm nånstans. Estetiskt vill jag köra alt 2, men funderar på om det betyder att jag påverkar flödet så mkt med böjen så att ny vent-mätning etc behövs (kanske behövs i båda alternativen iofs?).

Vad tror ni?

Vad är det exakt för frånluftsvärmepump du har? Hur stort hus? Är det en från- och tilluftsvärmepump och du sätter in en 90-gradersböj på en dessutom smal kanal så bör man absolut mäta upp luftflödena.

S
Är en IVT490. Ca 140m2 hus, 70 per plan. Detta är enda insuget som behöver ändras. Är inte med på vad en från-och-tilluft är, vet bara att min kallas frånluft i amatör-snack.

Så den friskluftsventil du vill ändra är bara en av ca 8 stycken? Då ser jag absolut inga problem. Lät först som du kanske hade ett enda friskluftsintag till hela huset.

Redigerat:
S
Det stämmer, en av flera i huset. Då menar du att även 90° torde vara lugnt?

Ja precis, även 90 graders fungerar när det handlar om så låga luftflöden.

S
👍 tack för snabb respons!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.