19 915 läst ·
63 svar
20k läst
63 svar
Flytta in radiator i rummet pga tilläggsisolering (Uponor RadiQuick?)
Jaha?! Det har jag varken hört eller sett... Denna installation med stödhylsa och koppling har aldrig varit några problem.spekerök skrev:
En personlig tanke är ju då att varför just på värme? Spolar du varmvatten en längre tid blir ju temperaturen i slangen högre än i ett värmesystem på vintern! :x
En länk till mer info vore bra!
Och då i TS fall blir det ju då ännu mer skarv i väggen då han måste använda en 18mm koppling med super-blue för 3/8! Kopplingsset till 15mm slang monters på 15mm koppling.
Redigerat:
Ok. Har man bara en sådan inspektionslucka så blir ju blackaders inlägg väldigt relevant.Tommor skrev:
Bör väl öppna och kolla minst en gång om dagen för att det ska göra någon nytta? Hade själv nyligen en vattenläcka nere i pannrummet. Även att det bara droppade blev det ca en liter på ett dygn. Inget jag vill ha droppandes i väggen utan att veta om det!blackadder skrev:
Krilleman>> För att bibehålla diffusionsspärren som röret har bör man montera kopplingset enligt uponor, puttar man i en stödhylsa enbart så äventyrar man det, man kan ju diskutera hur mycket den lilla biten påverkar helheten. Vi fick monterings instruktioner upplästa när det gäller värme från uponor under ett morgonmöte att vi inte skall montera combipex med "pex" stödhylsa på värmen utan använda kopplingset. Men kikar man på hur kopplingset för de flesta golvärmefördelare på marknaden ser ut finns det ju en liknelse att stödhyllsan med kona förseglar rörändan.
Mvh
Mvh
Hur länge sen är detta? Vi har en bra kontrakt med våran utesäljare på Uponor, men det har dom inte sagt ett knyst om! :xspekerök skrev:
Jag har sökt med ljus och lykta i deras anvisningar men hittar inget om det!
Jag vet inte hur färskt detta är, men jag hörde det för någon månadsen. Nu kör vi aldrig med stödhylsa och kona utan använder oss av VA-plast.
så till TS, som jag skrev i mitt första inlägg, den skarven är inte ok, ännu mindre om den ska bli dold. Ring en rörmockare, man kan inte göra allt själv...
så till TS, som jag skrev i mitt första inlägg, den skarven är inte ok, ännu mindre om den ska bli dold. Ring en rörmockare, man kan inte göra allt själv...
Jag gillar regler och ordning, därför blir jag lite konfunderad när denna info tydligen inte verkar finnas på print!Dr.L skrev:
Nu tycker jag du tar en liten snabb genväg här! Lösningen på alla problem ligger inte i att "ringa en rörmokare". Det finns hur många klåpare som helst där ute som med glädje skulle gipsa för både det ena och det andra! Kika runt på forumet så hittar du massor med tokiga installationer i div yrken som glada forumister råkat ut för!!! Mycket går att vinnan i att läsa på, även som glad hemmafixare, och med ett och annat tips på vägen underlättar det ännu mera!
VA-plast är en underbar koppling med den är ju just för en 15mm vatette-ända. Inte 18 som i TS fall. Och TS har ju 18mm ända i detta fallet, med det finns kopplingsset till VSH med! Dock inte 18x15x2,5 PEX
http://www.broen.se/Varme/Installations/Kompressionsfittings/VSH-SUPER/K3067.aspx
Så för att komma vidare i med TS problem så blir visst då lösningen en snutt 15 rör i förminskningen för att sedan skarva vidare med en rak 15 koppling med kopplingsset av samma tillverkare.
Inspektionsbart är inte inbyggt!
Redigerat:
Frekvensen är ju upp till ägaren, men en korrekt installation ska inte läcka i första taget. Jag kan tycka att det kan vara lämpligt att ta för vana att kolla i sin lucka/panna minst 1 gång per vecka. Då upptäcker man smygläckan ganska omgående.tlundberg skrev:Ok. Har man bara en sådan inspektionslucka så blir ju blackaders inlägg väldigt relevant.
Bör väl öppna och kolla minst en gång om dagen för att det ska göra någon nytta? Hade själv nyligen en vattenläcka nere i pannrummet. Även att det bara droppade blev det ca en liter på ett dygn. Inget jag vill ha droppandes i väggen utan att veta om det!
Men detta är ju anledningen till att säkervatten skapades.
Och säker värme är under uppförande, men anledningen till att du fortfarande får skarva värme är för att det i det flesta fallen handlar om en begränsad volym vatten som läcker ut. Och på vatten så har du konstant matning vilket gör att utströmningskadorna orsakar enorma kostnader. Medans ett läckage på en värmeledning inte nödvändigtvis behöver orsaka en stor skada.
och märker du att du tappar systemtryck så är ju det enklaste du kan kolla skarven bakom inspektionsluckan, alla andra är ju kanske jättesvårt att upptäcka.
Just ja!Tommor skrev:
VSH 18x15 har RSK 196 50 23
Kopplingsset 15x2,5 RSK 188 00 90
Edit: hittade just kopplingssetet hos dinvvsbutik...
Alternativet då är ju VA, men då måste du köpa plasthylsan ny också till en röd.
VA kopplingsset 15x2,5
VA 18x15 rak
VA hylsa för stål
Klen tröst dock när man handlat allt och det nu inte tydligen är godkänt. Visserligen har rinkaby god tilltaget öppetköp, men men...
Jag stör mig fortfarande på att det inte finns den infon i klartext! Men det kanske bara är jag som gillar att läsa regler? :x
Redigerat:
Tänkte precis skriva 18x15 ..
nej, det är inte bara du som gillar att läsa om regler.
Men jag tycker ändå att hela kopplingen är fel, under dom åren jag arbetet så är min bestämda åsikt att det ska Undvikas in i det sista att montera klämringskopplingar i vägg, det finns ju flera andra lösningar. Gänga och gå över till LÖD/Press som av dom flesta skulle anses vara en mycket säkrare koppling/skarv.
En fråga:
vad är viktigast, att TS gör hela jobbet själv, eller att installationen blir bra och säker?
Visst det finns massa klåpare som jobbar som hantverkare, men sen finns det sådana som gör noggranna, snygga jobb enligt dom gällande reglerna. Men bra jobb kostar mer pengar, och det vill inte alla betala för .
nej, det är inte bara du som gillar att läsa om regler.
En fråga:
vad är viktigast, att TS gör hela jobbet själv, eller att installationen blir bra och säker?
Visst det finns massa klåpare som jobbar som hantverkare, men sen finns det sådana som gör noggranna, snygga jobb enligt dom gällande reglerna. Men bra jobb kostar mer pengar, och det vill inte alla betala för .
Värme installationer med pex stödhylsa har man sett i "gamla installationer" flertal gånger och det verkar ju funka år efter år utan läckage, gillar själv regler och ordning, fenomenet med kopplingset till värmen fick vi info om höst 2012 till företaget och ägaren vill inte att vi skall slarva med detta, annars vet jag att kollegorna tycker det är väldigt bekvämt att använda pex stödhylsan,
mvh
mvh
310kr inkl frakt.krilleman_215 skrev:
315kr inkl frakt.krilleman_215 skrev:
Samma pris alltså. Är någon bättre än den andra?
Om de är lika bra så handlar jag nog hos Sigro eftersom jag redan har konto där nu.
Om jag skulle välja att använda stödhylsan, vad är riskerna? Att det läcker ut vatten? Att det läcker in syre i värmesystemet?spekerök skrev:Värme installationer med pex stödhylsa har man sett i "gamla installationer" flertal gånger och det verkar ju funka år efter år utan läckage, gillar själv regler och ordning, fenomenet med kopplingset till värmen fick vi info om höst 2012 till företaget och ägaren vill inte att vi skall slarva med detta.
Ja, jag gör det själv för att spara pengar. Men också för att jag tycker det är roligt. Jag skulle kunna ringa hit en duktig rörmokare, men då har jag ju inte lärt mig något, och måste ringa rörmokaren nästa gång också, och nästa, och nästa...Dr.L skrev:Gänga och gå över till LÖD/Press som av dom flesta skulle anses vara en mycket säkrare koppling/skarv.
En fråga:
men sen finns det sådana som gör noggranna, snygga jobb enligt dom gällande reglerna. Men bra jobb kostar mer pengar, och det vill inte alla betala för .
Med de hårda regler/rekommendationer som finns hade nog inte klämmringskopplingar varit godkända över huvud taget om de inte var säkra.
Jag tror du kan vara lugn beträffande stödhylsan, har aldrig hört talas om att det skulle förstöra diffusionskiktet, för hylsan sitter på insidan och diffusionsspärren är i det yttre lagren. då skule jag tro mer på att de är klämringen som nåer in i skiktet. . Dock tror jag inte det skulle innebära ett skit för din annlägning, men som sagt det är baserat på min erfarenhet inte fakta. Vet inte hur många ställen man sett stödhylsan på värmen och jag har aldrig hört att det skulle orsakat några missöden. Beträffande läckage så tror jag inte heller det är särskilt mycket större risk att det börjar läcka, jämfört med att köra pex konan.
Men skulle jag göra det inne i en vägg, då skulle jag vilja ha så lite komponenter som möjligt, vilket skulle innebära att använda riktigt pexkoppling..
Men skulle jag göra det inne i en vägg, då skulle jag vilja ha så lite komponenter som möjligt, vilket skulle innebära att använda riktigt pexkoppling..