Känner du att det är rätt tjej så ska du göra det som känns rätt.
En liten sak du ska tänka på. Som iaf vad folk jag känner och anhöriga varit med om.
Ny vet jag inte om du har barn sen tidigare, men OM du har det. Så för dina barn skull.. dra inte in en ny fru i bilden. Då har du halverat barnens arv.
Annars, gör det som känns rätt ☺

H
Utan att läst alla inläggen. Halva marknadsvärdet. Alt. Så är huset ditt och då betalar hon inget på huset och så delarna ni på driftkostnaderna, ev. kommande renoveringar står du för. Ett annat alt. som jag tycker är det bästa, sälj huset och köp ett gemensamt hus i stället, då blir det ert hus både mentalt och fysiskt.

Sk. Kändisar lever ett ytligt liv och varken tänker eller känner och skall därför inte vara med i denna fråga.
Mitt råd : skriv ett äktenskapsförord där din tillkommande betalat 1/2 det värde fastigheten värderats till. Det som är himmel idag kan nääämligen vara helvete i morgon.

Kändisar lever ett liv som vi andra, varken bättre eller sämre.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Ja alla tänker olika i mitt förhållande finns inget mitt utan vårat , vill man bygga ett liv tillsammans så kan man inte gå omkring och tänka massa om . Men alla är olika
Varför skulle man tänka på det?, man sätter förutsättningarna innan så båda vet vad som gäller om det skulle ske så slipper man bråka om det.

H
Det är väl inte så vanligtvis att man gifter sig med beräkning att man ska skilja sig. Det är rosenrött och för många blir det så i fortsättningen också och man är vänner. MEN det slutar många gånger i skilsmässa och då är man i de flesta fall inga ståta vänner. Var inte naiva bara för kärleken kom. Se till att alla papper är klara innan ni flyttar ihop, vid en ev. separation vet ju var och en vad som gäller och det är större chans att man skiljs som vänner och att separationen går smidigt. Skriv också samboavtal, så ni kan skydda varandra, har ni barn får ni tänka till lite extra.

• Gilla
ccf
  • Laddar…
Skriv ett samboavtal om hon ska köpa halva huset av dig. Hennes halva av huset kommer vara köpt "för gemensamt bruk" och omfattas därför av sambolagen. Det betyder att vid en eventuell separation har hon rätt till 25% av husets värde, och du har rätt till 75%, om samboavtal saknas.

• Gilla
1
  • Laddar…
MagHam skrev:
Som flera sagt, vi är alla olika...

Håller med #13.
Vi bygger ett liv tillsammans och är mer intresserade av det och familjen, än vems något är.
Skulle det då hända - det ingen önskar eller planerar dvs skilsmässa - så bryr jag mig knappast om mitt eller ditt. Förr eller senare så kommer man på att det finns större och viktigare värden i livet än pengar och ägandeskap.
/M
Så tänker du/ni, och många andra, när man går IN i äktenskapet. Men det är inte säkert att du - eller partnern - resonerar likadant om det skulle bli dags att gå skilda vägar. Många kloka rationella goda idéer kan drabbas av verklighetens kalla stålnäve och förgiftas av långvariga nedbrytande gräl. Finns hur många vittnesmål som helst om det.

Att bestämma förutsättningarna medan man är goda vänner, det är att vårda förhållandet, inte att försäkra sig om att förhållandet ska bli dåligt.

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Så tänker du/ni, och många andra, när man går IN i äktenskapet.
Psss Vi är inne på vårt 16:e år och är mer sammansvetsade än någonsin ;)

H
Grattis! Då kan ni säkert prata med varandra och komma fram till bästa lösningen för er båda. Fråga vad din sambo tycker!

Enkelt, gör en värdering av huset. t.ex. ett snitt av några mäklarvärderingar. Dela på hälften.

Vill du hellre ge bort huset kan du ju göra det. Fast OM ni separerar i framtiden tror jag INTE hon ger tillbaka det hon fått utan motprestation?

Bättre är att man skaffar olika saker. Om hon nu är stadd vid kassa? Kan hon väl köpa fritidshus i stället?

Redigerat:
Vi har gemensam ekonomi samt äger huset 50/50, väldigt enkelt, inget tjafs vid ev separation...har partnern bara råd att betala 30% av huset så skriver man det i ett kontrakt / ägardel är 70/30 osv, tycker dock att om man försöker skapa en framtid ihop så är gemensam ekonomi ett måste oavsett vem som tjänar bäst, spelar pengar sån roll även i kärlek så sök partner på " Elitsinglar.se " tycker att separat ekonomi känns lite kallt & kärlekslöst om man ni inte är 18 bast

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Låt en mäklare värdera huset, din bank har säkert nån.. De kan säkert hjälpa till med en liten rådfrågningstimme..där du (eller ni gemensamt) kan gå igenom olika alternativ..fråga vad som händer vid "en viss utgång" av förhållandet osv. Sen låter ni informationen sjunka in, pratar igenom det på tu man hand.. så det känns bra och rättvist - en lösning båda kan leva med! sedan skriver ni erforderliga papper ..justerar pengaflödet och slår ihop era påsar :)

Lycka till!

P
b_hasse skrev:
Skriv ett samboavtal om hon ska köpa halva huset av dig. Hennes halva av huset kommer vara köpt "för gemensamt bruk" och omfattas därför av sambolagen. Det betyder att vid en eventuell separation har hon rätt till 25% av husets värde, och du har rätt till 75%, om samboavtal saknas.
JÄTTEVIKTIG! Jättebra kommentar! Du har (tyvärr) alla chanser att blåsa din flickvän regält. Sambolagen gäller bara den gemensamma bostaden som skaffats för gemensamt användande. Hon får alltså ingen del i huset som du ägde innan ni blev ett par men du får del i hennes del (!) Att hon köper halva huset kan blir därför väldigt, väldigt fel.

OBS! Helt olika saker gäller för sambo och gifta i de här situationerna

Jag förstår att du tycker att du lagt ner massor med gratisjobb i huset men tänk också på hur ni i framtiden kommer att fördela allt hushållsarbete. Kommer ni verkligen att dela lika på all tvätt, städning, ev barnledigheter(?) i framtiden? Det som brukar betraktas som den trad "Kvinnofällan" är ju att män får ersättning för renoveringsjobb på hus och saker som har ett 2:a hands värde medan kvinnor aldrig i efterhand kan kräva ersättning för hushållstjänster.

Ja, jag tänker inte delta i er tävling i vem som visar upp det bästa förhållandet, men kanske ni kan ha lite mer respekt för andras sätt att ordna sitt liv?

• Gilla
Nisken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.