K krambriw skrev:
Ofta är det kvinnan som har bra ideer och tankar som leder till värdestegring
Det där var väl ändå ganska fördomsfullt. 😉

• Gilla
Fredandel och 8 till
  • Laddar…
Hej
Ta ränta, fastighetsavgift, amortering, husförsäkring, reparationer själv.
Spar på ett gemensamt konto för framtida renoveringar, men då inte så stort belopp, det växer på skapligt ändå.
Renoveringar är till det gemensamma slitaget och över 20 år ska det räcka till en köksrenovering tex.
Dela på sopor, försäkringar etc.
Låt det vara en tydlig uppdelning på vad som är husets kostnader och era kostnader.

Jag hade en sambo i drygt ett år, och vi renoverade en stuga till hennes son.
Kostnaden fördelade vi så att jag stod för stugans kostnader, isolering, virke, el etc medans hon stod för ytskikt, tapet, färg och golv.
Det tycker jag var en rättvis fördelning av kostnaderna.

Som svar på frågan vad hon ska betala så tycker jag hon inte ska betala någon hyra alls.
Jag tänker att på 10 års sikt har hon chans att spara ihop en ansenlig hög med pengar som ungefär matchar husets värdeökning.

/Workingclasshero

• Gilla
  • Haha
  • Älska
TuVu och 8 till
  • Laddar…
Inte undra på att relationer spricker...

• Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Inte undra på att relationer spricker...
Bra kommentar ! 👍👍

• Älska
krambriw
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Håller man på in absurdum så börjar snart den ena parten klaga på den andre att densamme duschar i timmar, slår på elvärme i badrumsgolven och torkar håret alldeles för länge
I ett boende man hyr ut installerar man lämpligen separat mätning och fakturering på vatten, värme och el så att hyresgästen har ekonomiska incitament att anpassa förbrukningen, men flyttar man ihop av kärlek tycker jag man kan stå över sådan millimeterrättvisa och bjuda på den lilla merkostnad en person till i huset innebär.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
När min sambo flyttade in hos mig så valde vi att han tar kostnader för mat och dryck och annat man handlar på typ Ica ( tvättmedel mm). Jag betalar räntor, amorteringar, el, sopor, försäkringar och underhåll på huset. Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket pengar han lägger på sin del, men vi är båda nöjda och det slår säkert inte så väldigt fel.

I ditt fall, @Daniel4s , tycker jag det är rimligt att ni delar på de rörliga kostnaderna. Alltså blir amortering, underhåll och förbättringar kvar för dig att betala. Eller så väljer ni någon annan delning som ni båda är nöjda med. Lycka till!

• Gilla
B6304S1 och 9 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
märkligt många som tycker att hon skall hyra in sig gratis hos dig, för det är ju faktiskt vad hon blir, en hyresgäst/inneboende

jag tycker halva driftkostnaderna är odisskutablet, samt så bör hon ju också då betala hyra för slitage,

så mellan 7500-1000 är väll rimmligt då kanske

halva driftkostnaderna och sen halva räntan som hyra

• Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
Jag säger att det är rimligt att dela på driftkostnader plus räntan efter avdrag. Sedan om ni vill korrigera för att ni har skillnader i inkomst så gör ni det i steg två. Fastighetsskatt osv är en driftkostnad för att bo i hus i min värld. Där hon hyr idag så står hon såklart för ränta, driftkostnader och skatter osv. Hyran ska ju täcka alla sådana kostnader som fastighetsägaren har. Värdeökning är ingen garanti utan det är en risk du tar, huset kan ju gå ned i värde samt att något dyrt kan gå sönder och då får du ta det.

Dvs, dela på allt utom amortering.

• Gilla
Lostmoose och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har valt att fortsätta själv stå för hela kostnaden för det befintliga boendet,
Hemingway Hemingway skrev:
Dvs, dela på allt utom amortering.
Uppenbarligen ett ämne där det finns väldigt olika åsikter. Hoppas ändå diskussionen hjälper TS för helt uppenbart finns det inget "rätt" svar här.

Redigerat:
  • Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
K
K krambriw skrev:
Fastighetsavgiften och räntekostnaderna är helt knutna till fastigheten och hör inte till driftskostnader som sådana även om de är en kostnad (för fastighetsägaren/ägarna).

Håller man på in absurdum så börjar snart den ena parten klaga på den andre att densamme duschar i timmar, slår på elvärme i badrumsgolven och torkar håret alldeles för länge
Men kostnaden för ett hus är inte bara rena driftskostnader i form av t ex försäkring, el och vatten?

Räntekostnader och fastighetsavgiften borde väl också räknas med i månadskostnaden medan ev amortering i praktiken är ett sparande och kan lämnas utanför eventuella kostnader för boendet.

Sen finns det väl diskussionspunkter som t ex underhåll och renoveringar som inte är lika lätta att kategoriskt säga vem som ska betala.

/Krille

• Gilla
Mari1971
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har valt att fortsätta själv stå för hela kostnaden för det befintliga boendet, bygger/köper man däremot nått nytt gemensamt är det väl naturligt att man delar både investering och drift.
så din sambo betalar ingenting för el, vatten sophämtning, slitage osv som ni förbrukar?

utan bor gratis och står endast för sin egen mat och kläder typ ?

det e ju en rätt bra deal :D

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Eller också räknar man inte så mycket och tänker att hon ”hyr” sitt boende inklusive el/värme/vatten och kanske att används bil etc.

Säg att hon betalar runt 5 papp i månaden som ett bidrag till hushållet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Excel
D Daniel4s skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Hon betalar hyra och i hyran ingår:
1.Hälften av alla rörliga kostnader som el/VA

3. Förslitning av fastighetsinvantarier som används, tex 10 år för spis, (10.000kr/10/12) 83kr i månaden. Gör så med allt. Då kan du spara buffert när saker går sönder.

4. schablon för underhåll av ytskikt såsom tapeter/golv/badrum.

5. Om du önskar kan du även lägga på en fiktiv kapitalbildningkostnad, detta eftersom du binder kapital i bostaden.

6. Indexera en gång om året.

7. Skriv avtal så det blir transparant och inget tjafs runt vem som betalar vad.

8. Blanda inte ihop känslor och kärlek med ekonomi. Ingen ska bära någons annan kostnad för att vara snäll/givmild.

Hon får inte del av värdeökningen, enligt samma logik att du inte får del av hennes avkastning på hennes fonder mm.

Du kan och triangulära hyran genom att räkna på vad det hade kostat henne att köpa hälften och betala ränta och amortering.

Föreslår att du beräknar enligt ovan, vilken hyra du i slutäntan sätter kan vara en helt annan. Du får allafall en bra bild på kostnaderna och hur mycket du avstår om ändå väljer en lägre hyra.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Helena Lillarve och 8 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Blanda inte ihop känslor och kärlek med ekonomi. Ingen ska bära någons annan kostnad för att vara snäll/givmild.
Om en av parterna är tyngre ska den parten då stå för en större andel av golvslitaget. Jag menar ingen ska ju bära någon annans kostnad... 😉

• Gilla
  • Haha
Lostmoose och 7 till
  • Laddar…
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Om en av parterna är tyngre ska den parten då stå för en större andel av golvslitaget. Jag menar ingen ska ju bära någon annans kostnad... 😉
Så petig behöver man inte vara. Hon kanske släpar fötterna i bostaden, det förorsakar annat slitage. Men jag förstår att du vill vara lite lustig här.

Vissa tänker ”om du betalar maten så betalar jag resten”. I slutändan är det dina barn som ärver mindre och din partners barn som ärver mer.

• Gilla
  • Haha
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.