70 600 läst ·
584 svar
71k läst
584 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
Är du helt okunnig om bostadsmarknaden @SueCia?S SueCia skrev:
Om du flyttar in som sambo kan du bli utkickad närsomhelst, i morgon, om tio år eller när husägarens särkullbarn ska sälja fastigheten efter husägarens bortgång.Nissens skrev:
Jag har inte lust att själv slå i lagböckerna eftersom jag inte är jurist. Men här kommer en länk där jurister förklarar vad som gäller:Alfredo skrev:
https://lexly.se/fakta-och-rad/bodelningsavtal/vad-gor-jag-om-sambon-vagrar-flytta
Man kan alltså inte kasta ut en sambo godtyckligt över en natt.
Citat:
”Om sambon vägrar flytta kan man begära en bodelningsförrättare från närmsta tingsrätt. Det genomförs då en officiell bodelning vilket innebär att samboförhållandet upphör även om din sambo fortfarande bor kvar i bostaden.”
”Har man, när bodelningen väl är genomförd, berättigats att bo kvar i bostaden så är den andra sambon skyldig att flytta. Om sambon inte flyttar ut då kan man ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten. De kommer då att tvinga sambon att flytta ut ur bostaden.”
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Jodå, du kan kasta ut din sambo som inte har rätt till bodelning eller har besittanderätt utan att åka in i finkan.Nissens skrev:
Jag har inte lust att själv slå i lagböckerna eftersom jag inte är jurist. Men här kommer en länk där jurister förklarar vad som gäller:
[länk]
Man kan alltså inte kasta ut en sambo godtyckligt över en natt.
Citat:
”Om sambon vägrar flytta kan man begära en bodelningsförrättare från närmsta tingsrätt. Det genomförs då en officiell bodelning vilket innebär att samboförhållandet upphör även om din sambo fortfarande bor kvar i bostaden.”
”Har man, när bodelningen väl är genomförd, berättigats att bo kvar i bostaden så är den andra sambon skyldig att flytta. Om sambon inte flyttar ut då kan man ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten. De kommer då att tvinga sambon att flytta ut ur bostaden.”
Din länk beskriver inte frågan.
Det har jag heller inte påstått. Dock visar du fortfarande inte på vilket sätt folkbokföringsadress har relevans.Nissens skrev:
Så om jag folkbokför mig på din adress är du tvungen att dras med mig som inneboende? Verkar inte det orimligt?Nissens skrev:
Jo, för det var det påstendet jag protesterade mot.Alfredo skrev:
En sambo är per definition skriven på samma adress som sin sambo. Annars är man helt enkelt inte sambo och kan kastas ut mycket enklare.Alfredo skrev:
Nej, jag avser sambo och inget annat. Och en sambo måste vara folkbokförd på samma adress som sin sambo för att uppfylla definitionen som sambo. Har för mig att ett halvår är det som gäller och att man har ett samliv.Alfredo skrev: