S Snikhol skrev:
Nej, du missförstår. Hon går från hyresrätt med besittningsrätt. Så länge hon betalar hyra där kan hon inte bli vräkt.
Motsvarande skydd gäller inte om hon blir sambo i bostad ägd av någon annan.
Ja, det är väl rimligt när det gäller privatbostad. Hur skulle det se ut annars?

S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det är väl rimligt när det gäller privatbostad. Hur skulle det se ut annars?
Ja, fullt rimligt. Påstår inget annat. Men inflyttad sambo har onekligen en nackdel gentemot sin partner.

S Snikhol skrev:
Ja, fullt rimligt. Påstår inget annat. Men inflyttad sambo har onekligen en nackdel gentemot sin partner.
Ja du kan ju se saken ur olika vinklar..

S
Ja du kan ju se saken ur olika vinklar..
Ja, tråden har ju utvecklats åt det hållet 😅 man kan vända och vrida på precis allt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt spelar det minsta roll var man är folkbokförd utifrån risken/möjligheten att bli ”utkickad”?
Det är olagligt att kicka ut någon från den adress man är skriven på. Det är bara att ringa polisen så tar de hand om den som vill ”kicka ut” personen från sitt hem.

• Haha
TuVu
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är olagligt att kicka ut någon från den adress man är skriven på.
Har du lust att visa var i lagen det stipuleras och där det framgår att folkbokföringsadress påverkar något?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Att äga bostad är 99% säker vinst.
Är du helt okunnig om bostadsmarknaden @SueCia?
Nissens Nissens skrev:
Det är inte sant. Man kan inte bli ”utkickad” hur som hels från den adressen man är skriven på.
Om du flyttar in som sambo kan du bli utkickad närsomhelst, i morgon, om tio år eller när husägarens särkullbarn ska sälja fastigheten efter husägarens bortgång.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T TuVu skrev:
Har du helt glömt bort 90-talet ...? En krasch som skapade fullständigt och allmänt kaos när bostadsbubblan brast och som det tog åratal för de flesta att återhämta sig från, om de ens gjort det ...
Hen var nog inte född på 90-talet, och då finns det inte. 😉

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Har du lust att visa var i lagen det stipuleras och där det framgår att folkbokföringsadress påverkar något?
Jag har inte lust att själv slå i lagböckerna eftersom jag inte är jurist. Men här kommer en länk där jurister förklarar vad som gäller:

https://lexly.se/fakta-och-rad/bodelningsavtal/vad-gor-jag-om-sambon-vagrar-flytta

Man kan alltså inte kasta ut en sambo godtyckligt över en natt.

Citat:
”Om sambon vägrar flytta kan man begära en bodelningsförrättare från närmsta tingsrätt. Det genomförs då en officiell bodelning vilket innebär att samboförhållandet upphör även om din sambo fortfarande bor kvar i bostaden.”

”Har man, när bodelningen väl är genomförd, berättigats att bo kvar i bostaden så är den andra sambon skyldig att flytta. Om sambon inte flyttar ut då kan man ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten. De kommer då att tvinga sambon att flytta ut ur bostaden.”

S
F fribygg skrev:
Är du helt okunnig om bostadsmarknaden @SueCia?

Om du flyttar in som sambo kan du bli utkickad närsomhelst, i morgon, om tio år eller när husägarens särkullbarn ska sälja fastigheten efter husägarens bortgång.
Är du?

Nissens Nissens skrev:
Jag har inte lust att själv slå i lagböckerna eftersom jag inte är jurist. Men här kommer en länk där jurister förklarar vad som gäller:

[länk]

Citat:
”Om sambon vägrar flytta kan man begära en bodelningsförrättare från närmsta tingsrätt. Det genomförs då en officiell bodelning vilket innebär att samboförhållandet upphör även om din sambo fortfarande bor kvar i bostaden.”

”Har man, när bodelningen väl är genomförd, berättigats att bo kvar i bostaden så är den andra sambon skyldig att flytta. Om sambon inte flyttar ut då kan man ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten. De kommer då att tvinga sambon att flytta ut ur bostaden.”
Jodå, du kan kasta ut din sambo som inte har rätt till bodelning eller har besittanderätt utan att åka in i finkan.

Din länk beskriver inte frågan.

• Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
Är du?
Du har visat stora kunskapsbrister i ämnet, så frågan är befogad.

Inget fel i att vara okunnig, men att driva helt felaktiga påståenden och ignorera kunskap är en synnerligen dålig strategi.

Nissens Nissens skrev:
Det har jag heller inte påstått. Dock visar du fortfarande inte på vilket sätt folkbokföringsadress har relevans.

Nissens Nissens skrev:
Det är olagligt att kicka ut någon från den adress man är skriven på.
Så om jag folkbokför mig på din adress är du tvungen att dras med mig som inneboende? Verkar inte det orimligt?

• Gilla
TuVu och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag heller inte påstått.
Jo, för det var det påstendet jag protesterade mot.
Alfredo Alfredo skrev:
Dock visar du fortfarande inte på vilket sätt folkbokföringsadress har relevans.
En sambo är per definition skriven på samma adress som sin sambo. Annars är man helt enkelt inte sambo och kan kastas ut mycket enklare.
Alfredo Alfredo skrev:
Så om jag folkbokför mig på din adress är du tvungen att dras med mig som inneboende? Verkar inte det orimligt?
Nej, jag avser sambo och inget annat. Och en sambo måste vara folkbokförd på samma adress som sin sambo för att uppfylla definitionen som sambo. Har för mig att ett halvår är det som gäller och att man har ett samliv.

Nissens
Jodå, du kan kasta ut din sambo som inte har rätt till bodelning eller har besittanderätt utan att åka in i finkan.
Man kan få sambon avhyst, absolut, men man kan inte kasta ut sambon godtyckligt.
Din länk beskriver inte frågan.
Nej, den beskriver svaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.