70 600 läst ·
584 svar
71k läst
584 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
Med den inställningen du har blir man helt förundrad över vad du gör på ett sånt här forum. Varför snackar du inte med din AI-robot istället?Siggelito3000 skrev:
Ja, jag såg det du. Och hur svårt hade det varit för TS att besvara sin egen fråga? Jag anser att två vuxna människor borde klara det. Lite som att Kalle och Stina borde kunna dela på tre äpplen och två päron utan att blanda in någon annan (enligt hur matematiken brukade se ut på lågstadiet). Det var också över tio sidor sedan TS skrev att han var nöjd med sina svar. Anser du att alla svar därefter är relevanta förutom mitt? Isåfall har du att göra ifall du ska försvara TS i varenda inlägg som inte passar dina åsiktsbanor.
Och eftersom du troligtvis inte förstod det så ÄR det ett bra tips att fråga en AI-robot. Lista vad var och en betalar och du kommer få ett bra och sakligt svar.
Det hade jag gjort om jag haft banala frågor som jag kan besvara själv. Det finns en anledning till att jag inte har skapat några trådar på detta forum.Nissens skrev:
Tycker du inte att saker får kritiseras på ett diskussionsforum? Isåfall blir det jävligt tråkigt om alla håller varandra om ryggen hela tiden i alla lägen. Jag menar inte att tysta TS men jag står för min åsikt. Men med åsikter som går emot andra är man tydligen inte välkommen här?
S S.s13 skrev:Hej, jag har en liknande situation. Äger huset ensam, efter en tidigare separation.
Bodde därefter ensam (med två barn varannan vecka) i ca 7 år och blev sedan sambo med ny kvinna, efter att ha träffats i några år och varit särbos.
Vi kom överens om sätta hennes "hyra" till 50% av husets räntekostnader.
Under många år, när räntan var låg, bodde vi båda billigt.
Nu är det det dyrare givetvis, men så är det.
Och vi har aldrig haft vidare diskussioner kring det, utan stått fast till det vi kom överens om. Sopor/el/larm/mat osv delar vi 50/50 på.
Värdestegringen går sambon såklart miste om, men det är jag som gjorde investeringen från start och gick på egen hand igenom stålbadet under många år, efter separarionen med barnens mor.
Hon har delat en renoveringskostnaden av ett badrum med mig, men där har vi skrivit ett separat avtal på vad jag skall betala henne, vid ev separation.
För oss har iaf denna överenskommelse funkat sedan vi hon flyttade in för 9 årör ni årliga avskrivningar på badrumskostnaden
Det här blir helt obegripligt. En "hyra" ska ju betalas om man bor tillsammans och då behöver man se till vad huset kostar att bo i (löpande kostnader + ränta), precis som en hyresvärd skulle göra. Om hen inte är ägare så är hen en hyresgäst. Det går inte att snika in sig på ett hus och tro att det räcker med att dela på utgifter som sophämtning, el värme och vatten. Amorteringen är en annan sak, då betalar man ju av på sitt eget lån och det ska ingen annan behöva göra.4774 skrev:
Men om hon betalar del av räntan bör hon i sådana fall skrivas in som delägare. Men du vill fortsatt stå som enda och då får du helt enkelt betala för det oxå. Ditt hus - Ditt lån - Din ränta - Din fastighetsavgift. Det är då de gemensamma kostnaderna som andra skriver som ni kan dela hur ni vill. Vill du trots detta få betalt mer av henne så får du skriva ett hyresavtal. Hon betalar hyra för en hyreslägenhet. Hon flyttar till din egenägda villa. Varför ska hon då stå för halva räntekostnaden? Det är ditt lån.
Klart det ska debatteras. Det gör exempelvis @Nissens och jag rätt ofta. 😀 Men nu uppfattade jag det som att du kritiserade TS för att han vände sig till forumet med sin fråga och det tycker jag är en ganska märklig kritik.Siggelito3000 skrev:
Oj, vad ska TS kallas då? Sugardaddy? Bara för att man äger ett hus på pappret så ska man väl inte finna sig i att bli utnyttjad. Det är inte ens i närheten av millimeter i den här rättvisan, vi talar om kilometer i din kalkyl. Först ska vederbörande knappt betala något utgifterna, och sen procentuellt på det. Ska TS kanske vara tacksam för någon öht vill bo i huset?P PiaHelena skrev:Det finns bara ett bra svar på detta. Du ska stå för amortering, underhåll, skatt, försäkring, ränta. Resterande kostnader gemensamma delar ni procentuellt efter er lön. Varför vill du inte prata om rättvisa? Det är tacksamhet mot varandra som bygger ett förhållande, inte millimeterrättvisa för det kommer aldrig kvinnor uppleva.
En undringar, gör ni avskrivningar på badrumsrenoveringen? Om 15 - 20 år kommer badrumsrenoveringen att vara värdelös då den knappast ökar värdet på huset vid en försäljning.S S.s13 skrev:Hej, jag har en liknande situation. Äger huset ensam, efter en tidigare separation.
Bodde därefter ensam (med två barn varannan vecka) i ca 7 år och blev sedan sambo med ny kvinna, efter att ha träffats i några år och varit särbos.
Vi kom överens om sätta hennes "hyra" till 50% av husets räntekostnader.
Under många år, när räntan var låg, bodde vi båda billigt.
Nu är det det dyrare givetvis, men så är det.
Och vi har aldrig haft vidare diskussioner kring det, utan stått fast till det vi kom överens om. Sopor/el/larm/mat osv delar vi 50/50 på.
Värdestegringen går sambon såklart miste om, men det är jag som gjorde investeringen från start och gick på egen hand igenom stålbadet under många år, efter separarionen med barnens mor.
Hon har delat en renoveringskostnaden av ett badrum med mig, men där har vi skrivit ett separat avtal på vad jag skall betala henne, vid ev separation.
För oss har iaf denna överenskommelse funkat sedan vi hon flyttade in för 9 år sedan.
Är storleken på utgifterna beroende på hennes lön och hur hon sköter sin ekonomi?B BettyR skrev:Det saknas information för att göra en korrekt bedömning.
Är hon en slösa/spara-re?
Liknande ålder?
Har hon sparat kapital sedan tidigare?
Har hon likvärdig arbetsbörda(100%?)
Stor löneskillnad?
Som hyresgäst kan man också ev. Nyttja mörjlighete att testa parboende och då tillåtas hyra ut i andrahand i ~1år.